Hírek

2013.06.25. 17:23

Hatvan éve nem ment vonat Szombathelyről Felsőőrre

Szombathely – Hatvan éve nem ment vonat Szombathelyről Felsőőrre (Oberwartba). A kormányzati elképzelés már megszületett, az osztrákokkal közösen, uniós pénzből építenék meg újra a vonalat. Addig azonban még évek telnek el...

Rózsa Melinda

Az elvi megállapodás már megszületett a két ország között arról, hogy közösen, EU-támogatásból kellene vasutat fejleszteni, konkrétan a Szombathely– Felsőőr vonalat is kiépíteni. Elvi, mert pályázni még csak bőven ezután lehet, lévén idén befejeződik be az egyik hétéves uniós tervezési ciklus, és jövőre kezdődik a másik. De szükséges volna egy komoly megvalósíthatósági tanulmányra is, ami jelenleg még nem áll rendelkezésre. Hende Csaba honvédelmi miniszter hónapokkal ezelőtt jelentette be, hogy Hans Niessl burgenlandi tartományfőnökkel együtt fontosnak tartják, hogy Szombathely és Felsőőr között kiépüljön a vasútvonal, valamint hogy az S31-es autóút továbbépüljön, és 2014-re használaton kívüli pályaszakaszon négysávos út kösse össze Felsőpulyát (Oberpullendorfot) Kőszeggel.

Georg Rosner, Felsőőr polgármestere és Dietrich Wertz, a Dél-Burgenland a vasútért szóvivője egy használaton kívüli pályaszakaszon
(Fotó: Fotó: Franz Horvath)

A vasútvonalat a hidegháború idején a vasfüggöny vágta ketté. A régi vonalat 1888-ban építették ki, az akkori országhatárig, azaz Pinkafőig (Pinkafeld). Magyar oldalon már a sínek sincsenek meg. Miután 1960-ban a Bucsuig tartó szakaszt is kivonták a forgalomból, felszedték azokat. Ma a falu mellett álló közlekedési emlékhely őrzi az egykori vasútvonal emlékét. Ausztriában megvan a vonal, korábban mesevonat közlekedett rajta – idén az sem. Az utóbbi években nagy viharokat kavart Ausztriában a dél-burgenlandi vasútvonalak ügye.

Tíz év leforgása alatt 16 millió euró jutott e régióban vasútfejlesztésre, míg Észak- Burgenlandban (a Fertő-tó közelében például) ennek sokszorosa: 135 millió euró. A Dél-Burgenland a vasútért elnevezésű szervezet képviselői azt szorgalmazzák, legyen végre komoly stratégia, hogy ingázókat szállító vonatok induljanak Szombathelyre. Nem csak a magyar munkavállalók vennék igénybe ezeket a járatokat. A bécsi egyetemeken tanuló dél-burgenlandi hallgatók sokszor Sopronon keresztül járnak haza, szüleik a szombathelyi vasútállomáson várják őket kocsival. A közlekedési nehézségeken túl azt is nehezményezik, hogy a dél-burgenlandiak adóeuróit északon használják fel, vagyis a fejlesztések hasznából a környékbelieknek vajmi kevés jut. Warum? Miért? – tették fel a kérdést az aktivisták, köztük Georg Rosner felsőőri polgármester.

Címkék#vasút

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!