Gazdaság

2017.07.04. 18:25

Harc a minőségi munkaerőért: megéri jó munkáltatónak lenni

KÖRKÉP - Korábban a munkaerő-túlkínálat volt a jellemző, az utóbbi néhány esztendő a munkaerőért folytatott harc jegyében telik a magyar cégek számára.

Tóth Kata

Ma már jellemzően nem a munkavállalók keresnek állást, hanem a foglalkoztatók vadásznak szakemberekre. Nem áll rendelkezésre a megfelelő képzettségű és mennyiségű munkaerő, és ugyan a bérfelzárkózás az utóbbi időben lendületet vett, a fizetések legtöbbször még mindig nem elég versenyképesek a fiatalok itthon tartásához.

A cégek számára manapság nem a kiválasztási folyamat tökéletesítése okoz fejtörést, hanem az, hogy nincs kit szűrni. A probléma összetett: azonkívül, hogy gondot okoz a tehetségek megtalálása, azzal is szembe kell nézni, hogy a mai generációnak másfajta igényei vannak a munkahelyet illetőn. Az új típusú nemzedék, az Y generáció tagjainál (az 1980 és 1995 között születetteket soroljuk ide) az elköteleződés már nehezen alakul ki, ugyanakkor elvárják, hogy büszkék legyenek a munkájukra, a cégre, ahol dolgoznak.

Erőfeszítések kellenek

Vas megyét hatványozottan sújtja a munkaerőpiaci válság, itt kifejezetten megéri jó munkáltatónak lenni. A sikerért, a jó hangulatú, biztonságos, egészséges, kiforrott cégkultúrájú munkahelyért, a tehetségek megtalálásáért, megszerzéséért és megtartásáért rengeteg erőfeszítést kell tenni. A HR-Evolution Kft. felmérése szerint rendszeresen, strukturáltan, minden munkatárssal foglalkozni, törődni kell, ez a kulcs. Ezek a lépések pedig nemcsak 20-25 százalékkal csökkenthetik a fluktuációt, de az aktív dolgozók hatékonyságát is jelentősen javíthatják, többszörösen megéri tehát a befektetett energia. A legértékesebbek - derül ki felmérésükből - jellemzően csak a legjobb munkahelyeken szeretnek dolgozni. A HR-Evolution Kft. szerint hatékony módszerekkel 5 százalékról akár 65 százalékra lehet növelni az új munkaerő "beválási arányát". Ez nemcsak idő és energia szempontjából növeli a hatékonyságot, hanem anyagi előnnyel is bír: minden dolgozó távozása átlagosan háromhavi bérveszteséget jelent.

Pócza Zsolt,az Uniriv Kft. ügyvezetője Fotó: Pócza Zsolt

A tökéletes munkahely

És hogy milyen az ideális munkahely? Stabil, hiteles a cég brandje (márkája), a szolgáltatása vagy a termék, amit gyárt, forgalmaz. Versenyképes fizetést ad, juttatási csomagja minél jobb teljesítmény elérésére ösztönöz. Megfelelő a belső kommunikációja, jó a csapatszellem, a vezetősége - ha szükséges - támogatást nyújt, ugyanígy a kollégák egymásnak. Elkötelezett a tisztaság, a biztonság és a hatékony munkavégzés mellett. Fejlődési és karrierlehetőséget kínál a munkatársaknak. Rendszeres és objektív visszacsatolást ad az alkalmazottaknak munkájukról és a személyükről. Nem utolsósorban folyamatosan fejlődő, innovatív vállalat képét közvetíti a külvilág felé.

Előre kitűzött célok

Hogy az egyik csepregi székhelyű, száz főt foglalkoztató vállalat tökéletes munkahely-e, annak munkatársai a megmondhatói. Mindenesetre tavaly év végén több kollégájukat érintő progresszív béremelést hajtottak végre a szegecsgyártó cégben, árulta el Pócza Zsolt ügyvezető igazgató. A 30-40 százalékos alapbér-növekedés fontos intézkedést jelentett a szakemberek megtartásában, és azt eredményezte, hogy fix csapattal tudnak együtt dolgozni több mint fél éve, így összegez az ügyvezető.

Közepes vállalatként családias, közvetlen atmoszféra kialakítására törekednek: közép- és felső vezetőik olyan közegben dolgozhatnak, ami kiszámítható, nem stresszes és kapkodó, hanem folyamatosan, előre kitűzött célok mentén halad. A termelésben a célok teljesíthetők, prémiumrendszert működtetnek, amely az elért teljesítmény alapján a lehetőségekhez mérten pluszjuttatást nyújt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!