Hétvége

2017.02.24. 17:20

Bontsd le magadban arcod köveit! - Garas Kálmán felvételeiből nyílt kiállítás

Az ELTE SEK Vizuális Művészeti Intézetének Zero Galériájában, az oktatókat bemutató sorozatban nyílt kiállítás Garas Kálmán felvételeiből. Készman József művészettörténész – egyúttal szombathelyi kolléga – ajánlásával.

Ölbei Lívia

Garas Kálmán a szombathelyi (és persze a répcelaki) kulturális események szerves része. Nélküle ezek az események talán nem is léteznének, nem jönnének létre. De az biztos, nélküle nem úgy őrződnének meg az utókor számára, nem úgy emlékeznénk rájuk, ahogyan Garas Kálmán fotói alapján emlékezünk. Rendszeresen megjelennek - főleg zenei és képzőművészeti eseményeket megörökítő - felvételei a Vas Népében, de készült már album is Garas-portrékból. Egyik sem váltja ki a másikat, ahogyan az egyetemi tárlat is új, más perspektívába helyezi a Garas-képeket: izgalmas élményeket kínál.

Garas Kálmán az egyetemi kiállítás megnyitóján. A háttérben a fotográfus Weöres Sándor-portréja

Az ELTE SEK Vizuális Művészeti Intézetének Zero Galériájában (a Károlyi Gáspár téri főépületben) megrendezett fotókiállítás mottója Weöres Sándortól, A teljesség felé kötetből való: Bontsd le magadban arcod köveit!

Garas Kálmán-perspektívák Bartók-szellemben Fotók: Unger Tamás

Készman József művészettörténész megfogalmazásában a most látható válogatás koncentrált ízelítő, afféle újrarendezett tablókép Garas Kálmán sokezres művészeti oeuvre-jéből. A fotográfián belül is számos portrét készített az elmúlt évtizedekben, s neve egybeforrt a nyugat-magyarországi és budapesti zenei események szereplőinek, résztvevőinek, alkotóinak portréival. Ahogy helyben, regionálisan, úgy országszerte ismert név, a fotográfia nagymestere. Más szavakkal kifejezve: többek között úgy ismerjük a magyarországi zenei, vagy képzőművészeti élet figuráit, ahogyan azokat képként számunkra Kálmán létrehozta, megjelenítette. Cage, Kurtág, Ligeti, Eötvös Péter, Wilheim András és a kortárs zene más ikonikus szereplői sorakoznak képein. Garas tehát néz és láttat, kölcsönadja szemeit, hogy azokon és a kamera objektívjén keresztül érzékeltessen. Az alkalmi Készman-esszé kitér arra is, hogy szokás a fotográfiát a természet ecsetjének tekinteni, mint amely a természetes látványfolyam térbeli szeletét időben kimerevíti, leképezi. Portrék, fotografikus arcképek esetén szokás még a megjelenített személyiségéről beszélni. Azt gondolom, most nem ez forog kockán. Garasnak azt kell tudnia megjeleníteni, ami az, ami: egy önmagával azonos személyes entitást, méghozzá tevékenysége közben. Vagyis: Le kell kapnia az egyedit, az így készült fényképnek úgy kell őriznie magában az egyest, hogy közben az általánost és a konkrétat kell sugároznia. A portrénak egyszerre kell indexikusnak lennie, s emellett a kulturális tárgyként is meg kell tudnia határoznia magát. Készman Chuck Close-t idézve megjegyzi, hogy a fotós szerepének nehézsége abban (is) áll, hogy egy teljesen technikai médium segítségével olyat kell előállítania, amely csak rá jellemző, az ő alkotói látásmódját képviseli. Azaz objektívnek kell maradnunk ahhoz, hogy a fotó szubjektív lehessen. Garas Kálmán tehát közel megy és távolságot tart. A mesterlövészek kitartó türelmességével vár és figyel, miközben tüzel. Néz, (meg)lát, képet alkot és képet sugároz, karakterizál, ikonizál. Lát és láttat, számomra ezért ő elsődlegesen a kölcsönadott tekintet figurája a kortárs magyarországi fotográfiában.

Zero-pillanatkép. A Garas-kiállítás egyúttal izgalmas időutazás is

A Zero Galériában kiállított válogatott, nagyméretű Garas Kálmán-fotográfiák megtekintésével hozzáadhatjuk mindehhez a saját tekintetünket. Arcbontás, arcépítés például Weöres Sándor társaságában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!