Gazdaság

2016.12.05. 18:55

Autópálya vagy megye? - Ön milyen matricát vesz?

Januártól fizetős lesz az M86-­os. Kiszámoltuk, hogy a különböző utazási szokásokhoz melyik díjfizetési megoldás illik a legjobban.

Budai Dávid

Ahogyan már megírtuk, december 1-­jén a Magyar Közlöny 186. számában megjelent a rendelet, miszerint az M85­-ös és az M86-­os autóút használatáért is fizetni kell 2017. január 1-­jétől. A hír nem okozhatott nagy meglepetést, mivel már tavaly augusztusban tudni lehetett, hogy az ingyenes autóút-használat csak addig tart, amíg teljesen el nem készül a Szombathelyt Győrrel összekötő szakasz. Október 25-­én elkészült, január elsejétől tehát már fizetni kell. Egyáltalán nem mindegy azonban, hogy mennyit. Autópálya vagy megyematrica: az itt a kérdés. Nem mindegy, hogy valaki naponta jár Budapestre, rendszeresen, időnként vagy ritkán. Aztán az sem elhanyagolható szempont, hogy az ország más tájaira is ellátogat az autós, vagy csak a fővárost, esetleg Győrt veszi célba. Éppen ezért kiszámoltunk jó pár variációt, hogy Ön is megtudhassa, januártól melyik megoldás éri meg a legjobban. Amennyiben a főváros a cél és az M86­-ost választjuk, 220 kilométerrel, két órával és öt megyével számolhatunk, hiszen utunk során Vas, Győr-­Moson­ Sopron, Komárom-­Esztergom, Fejér- és Pest megyét is érintjük.

A szombathelyi Kovács Bálint is örül, hogy végre elkészült az út. Két óra alatt elérhetővé vált a főváros Fotó: Unger Tamás

Az 5 ezer forintos megyematricával számolva ez évi 25 ezer forintos kiadást jelent. Egy tíznapos autópálya-­matrica 2975 forintba kerül, így ha előre tudjuk, hogy legalább kilencszer lesz dolgunk a fővárosban, már megéri a megyematricás megoldást választani. Ne feledjük azonban, hogy a megyematricák csak az adott megyében jók. 42 ezer 980 forintért viszont korlátlan úthasználatra válthatunk jogot, igaz, ez csaknem 18 ezer forinttal többe fog kerülni, mint az ötmegyés megoldás.

Lássunk most egy harmadik változatot, hiszen mehetünk Veszprém felé is, ráadásul itt jövőre is ingyen autózhatunk. Ha ezt az utat választjuk, csak Fejér és Pest megye matricáit kell megvennünk, vagyis 10 ezer forintból megússzuk a fővárosi kalandot, tehát két és félszer kevesebbért autózhatunk egy éven keresztül. Ennek a döntésnek azonban ára van, ez esetben ugyanis 233 kilométerrel és két óra ötvenperces menetidővel számolhatunk. 362 forintos dízel­ és 346 forintos benzinátlagárral és hétliteres átlagfogyasztással számolva (ha a lassítások miatti többletfogyasztást nem vesszük figyelembe) durván 24 fővárosi út után az üzemanyagköltség-­többlet miatt már nem indokolt ezt a megoldást választani, sőt valószínű, hogy az állandó lassítások és megállások következtében magasabb fogyasztás már kevesebb fővárosi kanyar esetében is elriaszt minket ettől az útiránytól. Arról nem is beszélve, hogy fordulónként száz percet veszítünk, vagyis tíz budapesti útnál már több mint két teljes munkanap megy veszendőbe, márpedig ezt a luxust tényleg csak a legnagyobbak engedhetik meg maguknak. Így mindent összevetve: akik évente kevesebb, mint kilenc alkalommal vágnak neki Budapestnek, azok a tíznapos matricával járnak a legjobban, ha pedig egy hónapban többször is mennek, akkor a 4780 forintos havi matrica a megoldás. Ellenkező esetben érdemes venni öt megyematricát és az M86-­os felé menni, mivel 15 ezer forintot megér az, hogy biztonságosabban, olcsóbban és gyorsabban utazzunk a főváros felé.

Más kérdés, hogy mi van akkor, ha valaki csak a megyében akar mozogni. Korábbi cikkünkben arra jutottunk, hogy ebben az esetben is megéri a matricavásárlás, és az általunk megkérdezettek is hasonlóan vélekedtek, ugyanis csupán havi 417 forint a jobb minőségű, olcsóbb, biztonságosabb út záloga. Nagyon is igaz ez mondjuk egy répcelaki esetében, de aki például Vátról jár a megyeszékhelyre, annak érdemes átgondolnia, hogy megéri-­e neki 417 forintot négyperces idő­- és a 2,2 kilométeres távolságspórolás. Kiszámoltuk ezt is, és arra jutottunk, ha ezen az úton jár munkába, akkor megéri. 88 kilométert és 160 percet takaríthat meg az M86­-ost használva havonta.

Az, hogy az M86-­os úgy hiányzott Vas megyének, mint egy falat kenyér, nehezen támadható. Az útdíjfizetési rendszert azonban sokan támadják, különösen annak két elemét. Sokan igazságtalannak tartják, hogy egy Vas megyeinek éppen annyit kell fizetnie a megyematricáért, mint egy Pest megyeinek, holott a fizetős utak hossza Vasban csupán töredéke a Pest megyeinek. Megint mások azzal nincsenek kibékülve, hogy a megyematricák naptári évre szólnak, így hiába merészkedik valaki csak májusban a fizetős szakaszokra, éppen annyit fizet, mint aki az újévet is az úton robogva ünnepli. Nyilvánvaló, hogy az egyszerűség és az átláthatóság oltárán némi igazságosságot fel kellett áldozni, ahhoz azonban, hogy legalább mi, autósok ne kövessük el a tipikus hibákat januártól, néhány tippet elárulunk. Az első és legfontosabb, hogy a jogszabály értelmében az e-­matricát minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megváltani. Az akár néhány perccel később megváltott matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül, és pótdíjfizetési kötelezettséget vonhat maga után. A másik tipikus hiba, hogy eltévesztik a díjkategóriát, illetve rossz rendszámot adnak meg. Ugyan utólag mindegyik tévedés korrigálható, de csak külön díj ellenében, és a büntetés alól ez sem ad felmentést. (Cikkünk előző változatában nem vettük figyelembe, hogy az M1-es autópálya egy rövid szakaszon Fejér megyét is érinti, így ezt a számításoknál sem vettük figyelembe. Mostanra a hibát javítottuk.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!