A családias légkört megtartva igazodnak a megnövekedett szervezet kihívásaihoz

A hajó meg a kapitánya

2017. augusztus 09., 08:00 szerző: Tóth Kata fotós: szombathely.hu
komment
KÖRKÉP - Testvérek vezetik azt a családi céget, amely az elmúlt 36 évben egyszemélyes vállalkozásból nőtte ki magát a mostani nagyságúra. A cégvezető felelősségéről, feladatairól beszél.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Bíznak benne a kollégái, kiszámítható, nyugodt légkört teremt. És bízik magában is, de nem öntelt. Nyitott az új dolgok befogadására, jó stratéga. Ismeri a munkatársai motivációját. Céltudatos, és a célok mellé tudja állítani a saját embereit. Példát mutat, és az adott környezethez alakítja a vezetői stílusát. Hosszan és több megközelítésből lehetne sorolni a jó vezető ismérveit. Abban manapság szinte kivétel nélkül minden szervezetfejlesztési tanácsadó egyetért: a vezetőnek, mint egy vitorlás kapitányának, csapatot kell maga köré építenie. És ha már csapat vagy legénység: egy vállalat nem olyan, mint egy hadihajó: nem feltétlenül rendelkezik mindenre kiterjedő hatalommal a cég irányítója. A vezető felé elvárás az, hogy bevonja a munkatársakat és delegálja a feladatokat, és ha egy meghatározott cél érdekében dolgoznak együtt a csapat tagjai, az az ideális.

Tekintsük alapnak azt, hogy jó embereket választott maga mellé a cég vezetője, olyanokat, akik kellően lelkesek, elkötelezettek, terhelhetőek és képesek mindent beleadni, ha azt kívánja a cég érdeke. Legyen bár ilyen a helyzet vagy kevésbé optimális, akkor sem kérdőjelezhető meg: a szervezet sorsa, jelene és jövője a vezetésen - akár egy ember, az első számú vezető vízióján múlik. Horváthné Borsodi Mónika, egy győri székhelyű, szombathelyi telephellyel is rendelkező családi középvállalkozás ügyvezető igazgatója is vallja: minden hajó arra megy, amerre a kapitány kormányozza azt. - Bizonyos vállalatméretig, amíg egy döntéshozó van a szervezet élén és ő dönt mindenben, ez feltétlenül így van, de nagyobb létszámnál és szervezetnél, ahol megjelennek a csoportok, osztályok és ezeknek külön vezetőik vannak, már az egyes vezetőknek is jelentős szerepük van a szervezet egészének sorsában - mondja az ügyvezető. Hozzáteszi: az már a cégvezető felelőssége, hogy olyan embereket keressen maga mellé, akik segítik ezen az úton, és azonosulni tudnak az elképzeléseivel, de a vállalat sikere végül minden ember odafigyelésén is múlik. Cégük az elmúlt 36 évben egyszemélyes vállalkozásból nőtte ki magát a mai középvállalati nagyságra: három telephelyen 220 kollégával dolgoznak együtt.

Horváthné Borsodi Mónika és Borsodi László cégük szombathelyi üzemegységének avatóján Fotó: szombathely.hu

A kezdeti családias légkört megtartva igyekeznek igazodni a megnövekedett szervezet kihívásaihoz, de néha ellent kell mondaniuk a barátságos hangnak, ami Horváthné Borsodi Mónika szerint szükséges folyamat. Vezetőként (Mónika a testvérével, Lászlóval közösen irányítja a cégcsoportot) kifejezetten ragaszkodnak ahhoz, hogy az emberséges bánásmód és a jó munkahelyi légkör megmaradjon a cégeiknél. A gazdasági és a személyügyi területek tartoznak Mónikához, aki jó vezető kollégákkal vette körül magát, és ugyan napi, operatív feladatokat is végez, de jelentősebbek a szervezetfejlesztéssel, a jövőtervezéssel kapcsolatos és a cégeiket globálisan érintő teendői.

Cégeiket, árulja el az ügyvezető, 1981-ben az édesapja elképzelése, álma indította el, aki "csak egy jó munkahelyet" szeretett volna magának. A célja az volt, hogy a megrendelőket mindig teljes körűen és maximálisan kiszolgálja.

A tény, hogy ők 36 év elteltével még mindig ezen vonalak mentén dolgoznak, kiegészítve azokat új alapeszmékkel, azt jelzi a számára, hogy nagyon kell egy cégnél, hogy az alapítónak legyen egy víziója és hogy az utódai követni akarják azt.

Alapjaiban hiteles embernek tartja magát, hisz a kimondott szó igazában, és fontosnak tartja, hogy a megállapodásaihoz tartsa magát. Nem fél beismerni, ha hibázott, mer változtatni, ha kiderül, hogy valamiben rosszul döntött, és tanul belőle. Sokkal nagyobb hiányosságnak érzi, ha egy hibát újra és újra elkövet valaki. A kollégáit is erre ösztönzi: jobban szereti, ha valaki akar és cselekszik, semmint ha azért nem csinál valamit, hogy ne hibázzon. A világot a tevékeny emberek viszik előre, ebben hisz. Egy csapat irányításához nagyon fontos a kollégák ismerete, ehhez rengeteg beszélgetésre van szükség. Így lehet megismerni az egyes ember motivációját, ami változhat az idő múlásával. Ez persze a felgyorsult világban folyamatos kihívást jelent, hiszen a legkevesebb idő a beszélgetésre jut. Egy jó vezető viszont csak úgy tudja támogatni a beosztottjait, ha ismeri őket és figyel rájuk. Szokták mondani, hogy egy új munkatárs a cég jó híre miatt megy oda dolgozni, de ha elmegy, a közvetlen vezetőjének mond fel! Vezetőként feladata a cég jó hírének megtartása, de a munkahelyi jó hangulatért már a közvetlen munkatársak is felelnek.

Tóth Kata

2017. augusztus 09., 08:00 szerző: Tóth Kata fotós: szombathely.hu

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...