A MÁV megvetette az ágyat a GYSEV-nek

Szinte eldöntött tény, hogy több vasúti pályaszakasz kerül a MÁV Zrt.-től a GYSEV-hez. Ez jó lehet a nyugat-dunántúli utazóknak, de vajon a vasutasok is pozitív változásként élik meg az eseményeket? – kérdeztük Papp Zoltántól, a Vasutasok Szakszervezete nemrég megválasztott elnökétől.

Simon Erzsébet

- Miután a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jóváhagyta a GYSEV Zrt. fejlesztési stratégiáját, nagy valószínűséggel ez év végéig  valamivel több, mint 200 kilométernyi pályaszakaszt vehet át a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával együtt a zömében magyar állami tulajdonban lévő vasúttársaság a MÁV Zrt.-től – mondja Papp Zoltán. – A tervek szerint az idei decemberi menetrendváltást követően a GYSEV látja el a személyszállítási közszolgáltatási teljesítmények területileg arányos részét is a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Kőszeg, a Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszokon. Ez utóbbin jelenleg szünetel a személyforgalom, de a szakasz felújítását követően tervezik az újraindítását. A döntésnek lehet pozitív üzenete a nyugat-dunántúli lakosok számára. Azt kell mondanom, hogy nemcsak a „pr-ja”, a kommunikációja jobb a GYSEV-nek, mint a MÁV-nak, hanem valóban történtek műszaki előrelépések azokon a területeken – például Szombathely-Sopron, Szombathely-Szentgotthárd viszonylatban - amelyeket már ők üzemeltetnek. Tény, hogy a GYSEV nagyságrendekkel kisebb cég a MÁV-nál, a fejlesztésekre szánt pénzek, az ezek révén megvalósult átalakulások sokkal jobban észrevehetőek. Az utasok azt várják ettől a legfrissebb lépéstől, hogy minőségi változások lesznek az említett vonalakon is. Én úgy látom, a MÁV „megvetette az ágyat” a GYSEV-nek: ha visszatekintünk akár negyven évre is, megállapíthatjuk, hogy ezen időszak alatt meglehetősen kevés vasúti fejlesztés történt a Nyugat-Dunántúlon. Most akár egy észak-déli vasúti „folyosó” is kialakulhat – ebben gondolkodik is a GYSEV - s ez a közlekedési útvonal az alternatívája is lehet a 86-os főútnak. Mégpedig a közúti szállítás tekintetében. 


De vajon milyen változások várnak azokra a MÁV-alkalmazottakra, akiket érint ez az átadás-átvétel?

- Az intézkedés több száz ember jövőjére is kihatással lesz. Én úgy látom, a vasutas munkavállalók 90-95 százalékának rendben lesz a munkahelye a jövőben is. Két hete találkoztam a GYSEV és az ottani szakszervezet vezetőivel, ők is ezen a véleményen vannak. A GYSEV kész azonos munkakörben alkalmazni az érintett vonalakon dolgozó vasutasokat. Folyamatosan egyeztetünk már most is. Van persze néhány olyan pozíció, ahol nem annyira egyértelmű a helyzet, például a vezetői garnitúra esetében. Az alapkoncepció az, hogy minél több ember találja meg a boldogulását a GYSEV-nél. A MÁV is arra törekszik, hogy zökkenőmentes legyen az átadás. A Vasutasok Szakszervezete – amely a legrégebbi és a legnagyobb létszámú érdekvédelmi szervezet a maga 14 ezer aktív és 10 ezer nyugdíjas tagjával - mindenütt hallatja a hangját, a megállapodás legapróbb részleteire is figyelünk. Vannak még kérdőjelek, például hogy mi lesz azokkal, akik a MÁV „kiszervezett” cégeinél dolgoznak, vagy mi lesz a szombathelyi állomás melletti munkásszállóval, az épületekkel. Ha végleges lesz a döntés az átadás-átvételről, akkor látunk ezekben is tisztábban. Nekünk az az érdekünk, hogy minél zökkenőmentesebben, dolgozói érdeksérelem nélkül történjen meg a vagyonkezelői váltás. Mint mondtam, folyamatosan egyeztetünk, a részletek kidolgozására munkacsoportok alakultak.

A Vasutasok Szakszervezte június 29-ére országos sztrájkot hirdetett, ami aztán elmaradt. Vajon miért? - kérdeztük Papp Zoltánt.

- Az új sztrájktörvény szerint csak akkor lehet a közszolgáltatásban sztrájkot tartani, ha az elégséges szolgáltatásokról az abban részt vevők megállapodnak. Mi nem jutottunk dűlőre a személyszállítással foglalkozó MÁV-START Zrt. tárgyalódelegációjával. Kértük a Fővárosi Munkaügyi Bíróságot, hogy állapítsa meg a sztrájk alatt biztosítandó még elégséges szolgáltatás mértékét és feltételeit. Nos, a bíróság a kérelmünket érdemi vizsgálat nélkül elutasította


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!