Hogyan szabaduljunk meg a rossz szokásainktól? Íme a szakember kivitelezhető tanácsai

2017. január 09., 07:14 szerző: S. Töttő Rita fotós: Molnár Artúr
komment
Mindenkinek vannak rossz szokásai. A kérdés csak az, meg akarunk-e szabadulni tőlük.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Veréb András marketinges munkája elsősorban abból áll, hogyan alakítson ki az emberekben olyan szokásokat, rutinokat, amelyek aztán napról napra, hétről hétre vásárlásokra késztetik az embereket. Ebben a „függőségi viszonyokkal" tűzdelt világban pedig már nem is volt olyan nehéz észrevennie, hogy vannak olyan rutinok, szokások az ember életében, amelyek már hátráltatják a fejlődésben, a továbbhaladásban vagy egyszerűen csak az egészségesebb, jobb élet elérésében.

– Ha felismer magán az ember egy berögzült rossz szokást, már jó úton jár, hiszen tudatosodott benne a kellemetlen rutinszerűség. Ezt követően fel kell ismerni a rossz szokás mögött rejlő valódi motivációs tényezőket, például legtöbben a társaság miatt cigiznek, mások pedig csak azért nyitogatják a hűtő ajtaját, mert unatkoznak – kezdi András. – Ám az életmódváltás kezdetén nem érünk túl sokat azzal, ha azt mondjuk, márpedig ezt abba hagyjuk. A tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy a szokások nem tudatosan végbemenő cselekmények. S ha az ember nem figyel oda vagy éppen elfárad, csak azt veszi észre, hogy már végzi is a rutinműveletet. A statisztikák szerint az emberek 13 százaléka képes tudatosan cselekedni, a többi pedig a tudatosan cselekvők óhajait hajtja végre. Ebből jót is ki lehet hozni, ugyanis sokkal könnyebb egy rossz rutint megváltoztatni, ha mondjuk találunk valakit, aki ebben támogat, segít, főleg, amikor elgyengülünk. Az egyik legfontosabb tényező tehát a szokásaink megváltoztatásakor, hogy keressünk hozzá társat, társakat! – tanácsolja András.  Aki szerint egy erősen beidegződött rutin esetén az is segíthet, ha a rossz szokást felváltjuk egy ártalmatlannal. Hiszen gyakran a szokások az emberek életében olyan mankók, amelyek nélkül elvesznének.

A tudatosság növelése leginkább akkor sikerülhet, ha az ember elhatározza, hogy feltérképezi a szokásrendszere körül kialakult napirendet. Ezt naplózással, majd pedig tervkészítéssel lehet elérni. A jegyzetekből kiderülhet, mikor és mi okozhatja az elgyengüléseket (fáradtság, kikapcsolódási vágy stb.), s akkor ezekre már fel tudunk készülni konkrét tervekkel. Megkérjük a segítőnket, hogy az adott pillanatban bátorítson vagy éppen a régi rossz szokás helyett az eltervezett ártalmatlan újhoz nyúlunk. A rutin tehát nagyon ravasz „jószág", de kicselezhető.

S. Töttő Rita

2017. január 09., 07:14 szerző: S. Töttő Rita fotós: Molnár Artúr

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...