2015.01.10. 10:21
Staféta Király Katalinnal
Változhat-e pozitív irányban a heti egy óra ének-zene tanítása Kodály országában? – kérdezte Horváth Róbert Király Katalin karnagyot, énekzenetanárt.
– Az adott témáról beszélni nem igazán üdítő, felüdülést nyújtó lehetőség. Óriási probléma van az oktatásban: kevés óraszám, zűrös tananyag, igénytelen elvárások. Kodály Zoltán olyan szakmai hagyatékot bízott ránk, melyet őriznünk kellene úgy, hogy részesüljön belőle mindenki. A 2012-es kerettanterv, amelynek végleges anyaga 2013-ban látott napvilágot, ugyan heti kettő órát határozott meg az alsó tagozatban, de olyan elvárásokkal, amelyek csupán a gyerekek terhelését fokozzák. Az örömteli éneklés és játék helyett az elméleti tudás került előtérbe. Ezen ismeretek elsajátítása a felső tagozatban tanuló diákoknak is nehézséget is jelent néha.
Kodály elmélete egészen más alapokat jelent. Szerte a világon elismerik és eredménnyel alkalmazzák a módszerét, míg itthon évek óta vita tárgyát képezi az értéke, szükségszerűsége.
Tóth Máté karmestert kérdezem, hogyan került kapcsolatba a zenével.