Hétvége

2016.03.05. 09:29

Aki csak tanár akar lenni

A lány a pad alatt is megnő - tartja a közmondás. Hozzátehetjük: felnevelkedik vele az életterve is, szinte csodálni való, hogy még ma is akad, aki az iskolaügy híreit hallván pedagógus akar lenni. Somogyi Tímea óvodás kora óta dédelgeti az álmot, hogy tanítani fog. Azzal az egyszerű és nemes céllal, hogy megszerettesse a gyerekekkel a természetet.

Tóth Tímea

Van-e kedvenc időjárásuk a madaraknak? - ezt a témát kutatja Somogyi Tímea, a Nyugat-magyarországi Egyetem szombathelyi campusának földrajz-környezettan szakos hallgatója. Jövőre végez, és most is jó döntésnek látja, hogy a pedagógus pályát választotta. - Balatonberényben lakom, vagyis falun, mindig is érdekeltek a madarak, naponta láttam, megfigyelhettem őket - mondja a fiatal lány.

Somogyi Tímea a madarak kedvenc időjárást kutatja, erről nemrég előadást is tartott az egyetemen

- Gimnazista koromban - a pápai Türr István Gimnáziumban tanulója voltam - Fenékpusztára jártam a madárgyűrűzőbe, ahol sérült madarak ellátásával is foglalkoznak, és a védett fajokat igyekeznek követni. Például Szicíliában megeszik a fecskéket, nálunk védett állat. Kutatásom során a vonuló madarakat vizsgálom, a füsti és parti fecskét, a cserregő és a foltos nádiposzátát. A madarak úgy vannak, mint az emberek: szeretik a meleget, az anticiklonális helyzeteket, vagyis az átlaghoz képest magasabb hőmérsékletet, a csapadékhiányt, a kedvező szélviszonyokat (ha nincs erős szél). Somogyi Tímea a Magyar Meteorológiai Társaság Szombathelyi Csoportjának a szervezésében nemrég előadást is tartott az egyetemen e témáról a Tanítványaink a katedrán elnevezésű sorozatban. Azt mutatta be, miként hat az időjárás a foltos és a cserregő nádiposzáta aktivitására. Madárbefogási adatai a Fenékpusztai Madárgyűrűző és Madármentő Állomáson meggyűrűzött fajokról vannak, amelyeket a Puskás-féle időjárási frontokkal és a Péczely-féle makroszinoptikus típusokkal együtt vizsgált. Kutatása fontos információkat biztosít a vonuló madarak vonulási szokásairól, az aktivitás változásából pedig a növényvédelemben betöltött fontos szerepükről (lévén védett és hasznos fajok, amelyek rovarokkal táplálkoznak).

- A természet iránti szeretetet akarom átadni a gyerekeknek, ha végzek, keresek magamnak egy iskolát - fogalmaz az ifjú tanárjelölt. - Szívesen maradok Szombathelyen, de szívesen megyek haza is, attól függ, hol tudok majd elhelyezkedni. Nem akarok külföldre menni, itthon akarom hasznosítani a tudásomat. Tudom, hogy nem könnyű ma a közoktatásban, de van erőm, magabiztos vagyok, nem tudnak kívülről befolyásolni, a világ nem tudja rám húzni a negatív hangulatát. Pozitívan nézem a dolgokat, ha rossz történik, akkor is megkeresem, hogy mi a jó benne, hogy lehet valamit jó irányba vinni. Somogyi Tímea a Hermann Ottó Szakképző Iskolában végzi a környezettan, a Bolyai János Általános Iskola és Gimnáziumban a földrajz tanítási gyakorlatát. Tímea azt mondja, nagyon sokat segítenek a mentorai, mert nem lehet minden osztályban ugyanúgy tanítani. Azt keresik, hogyan lehet adott helyen és időben hatékony egy óra. Vannak olyanok, akiket papír alapon érdemes dolgoztatni, vannak, akiket a kérdezz-felelek módszerrel. Véleménye szerint nagy hangsúlyt kap a csoportmunka: különös jelentősége van a jövőre nézve annak, hogy a gyerekek megtanuljanak közösségben munkálkodni, együttműködni, együtt tanulni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!