f1

2016.07.18. 17:19

Jan Lammers szerint a Forma-1-et és az Indycart összehasonlítani olyan, mint rózsát tulipánnal

Egy holland, aki autómosó fiúból Forma-1-es versenyző lett, majd csapatfőnök

Vámosi Péter

Fotók: Varga András

Annak ellenére, hogy most kezd újra csak őrület lenni Hollandiában Max Verstappen miatt, és versenyt akarnak, az ország mindig is adott versenyzőket a száguldó cirkusznak. A Verstappenek előtt az egyik ilyen ismert név, Jan Lammers. Vele beszélgettünk a Red Bull Ringen.

Vámosi Péter: Rengeteg F1-es kiscsapatnál voltál, Shadow, ATS, Ensign, Theodore és March, de milyenek voltak a kezdetek? Mégis csak a későbbi nagy sztár Elio de Angelissel kerültél össze elsőre...
Jan Lammers: Ő egy hihetetlenül kedves fickó volt. Azt sajnálom csak igazán, hogy sokkal később tudatosult bennem az, hogy ő mennyire is egy rendes srác volt. A Shadownál még mindketten nagyon fiatalok voltunk, és igazából a stopper óra ellen küldöttünk, nem egymással. Ugyanakkor egy olyan napon, mint ez a mai is, már gyakorlatilag mindegy az, hogy ki és hol nyert, és mivel. Az eredmények már elfelejtődnek egy idő után, azonban a kapcsolatok megmaradnak. Nagyon sok jó barátom van ma itt. Tudjuk, hogy miket éltünk meg együtt, jó vagy rossz dolgokat egyaránt, és ez is összeköt minket. Elioval sajnos másképp alakult. Én az ifjoncot ismertem meg, de csak utólag láttam be azt, hogy mennyire remek figurája volt Ő a sportnak.

VP: Igaz az, hogy úgy kezdődött a kapcsolatod az autóversenyzéssel, hogy először lemostad az autókat Zandvoortban?
JL: Igen igaz, kocsikat mostam, WC-t pucoltam, kávét csináltam. Mindent elvállaltam akkoriban.

VP: Ha már szóra is jött Zandvoort, elképzelhető, hogy most Max Verstappen sikerei után visszatér a Forma-1 Hollandiába?
JL: Törekvések vannak rá, ez már igaz. Mindannyian tudjuk persze azt, hogy ez édeskevés, a valódi kérdés az, hogy hogy ha Zandvoort esetleg ismét bekerülne a versenynaptárba, akkor ki lesz ennek a szervezője, promótere. A holland pénzügyi befektetők szeretnék ezt, ugyanakkor kérdéses az, hogy meg is térülne-e egy ilyen verseny. Politikai támogatás is volna, ugyanakkor az én személyes véleményem az, hogy nem fog ez sikerülni, egyszerűen azért mert túl sok egyéb ország is szívesen rendezne versenyt.

VP: Mondhatjuk-e azt, hogy amikor te versenyeztél a 80-as években az Indycarban, közelebb álltak egymáshoz technikailag az F1-es és az Indy autók?
JL: Nem, már akkoriban is tudatos volt az, hogy különbözőek legyenek. Az Indycar az Indycar, és ott ugye az Indianapolis 500-as futam a kiemelkedő, a Forma-1 pedig a Forma-1. A különbség nagy, kicsit olyan a dolog, hogy virágból lehet rózsád is meg tulipánod. Ugyanakkor mindkettő szép. Összehasonlítani azonban nem kell őket, elrontaná az élvezetet.

VP: Vezethetted az egyik valaha volt legszebb sportautót, a Sik Cut Jaguart, és 1988-ban megnyerted a 24 órás versenyt Le Mansban. Ezekre az időkre hogy emlékszel, ki lett itt a legjobb barátod?
JL: Nos, igazat bevallva sok barátom lett a Jaguárnál. Természetesen Johnny Dumfries és Andy Wallace is köztük van, hiszen mégis csak velük együtt nyertem, csodálatos élmény volt menni, és rengeteg tapasztalatot szereztünk, barátokká váltunk. Nagyon sok haverom lett még onnan, mint például Davy Jones, de hosszú is lenne a lista, ha mindenkit fel akarnék sorolni. Pont ez is a szépsége a hosszútávú versenyzésnek.

VP: Ott voltál a Grand Prix Masters mezőnyében is. Sajnálod, hogy vége lett?
JL: Hogyne! Mindig remek dolog az, ha összejövünk a senior versenyzőkkel, abból mindig valami fantasztikus dolog sül ki. Ez hasonló, mint amikor kosárlabdában összeraksz egy All Stars csapatot. Szuper dolog volt, de pénzügyileg mindig nehéz az ilyen dolgokat üzemeltetni.

VP: A1GP-ről mi a véleményed, mint volt csapatvezető, már csak azért is, mert hamarosan újra feltámadhat, és egy dél-afrikai társaság, az AFRIX Motorsport üzemeltetné a feljavított autókat...
JL: Minden a gazdaságosságán múlik. Az egykori széria fantasztikusan volt felépítve, és az egyik legjobb ötlet volt a motorsportokban, ahogyan az annak idején megvalósult. Az is jó volt benne, hogy gyakorlatilag tudatosan váltotta a Forma-1-et, és annak a téli szünete alatt ment a versenysorozat. Sajnos azonban nem tudott megmaradni hosszú távon. Tartom azonban azt, hogy a valaha volt egyik legkiválóbb koncepció volt az autósportban az A1GP...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!