Gazdaság

2015.06.16. 13:05

Tanácsok, információk a forintosítással kapcsolatban

Vannak olyan hitellel rendelkező fogyasztók, akik arra panaszkodnak, hogy a havi hiteltörlesztésük az elszámolás és forintosítás ellenére nem csökkent.

Szente Hilda

Az elmúlt hetekben a devizaalapú hitelesek nagy része már megkapta az elszámolást, sőt sokan bankjuktól a tisztességtelenül felszámított összeget is visszakapták. Vannak viszont olyan – jelenleg is – hitellel rendelkező fogyasztók, akik arra panaszkodnak, hogy a havi hiteltörlesztésük az elszámolás és forintosítás ellenére nem csökkent. Mi lehet ennek az oka? A kérdésre Dr. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője válaszol.

Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője.

– Ennek több oka is lehet. Ha adós belépett az árfolyamgátba, így ennek következtében eleve alacsonyabb törlesztő részletet fizetett. A forintosítást követően továbbra is az árfolyamgát szerinti – vagyis az eddig is fizetett törlesztő részletet kell fizetnie, amíg az árfolyamgát időszaka, vagyis az 5 év le nem jár. Amennyiben a hitel lakástakarékkal, esetleg életbiztosítással (megtakarítással) van kombinálva. Ez esetben ugyanis a megtakarítás lejártáig az adós a bank felé tőkét nem törleszt. A bankok az elszámolási törvény értelmében a visszatérítés összegét először a költségek, majd a kamat, és ezt követően a tőke sorrendben számolják el. Ezért, amennyiben az adós a rendszeres havi törlesztéssel elmaradt, akkor a visszatérítést elsősorban a késedelmi kamatokra számolták el..

– Az árfolyamgátas hitelek esetében előfordul, hogy az elszámolást követően nem csökken a havi törlesztő részlet. Miért?

– Az egyik oka, hogy az árfolyamgátba belépett fogyasztók már eleve egy alacsonyabb, rögzített árfolyamon törlesztik a felvett hitelt. A bankoknak az elszámolást követően a visszatérítés összegét elsősorban a gyűjtőszámlán felhalmozott tartozásra kell elszámolni. Így a felhalmozott tartozás, illetve a visszafizetendő összegtől függően az akár 0-ra is csökkenhet. Másik oka az lehet, hogy a bankok a rögzített árfolyam feletti részből a kamat és a kezelési költség felével már korábban csökkentették a hátralévő tartozást.

– Mit tehet az ügyfél, ha nem érti az elszámoló levél tartalmát, ha úgy érzi, hogy túl kevés visszatérítést kapott a bankjától?

– Az elszámolás a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által meghatározott bonyolult képlet alapján történik. Ezt a jegybank tudja ellenőrizni, és szabálytalanság esetén szankcionálja a hitelt nyújtó intézeteket. A fogyasztó a személyes adatait, valamint az eddig befizetett összegeket, és azok időpontjait tudja ellenőrizni. Amennyiben valamilyen panasza van, rossz adatot, összeget talált az elszámolási értesítőben úgy első lépésként a kézhezvételtől számított 30 napon belül írásban kell jeleznie a bank felé. Ha 60 napon belül nem kap érdemi választ, úgy a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhat segítségért. Amennyiben bármilyen kérdése van az elszámoló levél értelmezésben, az MNB telefonos és személyes ügyfélszolgálatán is kaphat segítséget.

Az elszámolási törvénnyel kapcsolatban bővebb információk az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján (www.felugyelet.mnb.hu) is olvashatók, de tájékozódhatnak a pénzintézetek honlapján is, az elszámolási és forintosítási információk menüpontban. Amennyiben további kérdéseik vannak, azokat az [email protected] e-mail címre küldhetik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!