f1

2015.05.23. 16:57

Újra terítéken az alkoholreklám

Ismét megtalálták az F1-et az alkoholreklámokat ellenzők: szerintünk a szponzorfeliratok az FIA-kampányokkal ellentétes üzenetet sugalmaznak.

Gyimesi Brigitta

Fotó: Steven Tee/Williams

Az Európai Alkoholpolitikai Szövetség (röviden Eurocare) nevű egészségügyi és szociális szervezet célja az európai alkoholfogyasztás csökkentése, hogy ezzel az alkohollal összefüggésbe hozható károkat is minimalizálják. A tavalyi Monacói Nagydíj alatt a Eurocare készített egy felmérést, amelyben a Sky Sports közvetítését vették alapul. A felmérés eredményei kimutatták, hogy a 284 perces közvetítés (felvezető műsor, verseny, levezető műsor) alatt az F1 nagyjából 500 milliós közönsége minden ötödik másodpercben alkoholreklámnak volt kitéve. Jelenleg három csapatnak van alkoholszponzora a rajtrácson: a Williamsnek (Martini), a Force Indiának (Smirnoff és Kingfisher) és a McLarennek (Johnnie Walker).

„Akárkinek a mércéje szerint nézzük, az F1-ben szereplő alkoholmárkák és –reklámok mennyisége meghaladják a normális szintet” – nyilatkozta Mariann Skar, a Eurocare általános titkára. „Úgy fest, az F1-es közösség nem ismeri fel, mekkora felelősséggel tartoznak a nézőközönségnek, mikor minden ötödik másodpercben alkoholreklámokkal bombáznak 500 millió nézőt. Arra sürgetjük az F1-es irányító testületeket, hogy szüntessék be az alkoholszponzorokat.”

A Eurocare nem először szólal fel az F1 és az alkohol szerinte nem megfelelő kapcsolata ügyében: Jean Todt, az FIA elnökét tavaly egy nyílt levélben szólították fel, hogy „mutasson példát, és vegye át az erkölcsi stafétát ebben az ügyben”. A válaszlevelében Todt kitért a biztonságos közlekedésért folyó kampányára, amelyet 2009-es megválasztása óta prioritással kezel, valamint kifejtette, hogy „az FIA-nak semmilyen köze nincs a bajnokság kereskedelmi és üzleti oldalához”, valamint hogy „a résztvevő csapatok saját maguk kezelik az ilyen ügyeket”.

A Eurocare kampányát az Alkoholkutatási Intézet is támogatja.

„A motorsportokban fellelhető alkoholeredetű szponzorok ambivalens üzenetet sugallnak” – nyilatkozta Katherine Brown, az intézet igazgatója. „A biztonságos közlekedésért folyó kampány és az ittas vezetés fogalmai ellentmondanak egymásnak, valamint ez a szituáció a jelenlegi alkoholhirdetéssel foglalkozó EU-szabályoknak sem felel meg. A józan ész azt diktálja, hogy az alkoholvállalatoknak abba kellene hagynia ezt a kockázatos üzletet, és felhagyni az F1 szponzorálásával.”

Az F1-ben található alkoholreklámok lényegében egy uniós direktívával mennek szembe, amely értelmében „az alkoholfogyasztással kapcsolatos televíziós hirdetések semmilyen formában sem jelenhetnek meg együtt megnövekedett fizikai teljesítménnyel vagy vezetéssel”. Ez az oka annak, hogy ennyire szorgalmazzák az alkoholhirdetések megszüntetését a sportok terén, tekintve, hogy a halálos kimenetelű közúti balesetek okai közül a harmadik helyen az ittas vezetés áll.

A helyzet hasonló ahhoz, amikor a dohányreklámokat tiltották be. Az EU dohányreklám-ellenes direktívája nagy hatással volt az F1-re, amikor a 2006-os szezon végétől kezdve tilos volt dohánnyal kapcsolatos szponzorfeliratok elhelyezése az autókon. Ez több csapatot is érintett, többek között a Ferrarit (Marlboro), a McLarent (West), a Jordant (Benson and Hedges), a Benettont (Mild Seven) és a BAR-t (British American Tobacco).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!