Legkedveltebb nyaralóhely: Vadása, megváltó nyugalom

Tavaly a legkedveltebb fürdőhelyet kerestük, idén a legkedveltebb falusi nyaralóhelyet. Bajánsenyével kezdtük, és Velemmel fogjuk befejezni. A nyaraló vendégek osztályzatai alapján dől el a sorrend, és egy különdíjat is kiadunk a portálunkon megtartott szavazás alapján. Aki nyer, védnöki táblával és a büszke címmel gyarapodik. Ma a Vadása-tó környékét mutatjuk be.

Angyal László

Enyhén szólva szeszélyes az idei nyár: a júliusi kánikulát esős augusztusi napok követték, ezek egyikén jártunk a Vadása-tónál.

A jó időt várja a tó partján mindenki: a nyaralók, a vendéglátósok, a szállásadók és persze Hegyhátszentjakab polgármestere, Kránicz Ferenc is.

A falu első emberével egy kávé mellett beszélgetünk.

A Vadása nem túl régi tó. A helybeliek  jól emlékeznek rá, hogy valaha itt  patak folyt, a partjáról évente többször is begyűjtötték a szénát. Aztán elkövetkezett az 1968-as esztendő, amikor a helyi elöljárók  elhatározták, hogy tavat építenek. Addig  a patakban legfeljebb a vad dagonyázott. Innen a  név: vad ásta tó.

Nem túlzás azt állítani, hogy a hely fénykorát a szocializmusban élte. Akkoriban több vállalat épített itt üdülőt, sorra húzták fel a nyaralókat  a kádári konszolidáció éveiben. Akkor született meg a tó melletti büfésor is. A vendéglátósok közül három az ősidők óta szolgálja az éhes-szomjas nyaralókat: a lángosos, a halas és a büfés, meséli Kránicz Ferenc.

A halas, vagyis Baján Ernő aggodalmasan kémleli az eget. A napsütést várja, mert most nincs vendége.

- Ha megjön a jó idő, megjönnek a fürdőzők is. Évtizedes megfigyelés: kell két  meleg nap, csak utána kerekednek fel az emberek. Lehet akár hétköznap is, a legfontosabb, hogy melegen süssön a nap. Természetesen hétvégén mindig többen vannak. Annyian persze soha nem lesznek, mint mondjuk a kilencvenes évek elején. Persze azóta megépült három másik tó, meg sorra nyíltak a környéken a melegvizes strandok.

A halas elárulja, miért specializálódtak a strandokon oly népszerű étek sütésére.

- A nyolcvanas évek elején a közegészségügyi hatóság ötlete volt, hogy nem lehet együtt a lisztes és a húsáru. Anyukám úgy döntött, hogy lángos helyett lesz hal meg pecsenye. Nagyon jól választott, hiszen csak a lángos sütéséből nem élnénk meg.

A polgármester kalauzolásával sorra járjuk a tó menti szálláshelyeket. A helyi motelben csaknem huszan vannak. Itt szállt meg egy Pest megyei család is, gyermekekkel. A családfő és párja  erdőjáró sétáról tért vissza. A férfi kezében gombák, és motel tulajdonosát, Marika segítségét kéri annak eldöntésére, melyek az ehetőek. Az őzlábak maradhatnak, a többi sajnos nem, így a válasz.

Megyünk egy házzal tovább. A Vadása kemping és a Sabaria panzió valaha a szombathelyi cipőgyár tulajdonosa volt. A kilencvenes években privatizálták, azóta szépen fejlődik mindkét egység. A kempingben éppen két család érkezik, elfoglalják a szálláshelyüket, ezért Handler János kis türelmet kér. Néhány perccel később, már a felhők közül ki-kibukkanó napon üldögélve beszélgetünk.

Éppen a minap akadt a kezembe az első működési engedély, 1989-ben adták ki. Azóta sok minden történt, a legfontosabb, hogy háromhektárosra bővült terület, és a sátorhelyek mellé megépült 19 faház.

Aki itt megszáll, az nem a luxust keresi, hanem a szerényebb, de környezetbarát elhelyezést. Érdekes módon nem csak családok, barátok jönnek, hanem céges csapatok is.

- Járnak ide a győri Audiból, de voltak itt már fővárosi gyógyszergyártó cégtől is. Általában három napra érkeznek, megszállnak, felfedező túrára indulnak a környéken. De rövidültek a turnusok: egyre kevesebben maradnak egy hétig, a többség inkább négy-öt napot tölt el nálunk. A vendégek  nagy része a fővárosból érkezik, de jönnek az Alföldről is. Ők sátorral nyaralnak: egy-két nap után mennek  Olaszországba, vagy a horvát tengerpartra, majd a nagy nyüzsgés után, hazafelé itt újra megpihennek.

