2023.09.02. 20:10
Fóliaágyon, képtárban, üvegházban - különbféle kontextusokkal kísérletezünk
Szombaton délután megvolt a finisszázs, vasárnap még látható az Urban animals tárlat a Szombathelyi Képtárban. A Westwerk újrakeretezi a művészetről, a világról alkotott elképzeléseinket. Szúnyogcsípések gyógyuló nyomai, rovargirlandok Söptei Eszter textilművésszel.
Tóth Kinga: Fóliaágy
Fotó: © Cseh Gábor
Szinetár Csaba biológus, főiskolai tanár bevezetésképpen Kiknek építjük az üvegházainkat címmel tart előadást - a munkatársaival végzett friss kutatás nyomán. Abból indultak ki, hogy az állatok urbanizációjának/szinantropizációjának speciális színterei az üvegházak, benépesülésük az emberi szándéktól független folyamat. Ezek az épületek a természetes életközösségekhez sok tekintetben hasonlító mesterséges helyzetet teremtenek az itt kialakuló ökoszisztémáknak. A bemutatott kutatás a spontán épületkövető pókfaunát vizsgálta a Fővárosi Állat-és Növénykert, a Vácrátóti Botanikus Kert és az ELTE Fűvészkertjének üvegházaiban. Mint kiderült, ezeknek az urbán-ökosziszémáknak a spontán fajszerkezetét "az építmények használati mintázatai" is jelentősen befolyásolják.
Ha innen nézem, esztétikum, ha onnan nézem, ökológiai problémafelvetés
Horváth Márk esztéta, filozófus - kutatási területe a poszthumanizmus, a spekulatív realizmus, az antropocén - Természetkulturális törmelékek című előadásában elsőként a kontextus (kontextusok) jelentőségét vetette fel. Bár az Urban animals kiállítás az esztétikum felől - mondhatni hagyomány kontextusban, hagyományos tárlatlátogatói attitűddel - is értékelhető és értelmezhető, talán közelebb kerülhetünk hozzá, ha az ökológiai problémafelvetés kontextusát választjuk. Ha az antropocént az ember által meghatározott geológiai korszakként definiáljuk, akkor elmondható, hogy ez a korszak új természetkulturális együttlélési módokat vet fel. Egyre inkább "olyan új hibrid együttélési módok kerülnek előtérbe, amelyek átformálják a természeti létezőkről elgondolt hagyományos fogalmainkat. Városi rókák, romokat ellepő darazsak és a városokban feltűnő burjánzó növények jellemzik ezt a megváltozott viszonyrendszert. Az ember geológiai ereje és a sötét ökológia fenyegetése egy bizonytalan, mégis varázslatos természetkulturális viszonyrendszer lehetőségét rejti magában". Az ember nem a hierarchia csúcsa (poszthumanizmus), hanem egy bonyolult rendszer része - ideje volna így viselkednie.
Az előadások után Söptei Eszter textilművésszel rovargirlandok készültek. Vö! karácsonyfadísz, születésnapi parti. Vagy finisszázs.
Fóliaágy - Tóth Kinga installációja a tárlaton
„A Fóliaágy, a lakossági növénytermesztésben oly széles körben elterjedt keltető valójában gyűjtőhelye az emberi szemétnek a maradványanyagoknak, a talajba és a vízbe szivárgó műanyagnak. Az emberi tevékenység, növénytermesztés és szelidítés hatására mutálódó új flóra keletkezik, a sátorban az ember is páralégzést folytat, közeledik a gombákhoz, a talajnövényzethez, próbálja a kipárolgást, megérinti és internalizálja saját szemetét, egyúttal ő is a talajnövényzet, a talajélővilág tagjává válik vagy annak illúzióját éli át."
Tóth Kinga
FÓLIAÁGY
„mohát simítok a keretekre megöntözöm
a kisvirágom beültetem papírra zaccra földre
rügyezz ki ha fal leszel olvadjon a papír beléd
szívd fel a régi fát lélegezz a műanyagból
legyél olyan mint én legyek olyan
mint a kert kilyukadt cserép vagyok glettel
forrasztom a falamat be addig köpülöm
a kávétazaccotaföldet beragasztja bőrlyukaimat
megmelegíti lehűti a tályogokat a cserépbe
gyökérkukacok kenik be a magokat a magok
nedvesek és meghasadnak minden öntözésem
csírában hajt ki minden sebszélemet moha
takarja borostyánlevelek védik a látást
ne süssön a szemembe a fény ne találkozzak
a lencsékkel amik a napot gyűjtik rám hogy
jól mutogassam amit nem szívnak fogadnak be
csak visszatükröznek
az összegyűjtött fény kiégeti a ragtapaszom
új levegőt kapok ég a kert ég fóliaágyásmellkasom
a szív fonnyadó paradicsom amibe gumikesztyűvel
nyúlsz bele ez egy kertváltozás a héjak felkunkorodnak…
Kiállítók // Baki Orsolya // Budai Bálint // Dénes Nóra // Farkas Imre // Gerhes Gábor //Győrffy László // Horváth Dániel // Horváth Márk // Horváth Zsófi // Karácsonyi László // Kele Fodor Ákos // Lovász Ádám // Martin Henrik // Masszi Ferenc // Mátyási Péter // Nagy Róbert // Nemes Z. Márió // Pálfi Gyöngyvér // Papp Pala László //
Péter Eszter // Péterfy Ábel // Rafael Erik Benjamin // Rasperger Dávid // Söptei Eszter // Szalai Dániel // Szalay Péter // Szántó István // Szenteleki Gábor // Szinetár Csaba // Szirmai Nóra // Szöllősi Géza // Tóth Kinga // Tóth Norbert // Tóth Péter // Török Tamás // Vincze Gergely // W. Horváth Tibor
Kurátor Baki Orsolya és Farkas Imre
Szervező a Westwerk Egyesület