Életmód

2017.04.30. 10:55

Pihe-puha segítség - Liza nélkül nehezebb lenne a kommunikáció

Rum – A szombathelyi székhelyű, Négylábúak az Emberért Közhasznú Alapítvány (NEKA) missziójának egyik fontos színtere a Rum Kastély EGYMI, ahol a kutyás terápiával középsúlyos és enyhe fokban fogyatékos gyermekek fejlesztését segítik. A jelenlegi hatodik évfolyamban jártunk utána, hogy hogyan, itt ugyanis már az első iskolaévtől kezdve rendszeresen találkoznak a tanulók terápiás kutyussal.

Tersztyánszky Krisztina

Reggel kilenckor a gyerekek a nagy kastélyépület melletti, Mocorgónak elnevezett foglalkoztató helyiségnél gyülekeznek. Többen már a bejáratnál üdvözlik a fonott kosarával a fogai között érkező Lizát és terápiás kutyavezetőjét, Anita nénit. Aztán cipőcsere, felkötik a világoskék NEKA nyakkendőt, és megkezdődik a kutyás foglalkozások fegyelmezett sora.

A látszólag gondtalan nyüzsgés, játék mögött ugyanis fontos tananyag húzódik meg. Üdvözlés, éneklés, majd a kutya felszereléseit vizsgálják meg a nebulók. Farkincás fogócska következik, majd összegzés: hány szalagot tudott összegyűjteni a fogó.

Hova rejtsük a jutalomfalatot? Milkovics Éva, Sághyné Gerencsér Andrea, Schrőterné Vári Anita, Liza, Simon Máté, Babos Orsolya gyógypedagógus, Horváth Albert

A bevásárlós játék során ki-ki listával indul a műanyag pékárukkal, gyümölcsökkel teli kosárhoz és vissza. A kosarat Liza kutya viszi – akinek pedig túl nehéz az áruk összeválogatása, az csak elvezeti a kutyát a célpontig, és vissza. Akadálypálya a következő feladat, a Liza által megtett útvonalat kell követnie a vállalkozónak. Majd egy társasjáték zárja a sort: matricákkal ellátott poharak alá rejtik a Lizának szánt jutalomfalatokat.

Vásárlás. Schrőterné Vári Anita, Milkovics Éva

Amikor vége a foglalkozásnak és a végtelen türelmű labrador lepihen, a felnőttekkel beszélgetünk a látottak hátteréről. Saághyné Gerencsér Andrea gyógypedagógus, a gyerekek osztályfőnöke szerencsésnek érzi magát, amiért - diákkori kapcsolatuk révén - már a szervezet létrejöttekor találkozott Schrőterné Vári Anitával, a NEKA vezetőjével. Bár az intézményi alapellátás költségeibe nem tartozik bele az állatasszisztált terápia, az Új Európa Alapítvány támogatásával több csoportban is elindulhatott a fejlesztő munka.

Pais Tünde vásárolni indul Lizával

- A kutyás terápia nagyon sokat segít a gyerekek önállóságának fejlesztésében – magyarázza az osztályfőnök. - A Lizán található speciális hámon gyakorolhatták a cipőkötést, a gombolást, a tépőzár használatát, a kutya öltöztetésén keresztül ismerték meg a saját testrészeiket. A fogócska, a boltos játék a tanórai ismereteket, a számolást, a több-kevesebb fogalmát aktiválja. A matricákkal mindig az adott tananyag ismereteihez tudunk igazodni. Van olyan kisgyerek, aki nem tud beszélni, csak nonverbális kommunikációra képes. Vele a kutyával megtanult egyszerű kézjeleket, mint az üdvözlés, vagy a „kérek”, „hozzám!” már a mindennapi életben is használjuk.

Pais Tünde Lizát öltözteti

- A kutyával kapcsolatos dolgok könnyebben bevésődnek – veszi át a szót Anita, a terápiás kutyavezető. - A speciálisan képzett négylábú ebben az esetben egy gyógypedagógiai eszköz. Jelenléte egyrészt motiváló hatású, másrészt a közreműködésével, cselekvésbe ágyazottan megszerzett ismeretek jobban rögzülnek. Volt olyan gyermek, aki nem tudott járni. Lizával lépegetett párat, s ahol ő nem tudott tovább menni, ott a kutya is megállt. Idővel ezt a helyzetet ösztönzőnek érezte arra, hogy további lépéseket tegyen meg – a kutya kedvéért.

- Egy bentlakásos intézetben, mint amilyen a rumi, különösen szoros kötődés alakul ki a kutyával – magyarázza Andrea. Az osztályban is kitették a falra Liza képét, a következő foglalkozásig lehet hivatkozni a vele tanultakra. Az érkezése előtti napon pedig már izgatottan várják. A legtöbb sérült gyermek alapvetően fél az állatoktól. A terápia hozadéka az is, hogy akik megismerték Lizát, szinte mindenhol otthon is elfogadják már a kutya jelenlétét.

Zimits Márk, Sághyné Gerencsér Andrea, Horváth Albert

A Vas megyeiek tizenhárom éve járatlan úton indultak el. Itt tartották a témában az első országos konferenciát, részt vesznek a képzésben, módszertani DVD-t adtak közre. A kutyás terápiának nálunk még mindig alig van irodalma. Az alkalmazható feladatokat, az eszközöket mind ki kell kitalálni, kikísérletezni. A gyerekre és a kutyára is odafigyelő, kreatív munkára természetesen nem minden gyógypedagógus személyisége alkalmas. Schrőterné Vári Anita szerint sikereik annak is köszönhetők, hogy mindegyik terápiás csoportban együttműködő pedagógussal tudnak dolgozni.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!