A népszerű otthoni tartósítás: a befőzés

2017. július 25., 10:00 szerző: Szanyi-Nagy Judit, FMH-információ
komment
Már csak azért is megéri házi lekvárt vagy befőttet készíteni, mert tudjuk, mit fogyasztunk a gyümölcsínség idején, télen. Azonban az ehhez vezető úttól, a befőzéstől sokan tartanak.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A befőzés alapszabálya, hogy csakis ép, egészséges, megfelelően érett alapanyagot használjunk - a gyümölcs fajtája nem számít, bármit elkészíthetünk. A fonnyadt, sérült gyümölcsöt inkább pálinkához vagy más módon használjuk fel. Ha megvannak a megfelelő alapanyagok, első lépésként alaposan mossuk meg őket. Ez a kellő tisztaság az üvegekre és a környezetre is igaz: a forró vízzel elmosott, kiöblített tárolókat, tetőket fordítsuk le, és szárazra törlés nélkül hagyjuk lecsepegni egy makulátlan konyharuhán.

A gyümölcsöt, az alapos megtisztítás után, daraboljuk fel. Ezt követően már ne érje víz az alapanyagot, ne mossuk vagy áztassuk azt!

A mennyiséget tekintve elég, ha csupán néhány üveggel készítjük el a kívánt befőttet vagy lekvárt, mivel nagy mennyiségben a gyümölcsök otthon nem tudnak jól átfőni, és a hosszú főzési idővel értékes vitaminokat is vesztünk. Így a befőzést érdemes 2-3 kilogrammos adagokban elvégezni.

A gyümölcsöket töltsük bele az üvegbe, tegyünk rájuk cukrot. Nagyjából kétharmad részig öntsük fel őket hideg vízzel, majd adjunk hozzá tartósítószert. Ezt követően tegyünk celofánt az üveg tetejére, rögzítsük befőttesgumival, és zárjuk rá jól a tetőt.

Ahány ház, annyiféle szokás létezik a befőzésben, a befőtt- és lekvárkészítésben
Fotó: Pixabay

Az otthon alkalmazható tartósítószerek közül a cukor a legnépszerűbb. Ha egészségtudatosabban szeretnénk végezni a befőzést, használhatunk nyírfa- vagy nádcukrot, mézet és édesítőszert, sőt, akár még az alkohol is szóba kerülhet mint tartósítószer. De jó még a só, ecet- és citromsav is, vagy az egyéb segédanyagok: a szalicil-, benzoe- vagy szorbinsav.

Ha forró folyadékot vagy lekvárt töltünk az üvegbe, érdemes azt fémtálcára, vagy egy langyos vízzel félig megtöltött, magasabb edénybe állítani. Így biztosíthatjuk azt, hogy ne pattanjon el.

Befőtt cukor nélkül?

Ahogyan korábban említettük, minden befőzésnél fontos az ép, egészséges alapanyag használata - ez a cukormentes verzióknál kiemelt jelentőségű. A befőttesüvegbe rakott gyümölcsökre öntsünk kétharmad részig hideg vizet, majd arra tegyünk négy-öt szem édesítőszert - bár, ha szeretnénk, ez az édesítő is elhagyható. A lezárt üvegeket papírral kitömve, egy lábasban dunsztoljuk, egészen addig, amíg a bennük lévő víz gyöngyözni kezd. Innentől még tíz percig főzzük azokat, majd a vízben hagyjuk kihűlni. A diétás lekvárt többször kell felfőzni, egészen addig, míg sűrű lesz.

Veszélyes-E?

Függetlenül a természetes vagy mesterséges eredetüktől, az otthoni tartósításra használt adalékanyagokat is E számokkal jelölik. Ízesítésre és a fehér húsú gyümölcsök (például alma, körte) barnulásának megakadályozására a citromsavat (E330), a borkősavat (E334) és az aszkorbinsavat (E300) érdemes használnunk.

Szanyi-Nagy Judit, FMH-információ

2017. július 25., 10:00 szerző: Szanyi-Nagy Judit, FMH-információ

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...