Legkedveltebb üdülőhelyek 2011 - Apátistvánfalva: viharban, napsütésben is vonzó (1.)

Két éve a legkedveltebb fürdőhelyet, tavaly a falusi nyaralóhelyet, idén az üdülőhelyet keressük. Apátistvánfalvával kezdünk, s Őriszentpéterrel fejezzük be. A turisták osztályzatai alapján dől el a sorrend, és egy különdíjat is kiadunk a portálunkon megtartott szavazás alapján. Aki nyer, védnöki táblával és a büszke címmel gyarapodik.

Simon Erzsébet

- Hova mész, Apátistvánfalvára? Mi van ott, ahol a madár se jár? Ismerősöm vetette oda hetykén, amikor megtudta, merrefelé indulok. Pedig jobban tette volna, ha velem tart. Elakadt volna a szava a fenséges látványtól, ami az utazó elé tárul, ha Szentgotthárd felől a kétvölgyi kanyargós hegyi úton közelíti meg a Vas megye legnyugatibb csücskében, a szlovén-magyar-osztrák hármashatár ölelésében fekvő Apátistvánfalvát. Amint a nem túl széles aszfaltcsík kifut az erdőből, muszáj megállni pár percre. A domb tetejéről először egy völgyet fog be a pillantás, hogy aztán felkússzon a kaptatón: a látóhatárt a templom zárja le a szemközti magaslaton.

Írásos dokumentumok 1350-ben említik először a települést, amelynek a névadója Harding Szent István ciszterci apát. Ő látható a falu címerén, és az ő tiszteletére emelték 1785-ben a még ma is nagyon szép műemlék templomot. Az egyházi épület előtti ligetben biciklis turisták pihennek.

- Celldömölkiek vagyunk, körbejárjuk az Őrséget - mondja Szalóky Attila, a Kemenesaljai Művelődési Központ és Könyvtár munkatársa. - Apátistvánfalva eredetileg nem volt benne a tervünkben, ám csöppet sem bántuk meg, hogy elkerekeztünk idáig. Ez a túránk legtávolabbi pontja, s mind a tizennégy gyerek hálás, hogy eljuthattak erre a magával ragadó vidékre.

Kerékpáros kirándulókkal többször is összefutottunk. Vannak, akik csak átutazóban tekintik meg a környéket, mások megszállnak a faluban, s naponta más-más irányban indulnak felfedezésre. Igaz, túl sok szálláslehetőség nincs a településen. Mindössze két helyen fogadják a vendégeket éjszakára is. Az egyik az Erdei-Lak, a másik az Apát Hotel és Étterem. Ez utóbbit az egykori úttörőtáborból alakították ki. Annak idején, amikor a falu önkormányzata megörökölte a létesítményt, turistaszállóként próbálták üzemeltetni. Ám a teljes körű felújítására már nem volt pénzük, ezért bérbeadással igyekeztek hasznosítani. Ez hat évig tartott, a második bérlővel végül nem hosszabbítottak szerződést. Aztán sikerült eladni a héthektáros őspark ölelésében, pompás zöld környezetben fekvő ingatlant.

- Turistaként sétáltunk errefelé, s amikor megláttuk, nem tudtunk elszakadni tőle - meséli az Apát Hotel és Étterem tulajdonosa, a budapesti Oroszlán Zoltánné, Júlia. - Hosszas tárgyalásokat követően 2009 októberében vásároltuk meg. Mindent magunk csináltunk, ez a második nyarunk itt.

A hotelt családi vállalkozásban üzemeltetik: a huszonhat éves Oroszlán Ádám és a menyasszonya, Szabó Kinga fogadja nap mint nap a betérőket.

- Renováltuk, átalakítottuk az épületet, most húsz szobában tudunk kényelmes elhelyezést biztosítani a vendégeinknek - mondja Ádám. - A szálláson maximálisan 48-50 embert tudunk elhelyezni. A szobáink egy része zuhanyzós, pótágyazható, színes televízióval felszerelt. Néhány szobánk az egyszerűbb igényeknek is igyekszik megfelelni. Esküvők, konferenciák lebonyolítására is van lehetőség a 40-50 fős különtermünkben.

Az egykori úttörőtáborra legföljebb az épület kontúrjai emlékeztetnek. A hotel körül tájba illőn parkosították a területet, a gyerekek játszótéren múlathatják az időt. A tulajdonosok tervezik, hogy a közeljövőben teniszpályát, kültéri jakuzzit is építenek. Egész évben nyitva tartanak, s különféle programokkal igyekeznek magukhoz csábítani a vendégeket. Lehet biciklit kölcsönözni, amivel bejárható a megkapó környék, s az új gyaloglódivatnak megfelelően nordic walking-botokat is tartanak.

