Hírek

2017.02.23. 18:30

A marslakók már a spájzban vannak?

Washington - Hét Föld-szerű bolygót találtak, közülük három lakhatónak tűnik. Mindez itt, a szomszédban. Lehet, hogy galaxisunkban nem mi vagyunk az egyetlen lakók?

Budai Dávid

Nagy titkolózások előzték meg az amerikai űrügynökség, a NASA sajtótájékoztatóját szerdán. Először nem is árulták el miről van szó, aztán este hétkor bombaként robbant a hír, hogy találtak hét Föld-szerű bolygót itt a szomszédunkban, és ha ez nem lenne elég, az sincs kizárva, hogy közülük hármon élet is van. Ismerjük az emberi természetet, sokan ilyenkor armageddont vizionálnak és magyarázatot találnak a szomszéd furcsa viselkedésére, aki mindig is olyan idegenül mozgott a lépcsőházban. Na, de lássuk mit is jelentettek be pontosan és valóban akkora szenzációról van-e szó, mint állítják, és ami a legfontosabb, a marslakók valóban már a spájzban vannak?

A NASA talált egy Föld-szerű bolygókkal teli naprendszert, és nemcsak hogy mindegyik bolygón adottak a feltételek ahhoz, hogy legyen rajtuk víz, három bolygó ezen felül lakhatónak is tűnik, mivel a csillagtól való távolságuk nem túl nagy ahhoz, hogy elviselhetetlen hideg legyen rajtuk, és nem túl kicsi ahhoz sem, hogy túl forró legyen a talpunk alatt a föld, ha éppen odatévednénk. Ez azonban egyelőre nem tűnik kivitelezhetőnek, mivel a bolygók 39 fényév távolságra találhatóak a TRAPPIST-1 rendszerben. Ez a távolság ugyan csillagászati értelemben mondhatni bagatell - emiatt is olyan nagy a felhajtás -, ám nekünk, űrhajóval közlekedő embereknek leküzdhetetlen távolság. Ha a fénynek 39 évig tart eljutni onnan idáig, képzelhetjük, hogy a cirka 369 ezermilliárd kilométert mi mennyi idő alatt tennénk meg.

Különlegesség, hogy a hét bolygó rendkívül közel van egymáshoz, olyannyira, hogy ha rajtuk állnánk, láthatnánk a szomszéd bolygó nagyobb hegyeit és a rajtuk tomboló viharokat. A bolygók főnöke a TRAPPIST-1 nevű csillag, amely a mi Napunknál jóval kisebb és kevésbé forró. Márpedig ezek a kisméretű csillagok nagyon hosszú életűek, jóval tovább élnek, mint a Nap. Tulajdonképpen amióta világ a világ - és ez szó szerint értendő -, még egyetlen vörös törpecsillag sem pusztult el. Ennek a ténynek azért van jelentősége, mert ha most még nincs is élet a környékén, bőven van arra idő, hogy legyen. Ezzel pedig el is érkeztünk a felfedezés egyik nagy tanulságához, a NASA szerint, ahol víz található, ott lehet, hogy élet is.

Hasonló bolygórendszert idáig még nem sikerült találni, főleg, hogy tudjuk, a hét bolygóból hat hasonló tömegű, mint a Föld, így nagyon valószínű, hogy a három bolygó közül - amelyik a lakhatósági zónába esik - legalább egynél igencsak hasonlóak a körülmények, mint nálunk. Ráadásul, ha a most felfedezett bolygótársulásról kiderül, hogy több is lehet belőle, akkor merőben új távlatok nyílhatnak meg a csillagászatban.

Az elmúlt évek során egyre több bizonyíték gyűlt össze arra vonatkozólag, hogy galaxisunkban hemzsegnek a Föld méretű bolygók, de a mostani eredmények arra utalnak, hogy az ilyenfajta planéták minden eddigi képzeletünket felülmúló számban lehetnek jelen a Tejútrendszerben, többségüket viszont - technikai korlátaink miatt - egyszerűen nem vagyunk képesek megtalálni a Földről. Éppen ezért is mondható jelentősnek, hogy ilyen kis mintában sikerült hét Föld méretű bolygó létezésére fényt deríteni. Csakhogy értsük, a Hubble űrteleszkóppal a csillagászok már látnak olyan galaxisokat is, amelyek 30 milliárd fényévre vannak tőlünk, ez a Naprendszer mindössze 39-re. Közelség ide vagy oda, egyelőre lehetetlen megmondani milyen körülmények uralkodhatnak a hét planétán, ennek kiderítése valószínűleg a 2018-ban induló 6,5 méter átmérőjű James Webb infravörös űrtávcső (A Hubble utódja) feladata lesz. Az űreszköz képes lesz a légköri összetevőket és a bolygók hőmérsékletét is meghatározni, amelyek alapján képet kaphatunk a bolygók összetételéről és klímájáról. A 6,2 tonna tömegű űrtávcső összköltsége 4500 millió dollár lesz, így biztosan nem okoz majd csalódást.

Felmerül a kérdés, ha már egyetlen törpecsillaggal ekkora szerencséje volt a NASA-nak, miért nem néz meg mindjárt 10 ezret. Nos, az a helyzet, hogy megnéz. Jövőre tervezik elindítani a TESS névre keresztelt űrteleszkópjukat, amellyel több mint 200 ezer csillag, köztük a 10 ezer legközelebbi törpecsillag környékét fogják tüzetesebben megvizsgálni a tu-dósok.

Sokan most nyilván azt gondolják, hogy egy-két év alatt bekukkantunk a Tejút legrejtettebb zugaiba is, és majd csak kapkodjuk a fejünket a sok földönkívülitől. Sajnos ez nem valószínű, ugyanis Francios Fressin amerikai asztrofizikus szerint körülbelül 17 milliárd Föld méretű bolygó van a galaxisunkban, minden ma élő emberre legalább kettő jut. Persze azt se felejtsük el, hogy az emberek az élet feltételéül szabják a víz meglétét, és ahol vizet látnak, ott életet is. Könnyen lehet azonban, hogy van olyan létforma, amihez nem kell víz, és az is elképzelhető, hogy hiába van minden ugyanúgy egy közeli bolygón, mint nálunk, kevesebb élet van rajta, mint egy működő vulkán belsejében. Kár volna találgatni, ha van élet a bolygókon, megtalálják. Vége a bújócskának!