2024.02.05. 10:56
Ilyen a GYSEV szombathelyi motorműhelye
Forrás: Fenyőné Gyűrű Nikolett
A "100 éves a vasútigazgatás Szombathelyen 1895-1995” című könyv alapján a mutatja be a GYSEV Zrt. a szombathelyi motorműhelyt.
Szombathelyre 1865-ben érkezett meg a vasút. A Déli Vasút (teljes nevén Császári és Királyi Szabadalmaztatott Déli Vaspályatársaság) 1865. szeptember 21-én nyitotta meg a Sopron-Kanizsa közötti új vonalszakaszát, amely a korábban (1847-ben) megnyitott Bécsújhely-Sopron vonal meghosszabbítását jelentette.
A közel 200 km hosszú vonal kiszolgálását a bécsújhelyi fűtőház már nem volt képes ellátni, ezért a szombathelyi állomás létesítésével egyidőben fűtőház is épült.
A szombathelyi motorműhely
Fotók: Fenyőné Gyűrű NikolettA Déli vasút fűtőháza a mai alsó motorműhely helyén állt.
A Déli Vasutat 1871-ben követte a Magyar Nyugati Vasút Részvénytársaság Szombathely – Kis-Czell – Pápa-Győr vonalának megnyitása. A Magyar Nyugati Vasút saját fűtőházat épített az állomás északi részén.
Ez tekinthető a mai felső motorműhely ősének.
A korabeli kialakítás nagyban hasonlított a mai műhelyhez. Az eredeti fűtőház is háromvágányú (12 mozdony befogadására alkalmas) mozdonyszín. A mozdonyszínen kívül mindhárom vágányon egy-egy tisztítógödör volt. A vágányok között kettő vízdaru kapott helyet.
Egy 12 m átmérőjű fordítókorong is létesült a fűtőház mögött, amelybe a mozdonyszín három vágánya mellett a színt megkerülő vágányok is becsatlakoztak. A fűtőházhoz tartozott még egy fedett széntároló és egy I. osztályú vízállomás, kettős víztoronnyal.
A fűtőház első menetrend szerinti vonattovábbítási feladatait az 1871. október 1-én megnyílt Szombathely – Győr vonal vonatainak továbbítása jelentette. A következő év szeptemberében megnyílt a Szombathely – Gyanafalva (Jennersdorf), majd októberben a Kis-Czell – Veszprém közötti vonal. Az új vonalszakaszok megnyitásával a szombathelyi fűtőház mozdonyai a Székesfehérvár – Gyanafalváig, majd 1873 májusától egészen Graz-ig közlekedtek.
A Magyar Nyugati Vasút Részvénytársaság 1889-ben olvadt be a MÁV-ba. A tulajdonosváltáskor összesen 46 db mozdonya volt, melyeket a MÁV és a Császári és Királyi Osztrák Államvasút között osztottak szét.
1894-től jelentek meg az első gyorsvonati mozdonyok Szombathelyen.
1902. január 1-én összesen 52 db mozdonya volt a fűtőháznak.
1904. szeptember 1-től újabb jelentős változás következett. Ettől a naptól közlekedtek gőzmotorkocsik a szombathelyi-rumi vonalon.
A főtőház létszámáról az első adatok 1905-ből maradtak fenn. Ekkor 82 fő tartozott a névsorhoz, de a kiszolgáló és fiókműhelyekkel együtt kb. 140-160 fő lehetett a teljes létszám.
Az 1910-es évek újabb jelentős változásokat hoztak a műhely életében. A műszaki fejlődésnek köszönhetően korszerűbb, nagyobb teljesítményű mozdonyok kerültek Szombathelyre. Ekkor jelentek meg az első 324-es és 376-os sorozatú mozdonyok.
Az I. világháború során az ország minden fűtőházából, így Szombathelyről is vittek el mozdonyokat nagyon gyakran személyzettel együtt az ún. hadi vasutakhoz.
A világháborút követően a forgalom megindításához a régebbi (222 sor.) mozdonyokat kellett évekig üzemben tartani. Korszerűbb 327-es és 328-as sorozatú mozdonyok csak 1922. után kezdtek forgalomba állni Szombathelyen.