- Egyedi kulináris élményt nyújt az éttermünk, ahol a szállóvendégeink mellett minden kedves betérőt szeretettel látunk  - mosolyog Oroszlán Ádám.  - Konyhánk az Őrség jellemző alapanyagaiból dolgozik. Számunkra fontos szempont, hogy a vendég a lehető legfrissebb és legízletesebb ételeket fogyassza, ezért lehetőség szerint a helyben termelt alapanyagokat részesítjük előnyben. Éttermünk kínálata széles spektrumú, megtalálhatóak benne olyan ételek, mint a lecsó vagy a disznótoros káposzta, de olyan szezonális különlegességek is, mint a káposztás-tökmagos rétes, vagy a már szinte elfeledett régi magyar zöldség, a kerékrépa különböző variációi.

- Mi azt tartjuk, hogy minden vendég jó vendég - mosolyog Júlia. - Nevet nem említek, közismert emberről lévén szó, csak a sztorit: megérkezett az úr, majd közölte, előbb körülnéz, s ha minden az ínyére való, kipakol... Hét napig élvezte a vendégszeretetünket, s csak gombás ételt - persze mindig másképp elkészítve - volt hajlandó fogyasztani. Próbára tette a séfünket, de ő remek szakács, kitűnően helytállt.

Miközben beszélgetünk, fiatalok toppannak be. Major Gábor a nejével és hároméves kislányával Budapestről érkezett. A férfi nosztalgiázik:

- 14 évesen sátortáboroztam itt, most alig ismerek rá a környékre. Öt éjszakát maradunk, hogy megmutassam a családomnak a környéket.

A faluban nem foglalkoznak az emberek szálláskiadással. Ezt már Erdei Lászlóné polgármester mondja, hozzátéve: kivétel az ő férje. Az Erdei-Lak egy kis családi ház tetőterében kínál három fürdőszobás szobát, közös étkezővel.

- Nem elegendő a szálláskínálat, s ez egyfelől szomorú, másrészt viszont megmarad a település vonzereje - véli a polgármester. - Nem lepik el a turisták, akik jönnek, a háborítatlan, tiszta levegőjű természeti környezetet keresik. Apátistvánfalva és környéke vizes völgyekben és forrásokban igen gazdag. Legismertebb vízfolyásunk a településünktől délre eredő, az egész községet átszelő Hársas-patak, amely a tőlünk nem messze lévő, erdő övezte Hársas-víztározót, a környék legkedveltebb pihenőhelyét  táplálja.

Erdeiné a kuriózumokról is beszél: a vidék egyedülálló létesítménye a tóka, amely 2-3 méter mély, 2 méter széles gödör, s esővízzel töltődik fel. Megmaradtak a csodálatos kaszálórétek, melyeknek igen ritka és értékes tavaszi növénye a zergeboglár egyik alfaja. Különlegességnek számít a rózsaszín virágú sömöröskosbor, a lilavirágú, széles levelű ujjaskosbor, valamint az országos viszonylatban is ritka előfordulású struccpáfrány sokszor embermagasságúra megnövő példányai. Változatos az állatvilág is, például Magyarország leggazdagabb lepkefaunája él itt.

A lenyűgöző természeti környezet mellett egy szintén ritka, épített látványossága is van a falunak: a Határőr Emlékhely, ahol Merkli László kalauzolja a látogatókat. A tárlaton tárgyi emlékek, térképek, dokumentumok, fényképek mutatják be a vasfüggöny menti határfelvigyázó katonák mindennapi életét. A múzeumban élethűen berendezett hálókörlet, fegyverszoba, a lovashatárőrség felszerelése és istállója is látható.

Második nászút

- Tavaly házasodtam, a feleségem Őrségimádó, ez most a második nászútunk - hallottuk Hamza Jánostól, aki a nejével Békésről érkezett a nyugati végekre. - A gyönyörű természet, a csend és a nyugalom vonz bennünket. Sokat kirándulunk, biciklizünk, rengeteg fényképet is készítünk, hogy mesélhessünk az otthon maradottaknak. Ha lenne elegendő pénzünk, biztosan ideköltöznénk, erre a viharban, napsütésben is megkapó környékre.