Ugyan láttunk egy német rendszámú autót a tó mellett parkolni, de ritka errefelé a külföldi.

Hegedűs Mercédesz, a Sabaria panzió üzletvezetője is a hazai turistákra alapozza számítását.

- Az elmúlt években szép lassan, de fejlődtünk. Az egykori vállalati üdülőt bővítettük: kültéri medencével, közösségi helyiséggel, rendezvényteremmel. Az ajtókat, ablakokat, a tetőt kicseréltük. A visszajáró vendégeink kérdezik is: milyen újdonságra számíthatnak a következő évben?

A panzió vendégköre stabil, döntő többségük Budapestről érkezik.

- Azt mondják, hogy a pesti zsivaj után megváltás számukra  a madárfüttyös napok. Jönnek családok, párok, baráti társaságok, és mivel nekünk van elég helyünk, csoportokat is fogadunk. Sokan jönnek gyerekekkel, most is van legalább húsz kisebb-nagyobb gyermek. Sajnos mi is megérezzük a gazdasági válságot, idén kevesebb a vendég, máskor májusban már egész nyárra megtelik a panzió... A szezon itt is augusztus 20-ig tart, akkor mintha elvágták volna: az emberek hazamennek, mert kezdődik az iskola. Szerencsére egyre erősebb az utószezon, főleg a kerékpáros turisták jóvoltából. Egyébként is elmondható, hogy sok a biciklis. A napokban vagy negyven kerékpár volt a pincékben. Hozzák magukkal a vendégek, de mi is felkészültünk: lehet nálunk kölcsönözni, s ha nincs elég, kérünk a kempingből, vagy a szomszéd faluból.

Hegedűs Mercédesz szerint a helyi fesztiválok, nagyrendezvények egyre nagyobb vonzerőt jelentenek. De nem csak a nagy szabású programokat szeretik a turisták. A helyi önkormányzat rendezvényei és szép sikert aratnak.

Kránicz Ferenc polgármester megerősíti ebben az üzletvezetőt, és beszámol a tervekről.

- Idén először szerveztünk májusfa állítást és kitáncolást, volt falunap, majd másnap fogathajtó verseny a focipályán. Egy jóismerősöm segített a szervezésben, mert mint mondta, itt, az Őrségben még soha sem volt ilyen verseny. Érdemes volt belevágni legalább négy-ötszázan voltunk a focipályán. A nyári programok sorát az augusztus végi, Az elszármazottak napja zárja, akkor ünnepeljük iskolánk fennállásának századik évfordulóját is.

A Vadása-tóra is odafigyel a tulajdonos önkormányzat. Egy régebben elnyert pályázatuk hamarosan célegyenesbe ér.

- 2007-ben hirdették meg, mi nyertünk rajta 15 millió forintot, és talán a közbeszerzési pályázat is hamarosan lezárul. Ha minden rendben zajlik, akkor  nemsokára teljesen felújítjuk az öltözőkabinokat, körben kiépül a közvilágítás a tó melletti erdei sétányon, lesz egy csónakkikötő is, ahol vízibiciklit, csónakokat lehet kölcsönözni, és több új információs táblát is kihelyezünk. Egyébként a tó vízminősége kiváló, a múlt héten jártak itt az ÁNTSZ munkatársai. Nem véletlen ez, hiszen nagyon sok eső esett, ami segíti a víz öntisztulását.

Hegyhátszentjakab további fejlődését az is elősegítheti, hogy ismét van itt télen-nyáron üzemelő szálláshely: két hete újra megnyitott a faluban a Trófea panzió. Az új tulajdonos Öregné Kocsis Petronella.

- Néhány évvel ezelőtt itt nyaraltunk s a férjem beleszeretett a helybe. Megvettük és felújítottuk a panziót, nagy terveink vannak: már épül az étterem, tervezik a wellnesz részleg kibővítését, a panzió mögött szeretnék vadasparkot, élményparkot kialakítani: az erdőt már megvettük hozzá.

Balassa Anikó és családja négy éve visszatérő vendég a Vadása tónál.

- Beleszerettünk a környékbe. Olyannyira, hogy áruljuk a dunakeszi házunkat, szeretnénk ideköltözni. A nyugalom, az érintetlen táj, a barátságos emberek miatt szeretünk itt pihenni. Errefelé még köszönnek az emberek egymásnak, kiváló a közbiztonság és vendégszeretőek a helybeliek. Nem mellesleg: egy négytagú család számára is megfizethető a nyaralás.