1932. július 1-től a Déli Vasút utódjának számító Duna-Száva-Adria Vasúttársaság is beolvadt a MÁV-ba. Ettől kezdve az „alsó” motorszín is szombathelyi fűtőházhoz tartozott.
A 1944 második felétől rendszeressé váló légtámadások és bombázások jelentős károkat okoztak az infrastruktúrában. Mindkét mozdonyszín elpusztult, a fordítókorongot felrobbantották.
Az újjáépítést követően a 1950-es évek elejére kezdett kialakulni egy állandónak tekinthető járműállomány.
A dízelmozdonyok 1958-ban jelentek meg Szombathelyen.
Először az M31 sorozat üzemeltetése kezdődött meg, majd 1963-tól az M44 sorozat is megkezdte a mai napig is tartó szolgálatát Szombathelyen.
A megnövekedett igények kielégítésére nem volt elég a Déli vasút fűtőházában kialakított motorszín. Szükségmegoldásként a gőzmozdonyok javítására szolgáló gőzmozdonyszínt egy fallal ketté választották. A fordítókorong felőli része megmaradt a gőzmozdonyok számára, a másik felét pedig kinevezték a dízelmozdonyok üzemeltetési bázisának. Ettől kezdve ez lett a felső motorszín, a déli vasúti műhely pedig az alsó motorszín.
A dízelmozdony üzemeltetés céljaira átalakított felső motorműhelyben a dízelvonatatás igényeihez alakították az aknákat. Egy vágány megszüntetésével segédműhelyeket, tároló helyiséget, irodákat alakítottak ki. A mozdonyszín előtt helyezték el a gázolaj feladó berendezést. Ugyanitt történt a kenőolaj feladása is.
A dízelvonatatás terjedésével megjelentek a villamos fűtőkocsik is Szombathelyen.
A 2000-es években jelentek meg a V43 és V46 sorozatú villamos mozdonyok és a remotorizált M62 és M41 sorozatú dízelmozdonyok Szombathelyen.
A Szombathelyről induló vasútvonalak 2001-től több lépcsőben kerültek át a GYSEV üzemeltetésébe.
A GYSEV Zrt. 2013-ban vette át a MÁV-tól a felső motorműhelyt.
Az átvételt követően a GYSEV felújította a 2000 nm-es műhelyt, újból teljes hosszában átjárható lett két vágány. A háromszázmilliós beruházás során kicserélték a régi, olajszennyezett padlót, a világítási rendszert, felújították mind a hat szerelőaknát és a vizesblokkokat. A műhelyt korszerű eszközökkel szerelték fel, amelyekkel lehetővé vált a FLIRT motorvonatok napi vizsgálata, karbantartása és kisebb javítási munkálatai is.
A következő 5 évben a FLIRT motorvonatok, a kőszegi vonalon közlekedő Jenbacher motorvonat és a tolatási szolgálatra Szombathelyre beosztott 448 (M44) sorozatú mozdonyok karbantartása jelentette a legfontosabb feladatokat.
A kezdeti időkben jellemző személykocsi karbantartások fokozatosan visszaszorultak.
A következő jelentős változást az újabb FLIRT 3-as sorozat megjelenése jelentette. A sorozat típusengedélyeztetési eljárásához kapcsolódó műszaki és adminisztrációs feladatok egy része is a GYSEV-re, illetve a felső motorműhelyre hárult.
A szombathelyi felső motorműhelyben karbantartott járműállomány 2024 év elején:
• 10 db 415 sorozatú FLIRT motorvonat
• 10 db 435 sorozatú FLIRT III motorvonat
• 7+1 db 247 sorozatú (szimpla) Jenbacher motorkocsi
• 4 db 446 sorozatú és 1 db 5147 sorozatú (dupla) Jenbacher motorkocsi
• 2 db 448 (M44) sorozatú dízel tolatómozdony
• 3 db 648/651 sorozatú (Ludmilla) dízelmozdony (eseti karbanatartás)