Hírek

2013.11.28. 18:49

Családok százai várják pénz nélkül az ünnepeket a Vasjármű Kft.-nél

Szombathely – Nem kapták meg az októberi fizetésüket a MÁV Vasjármű Kft. dolgozói, és a jövőre nézve sem biztatják őket semmivel a munkáltatóik.

Varga Krisztina

A szombathelyi és celldömölki üzemben dolgozó 340 ember már az augusztusi bérét is csak késve, a Vasutas Szakszervezet nyomására kapta meg. Novemberben megint hiába várták a kifizetést, helyette munkásgyűlésen tájékoztatták őket: mivel a hitelező bankkal még nem született megállapodás, egyelőre késik a kifizetés.

A múlt héten újabb munkásgyűlés következett, amely csak a bizonytalanságot növelte. A munkavállalók közül a 188 szakszervezeti tagnak fejenként tízezer forint gyorssegélyt utalt ki a Vasutas Szakszervezet, a többiek még ennyi bevételhez sem jutottak. A pénz nélkül maradt családokat, egyedülállókat a kollegák próbálják segíteni önkéntes adományaikkal.

Különböző kiszivárgott hírek, panaszos levelek után Kozma Zsolt, az üzemi tanács elnöke úgy döntött, hogy a sajtó nyilvánossága elé tárja az áldatlan állapotokat.

– A cég munkavállalói október 10-én kaptak utoljára járandóságot – vázolja a helyzetet. – A nagy részük szakmunkás minimálbéren van, eddig sem vittek haza többet havi 60-70 ezer forintnál. Sokan közülük ötven év felettiek, s vannak olyanok is, ahol a férj és a feleség egyaránt a cég munkavállalója. Annyit tudunk tenni, hogy a kollégák próbálnak segíteni önkéntes adományokkal, élelmiszerrel. De van olyan dolgozónk is, akit családostól kitettek az albérletéből. Az albérletet, a közüzemi díjakat senki nem tudja átvállalni ezektől az emberektől. Hiába tárgyalunk naponta a cég vezetőivel, egyelőre nem tudnak semmit mondani.

Meszes István, Polyák Zoltán, Béres Gyula és Kozma Zsolt üzemi tanácsi elnök – napi beszédtéma, hogy vajon mit hoz a holnap (Fotó: Horváth Csaba)

Mint megtudjuk, az egykor jó nevű, volt Járműjavító nem egyik napról a másikra jutott el a mai áldatlan állapotig. Az üzem 1992 óta működik önálló gazdasági társaságként, amikoris tulajdonjoga 65 százalékban magánkézbe került, 25 százaléka maradt a MÁV-é, míg tíz százalékot a dolgozói részvények tettek ki. 1998-tól a belső menedzsment birtokolja a többségi tulajdont.

Ebben az évben a privatizáció évéhez viszonyítva több százzal csökkent a dolgozói létszám, amely az ezredfordulóra 800-900 főre zuhant, a 2009. évben kezdődő leépítések folytán pedig a mai napig 340 főre apadt. A korábbi presztízsveszteségek után a kegyelemdöfést a teherszállítási ágazat kiszervezése adta meg a járműjavítónak.

A MÁV Cargo és MÁV Gépészet létrejöttével a tehervagonok és motorkocsik nagyjavítása terén azok telephelyei kerültek kulcspozícióba. Ettől kezdve még kevesebb megrendelés jutott a szombathelyi üzemnek, még kevesebb haszonnal. A privatizációval járó nehézségek és a gazdasági recesszió hatásait csak tetézte, hogy 2013 májusában a Veszprém Megyei Ügyészség vádat emelt a cég öt korábbi vezetője ellen, különösen nagy értékű sikkasztás vádjával. Az eljárás az öt személy ellen máig folyik, döntés még nem született az ügyben. Vélhetően ez a helyzet nem igazán növeli a javítóműhely iránti bizalmat. 2009. óta elmaradtak a béremelések, akadoznak a cafeteria juttatások.

Németh Tamás szakszervezeti vezető és Kozma Zsolt, az üzemi tanács elnöke keresik a megoldást (Fotó: Horváth Csaba)

A fizetésképtelenség közvetlen okaként az egyik több száz milliós összeg hitelszerződését októberben nem újította meg a bank, hanem incassóval terhelte meg a kft. számláját. Ettől az időponttól kezdve arról nem teljesíthetők kifizetések. Míg korábban gyorsított eljárással, az elvégzett munkák akár előzetes kifizetésével a dolgozók hozzá tudtak jutni a járandóságukhoz, a számla zárolása óta megszűnt minden mozgástér.

Természetesen megkérdeztük az ügyben Szij Pétert, a MÁV Vasjármű Kft. ügyvezető igazgatóját is, aki közölte, hogy „nincs felhatalmazása nyilatkozattételre”. Ettől még több száz család a hideg tél és az ünnepek előtt nem jut jövedelemhez. Németh Tamás, a Vasutasok Szakszervezete területi képviselet-vezetője szerint csak a csődeljárás segíthetne az ügyben, így ugyanis kineveznének egy csődbiztost, aki tárgyalna a hitelezőkkel.

Értesüléseink szerint az ügyvezető igazgató december 3-ára rendkívüli taggyűlést hívott össze a problémák megoldására.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!