f1

2016.05.05. 17:42

Terroristagyanús személyek nem kaphatnak motort a Forma-1-ben

Érdekes kitételek szerepelnek a 2017-2020 között esedékes motorszabályok között.

Kovács Noémi

Fotó: Mercedes AMG Petronas

A csapatok, az FIA és Bernie Ecclestone a múlt héten állapodtak meg a következő 3 éves ciklusra érvényes motorszabályokban. Több érdekes vonulata is van a megállapodásnak, amire érdemes néhány pillantást vetni.

Egyrészt az összes motorgyártó szeretné elkerülni azt a helyzetet, amibe a tavalyi évad folyamán került a Renault a Red Bull által hangoztatott vádak által, miszerint a milton-keynes-i istálló formahanyatlása abszolút a franciák turbóerőforrásával kapcsolatos problémák számlájára írható. Éppen ezért került be a tervezetbe egy, a gyártó jó hírnevének védelmét szolgáló passzus:

„Egyetlen csapat illetve annak leányvállalatai, vezetői tisztségviselőik, alkalmazottaik, igazgatóik és részvényeseik sem tehetnek semmilyen megtévesztő, félrevezető, becsmérlő vagy negatív megjegyzést, ami közvetlenül károsíthatja, ronthatja a szerződésben szereplő másik fél nyilvános megítélését, jóindulatát, hírnevét és a róla kialakult képet.”

Emellett az FIA közbeléphet abban az esetben, amennyiben valamelyik csapat erőforrás nélkül maradna a következő szezonra. Ekkor az FIA kötelezheti a legkevesebb partnerrel rendelkező gyártót arra, hogy lássa el a hoppon maradt csapatot, amennyiben:

Abban az esetben sem kötelezhető egy-egy gyártó más csapat ellátására, amennyiben az rivális autógyártóval áll kapcsolatban tulajdonosi vagy szponzori szinten - kivéve, ha a gyártó ehhez külön megállapodás keretében hozzájárul, ahogy tette azt a Renault a Red Bull - Aston Martin esetében. Ugyanakkor az is lehetővé vált, hogy ne a gyártó nevét viselje a motor, mint pl. a Red Bull – TAG Heuer esetében, akik igazából még mindig a Renault erőforrását használják.

Ezeken kívül némileg még a motorköltségek fizetési procedúrája is átalakult, pont a gyártók védelme érdekében, hogy elkerüljék a késedelmesen vagy éppen alig fizető csapatokkal szembeni tehetetlenséget: a költségek 25%-át már közvetlenül a szerződés aláírásakor el kell utalnia a vásárló csapatnak, további 25%-ot az ellátást megelőző év október 30-áig kell téríteni, újabb 30%-ot a bajnokság megkezdése előtt, míg a fennmaradó 20%-ot az adott évad 5. versenyéig.

Címkék#Forma-1#F1

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!