Bulvár

2016.09.15. 19:00

Akar a világűrbe repülni Angelina Jolie-val vagy Tom Hanks-szel?

Már tesztelik azt az űrturistákat szállító repülőt, ami potom 56 millióért szó szerint a csillagokba repít. Angelina Jolie és Tom Hanks már be is jelentkezett egy repülésre. Ha sikerrel járnak, olyan gyorsan kell majd repülniük, hogy mindössze 85 perc alatt meg tudnák kerülni a Földet.

Budai Dávid

Egy jó öreg fapados repülőnél harmincszor kell jobban hasítani ahhoz, hogy kijussunk a világűrbe

Még friss, ropogós hír, hogy először repült a Virgin Galactic rakétameghajtású gépe. Kit érdekel!? Kiálthatnánk fel, ha nem tudnánk, hogy ezzel ismét egyet léptünk afelé, hogy a világűrben tátsuk a szánkat. Márpedig nagyon nehéz olyan embert elképzelni, akinek nem minden vágya az, hogy a kék bolygót űrmadártávlatból nézegethesse. A Virgin Galactic űripari magáncég már teszteli az új rakétameghajtású repülőgépét. Az első tesztkört a múlt héten végezték el Kaliforniában. A Unity nevű jármű válthatja a korábbi modellt, az Enterprise-t, amely két évvel ezelőtt egy tesztrepülés közben lezuhant, egy pilóta pedig meghalt. A tesztelés során a rakétameghajtású gépet az anyahajója, az Eve juttatta el a repülési magasságra. A tervezők ezek után adatokat gyűjtöttek a jármű aerodinamikai tulajdonságairól.

Mielőtt a Unity megcélozná a világűrt, számos hasonló tesztet kell végezni vele, hogy meggyőződjenek a biztonságosságáról. Ez persze eltart majd egy ideig. A rakétahajtóműveket csak akkor fogják repülés közben tesztelni, ha a tervezők elégedettek a Unity repülési tulajdonságaival, ez mindenesetre, főleg a 2014-es fiaskó után, megnyugtató. A hajtómű tesztje is összetett feladat. Eleinte csak rövid időre fogják begyújtani őket, és fokozatosan növelik a működési időt.

Ahhoz, hogy a Unity eljusson az űrbe - vagyis átlépje a 100 kilométer magasban húzódó Kármán-vonalat -, a hajtóműveknek percekig kell dolgozniuk.

Akárhogyan is, nagyon úgy néz ki, hogy kezd karnyújtásnyira kerülni az egyszerű földi halandóknak is az az élmény, hogy a jéghideg, végtelen feketeségből kocogtassák az ablakot a Föld felé. Mert persze az űrturizmus nem mai gyerek. Éppen 15 évvel ezelőtt fizetett egy civil azért, hogy kivigyék az űrbe. Csak úgy turistaként. Azóta pedig mág jó páran megtették ugyanezt. A baj csak az, hogy ők mind 20-25 milliót fizettek, ráadásul dollárban.

Aztán a Virgin Galactic végre meghallotta a kisember szavát, és azt mondta. Na jó, 200 ezer dolcsiért felviszlek az űrbe, mert hiába vagy egy csóró kisember, a szép neked is jár. A repülésekre jelentkezett is több száz ember, köztük Tom Hanks és Angelina Jolie is. Kis szerencsével akár mellettük is ülhetünk majd.

Persze sokakban felmerül a kérdés, mi olyan nagy truváj ebben az űrrepülősdiben? Fogjanak egy repülőt, aztán menjenek egy kicsit magasabbra a szokottnál, persze lehetőleg fapadossal, mert úgy olcsóbb. Az ötlet nem rossz, ám szemfülesebb olvasóink kiszúrhatták a korábban már említett Kármán-vonalat. A Kármán-vonal nem más, mint a világűr határa, amely 100 km-es magasságban húzódik.

Hogy honnan a magyaros név? Onnan, hogy Kármán Tódor számolta ki ezt a határt. Ez az a magasság, ahol egy jármű már nem tud a felhajtóerő segítségével repülni, és el kell érnie az első kozmikus sebességet - ami a Föld esetében történetesen 7,9 km/ másodperc - a fennmaradáshoz. Vagyis a jó öreg fapadosnál harmincszor jobban kell hasítani ahhoz, hogy meg tudjunk pattanni, ezzel a sebességgel (átváltva: 28 ezer 480 kilométer/órával) 85 perc alatt meg is tudjuk kerülni a Földet, vagyis gyorsabban abszolválnánk egy vitán fölül álló világkörüli utat, mint egy Körmend-Csorna kanyart. Ahhoz azonban, hogy például a Holdra jussunk el, már 11 kilométert kéne megtennünk egyetlen másodperc alatt. Ha ilyen gyorsan közlekednénk, Szombathelyről olyan gyorsan érnénk Vépre, mint amennyi idő alatt kimondtuk a kisváros nevét. Ahhoz azonban, hogy például a Napot elhagyjuk, 437 kilométert kéne másodpercenként megtennünk, ez valamivel több, mint másfél millió kilométer óránként. Folytathatnánk a sort, mert például a naprendszer, vagy a tejútrendszer elhagyásához még sokkal nagyobb sebességre volna szükségünk, de talán ne szaladjunk ilyen messzire.

Az elérhető űrutazás viszont már tényleg a küszöbön van. Most még talán mi sem tapsolnánk el, szeptember 15-ei árfolyamon számolva valamivel több mint 56 millió forintot pár perces űrélményért, de ha beválik a technológia, lesz ez még olcsóbb is. Ha eddig ráért, tíz évet még tudunk várni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!