Gazdaság

2014.07.20. 16:55

Sok a panasz a lábbelikre, elektromos készülékre

Szombathely - Hetente minimum egyszer ülésezik a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamarában a békéltető testület. Egyre többen ismerik és keresik őket, évente mintegy 250 ügyben járnak el.

Peltzer Géza

Sokszor kerül cipő, sőt csizma is dr. Kövesdi Zoltán elnök asztalára. Ezeket olyan vásárlók hozzák ide, akiknek panaszát a kereskedő nem orvosolta. A békéltető testületnek komoly szakértői gárdája van, külön emberük van a hibás vagy kifogásolt lábbelik állapotának megítélésére, más utazási ügyekben jártas, de a gazdasági minden területén előforduló árucikk vagy szolgáltatás minőségi panaszainak megítélésére van emberük. A vásárlók általában a fogyasztóvédelmi hatóságot keresik fel először, ha valamilyen panaszuk van egy megvásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban.

A fogyasztóvédelem azonban termékkel kapcsolatban nem tud hitelesen véleményt mondani, csak azt tudja vizsgálni, hogy a fogyasztóvédelmi szabályoknak megfelelő-e a kérdéses kereskedő vagy szolgáltató gyakorlata. Ha konkrét termékkel, szolgáltatással van, gond, csak a békéltető testülethez fordulhat a vásárló. Kövesdi Zoltán a Vas Megyei Békéltető testület elnöke:

– Nemrég hatályba léptek a fogyasztóvédelmi törvény módosításai, ezek megerősítették a testület szerepét. A békéltető gyakorlatilag egy speciális választott bíróság, amelyben a felek választják ki az ügyben eljáró tanács tagjait, amely ítéletet hoz egy-egy ügyben.

A döntés lehet ajánlás, illetve kötelezés. Utóbbi olyan, mint egy bírósági ítélet, amit be kell tartani. Gyakoribb, hogy a testület ajánlást tesz – ha ennek a vállalkozás nem tesz eleget, ezt a testület honlapján, illetve a fogyasztóvédelmi oldalakon közli.

– Ez negatív reklám a cég számára, de ha gyakrabban van panasz ugyanazon vállalkozásra, akkor mi ezt jelezzük a fogyasztóvédelmi hatóság felé, amely megteszi az általános fogyasztóvédelmi intézkedéseket a céggel szemben – teszi hozzá Kövesdi Zoltán. – A különbség köztünk és a fogyasztóvédelem között, hogy mi az egyedi jogvitákban hozunk döntést, a fogyasztóvédelem pedig az általános intézkedéseket teszi meg az ügyben.

A leggyakrabban olyan műszaki cikkeket, ruhaneműket, lábbeliket hoznak be ide, amelyeket a kereskedő nem volt hajlandó kicserélni, de gyakoriak a panaszok a telefon-előfizetésekkel kapcsolatban is. Gyakran előfordul, hogy újonnan vásárolt gépkocsi szavatossági kifogásait nem akarja betartani a kereskedő, de utazási irodákra is akad panasz.

– Volt egy érdekes esetünk nemrég. Ötnapos útra fizetett be a panaszos, mindennapra egy-egy látnivaló esett. Az egyik úticél egy kis cseh városka volt, a sofőr beütötte a GPS-be a nevet, de kiderült, hogy azonos néven volt egy másik cseh falucska is háromszáz kilométerre az eredeti úticéltól, ahol nem volt semmi látnivaló. Az utasok a teljes utazási költséget szerették volna visszakapni, de csak húsz százalékot kaptak, mert a többi napon a sofőr megtalálta az úticélt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!