Hírek

2016.10.14. 16:53

Életveszély két keréken - Biciklisek, miért nem figyeltek jobban?

Szombathely - A biciklisek két dologban tévednek nagyot, az egyik, hogy azt hiszik: a kerékpáros-zebrán elsőbbségük van, a másik, hogy azt hiszik, a gyalogátkelőn nem kell leszállniuk a nyeregből.

Budai Dávid

Feltűnt önnek, mennyi kerékpáros baleset volt az utóbbi időben? A legutóbbi éppen péntek délelőtt történt Szombathelyen. A Nagy László és a Kodály utca kereszteződésében a kerékpáros kihajtott az érkező személyautó elé, és mivel fejsérülést szenvedett, kórházba került. Hétfőn dél-előtt egy kerékpáros hajtott ki a bokrok takarásából a Március 15-e térnél a Petőfi Sándor utcára úgy, hogy figyelmen kívül hagyta az elsőbbségadás kötelező táblát, ezért összeütközött egy motorossal. Az idős kerékpáros nő a földre esett és megsérült, a mentők kórházba szállították. Múlt héten pénteken pedig a metrós körforgalomnál gázolt el egy biciklist egy Kőszeg irányába lekanyarodó autós. A kerékpárost itt is kórházba kellett vinni. Egy hónapja sincs, hogy a Bolyai János utcában a járdán bicikliztek fiatalok, majd amikor a zebrán akartak szabálytalanul átkelni, az egyiküket egy autós elütötte. Egy nappal korábban pedig az Ady térnél akart a tiltó tábla ellenére a gyalogátkelőhelyen balra kanyarodni egy bringás, de eközben egy hátulról érkező autó elé fordult, ami elütötte. Nem is olyan rég Celldömölkön, a Sági úton nem adott elsőbbséget a biciklis egy motorosnak, itt a motoros sérült meg súlyosan.

Előfordul az is, hogy a kerékpárosok egymásra is veszélyt jelentenek. Augusztus végén a szombathelyi Fő térnél egy kerékpáros szabálytalanul áthajtott a gyalogátkelőhelyen, majd a forgalommal szemben kezdett haladni a kerékpárúton, csakhogy ugyanekkor érkezett egy másik kerékpáros is a kanyarban. A két bicikli frontálisan ütközött. A vétlen kerékpáros súlyosan megsérült, a mentők őt kórházba szállították.

Folytathatnánk a sort, mivel sajnos van miből meríteni, de ehelyett inkább elmondjuk, hogy az imént felsorolt példákban - talán egyetlen tisztázatlan esetet leszámítva - a kerékpárosok voltak a hibásak. Míg 15 évvel ezelőtt, 2001-ben 1987 balesetért voltak felelősök kerékpárosok, addig tavaly 1810-ért. Némi csökkenés tapasztalható, de például 2013-ban 2004 alkalommal okoztak balesetet a kétkerekűek, így országosan valódi csökkenő tendenciáról nem beszélhetünk. A kerékpáros balesetekből sajnos Vas megye is kiveszi a részét. Az elmúlt öt évben, azokban a balesetekben, amelyeket kerékpárosok okoztak, 11 biciklis vesztette életét a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. Tavaly szerencsére haláleset nem történt, de 63 balesetet így is okoztak a bringások, vagyis kevesebb mint hatnaponta egyet. A statisztika szerint a balesetek leggyakoribb oka az elsőbbségadás elmulasztása volt, második helyen pedig a szabálytalan irányváltoztatás áll.

A legnagyobb probléma - ahogyan az példáinkból is kitűnik -, hogy sokan azt hiszik, amennyiben kijelölt kerékpáros-átkelővel van dolguk, ott nekik van elsőbbségük. Pedig nem. Felszállhatunk ugyan a biciklire, azonban ne feledjük, elsőbbségadási kötelezettségünk van az autósokkal szemben. A gyalogos-átkelőhelyeknél pedig kizárólag tolni szabad a kerékpárt. Hogy ezt miért nem tudják sokan - rejtély, de azért ötleteink vannak. Először is a bringásoknak nem kell ismerni a KRESZ-t ahhoz, hogy kimerészkedjenek a forgalomba, nyilván ezért sokan sem a szabályokkal, sem a táblák jelentésével nincsenek tisztában. Másodszor, mivel a zebrán gyalogosként megszokták, hogy nekik van elsőbbségük, hajlamosak azt gondolni, ez nem csak akkor igaz, ha gyalog vannak. Pedig de! Harmadszor pedig, ahogyan a járdán való bringázás is belefér sokaknál, úgy a zebrán való átszáguldás sem okoz gondot.

A zebra kontra bringa probléma nem csak Vas megyében téma. Székesfehérváron még 2014 végén szerelték fel azt a 88 „Hajtva tilos! Tolva szabályos!" táblát, amelyek a város 26 legforgalmasabb kereszteződésében próbálják rábírni a kerékpárosokat,  hogy a zebrán tolják át a biciklijüket. 2014-ben 11 biciklis baleset  volt  a  város zebráin, biciklisek hibájából, tavaly hatszor történt baleset, idén  pedig egyelőre egyetlen esetről tudni. Csökkenő tendencia figyelhető tehát meg. Azt kijelenteni, hogy mindez a táblák miatt van, talán  korai lenne, de az ötlet mindenesetre megfontolandó.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!