Hírek

2017.01.05. 16:03

A mi kis sztrádánk: Tíz év kellett ahhoz, hogy elkészüljön - Január 1-jétől útdíjköteles

Megyei körkép - Január 1-jétől útdíjköteles lett az M86-os, hiszen tavaly ősszel átadták a Hegyfalu-Csorna szakaszt, amellyel Szombathelyig teljes hosszban elkészült az M86-os út. De hogy jutottunk el odáig, hogy a vasi megyeszékhely bekapcsolódhatott a gyorsforgalmi hálózatba? Ezt foglaljuk össze.

Kelemen Attila

Mivel az 1942-es és az 1974-es országos úthálózat-fejlesztési koncepciókban még nem szerepelt, így csupán az 1990-es évek végéig kell visszamennünk az időben, hogy ráleljünk az M86-os első tervezetére. Akkor az Országos Területrendezési Terv harmincéves távlatában szerepelt; igaz, a lehetséges nyomvonalakat eleinte még csak S jelöléssel ábrázolták. A napjainkban is ismert nyomvonalat az UVATERV 1995-ben készítette, a magyar gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programjában is szerepelt már. Ugyan korábban felmerült, hogy a 86-os főúttal párhuzamos nyomvonal helyett az M9-es autóút felé vegye az irányt (Szombathely-Vát-Simaság- Vitnyéd-M85-ös autóút), ám az akkori csornai képviselő-testület 1998-ban úgy határozott, hogy a 85-ös főút délről, a 86-os pedig keletről kerülje el a várost.

2007 nyarán a Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló törvény módosítását az Országgyűlés elfogadta, így létjogosultságot kapott az M86-os gyorsforgalmi út létesítése Szombathely és Csorna között. Az indokok között szerepelt Szombathely regionális szerepköre, valamint a 86-os főút forgalomnövekedése. Igaz, előző évben már megkezdődtek a munkálatok Vát mellett az elkerülő ki-építésével, ám ennek előkészítése, engedélyeztetése és megvalósítása még főúti kategória szerint kezdődött. Ennek fényében nyilvánvalóvá vált, hogy módosításokra lesz szükség, hogy a gyorsforgalmi útra vonatkozó magasabb műszaki kritériumoknak is eleget tegyen az építkezés. A váti elkerülő lényegében 2006. október 12-e és 2009. június 10-e között épült meg. Ez volt az első 4,6 kilométeres útszakasz, amely a mai M86-osból elkészült. A szelestei elkerülő már 2x2 sávos autóútként készült. A 2009 májusi alapkőletételt másfél éves munkálatok követték, az átadás 2010. december 15-én volt.

Következő lépcsőben az immáron több mint 8 kilométeres szakaszt a vasi megyeszékhellyel szerették volna összekötni. Ez 2009 szeptembere és 2011 között el is készült volna, ha a munkák 2010. október 20-án nem álltak volna le a kivitelező konzorcium megszűnése miatt. Egy új közbeszerzési eljárást követően 2012. augusztus 7-én folytatódhattak a munkálatok Szombathely határában. Ezen útszakasz teljes átadását 2014. július 24-én tartották.

Közben a Csorna-Győr közötti szakaszon is megtörtént az első szalagátvágás: előbb az enesei elkerülőt adták át, majd az Enese-Győr közötti szakaszt.

Az M86-os gyorsforgalmi út Vas megyei szakasza nem kevesebb, mint öt ütemben készült el  Grafika: Kelemen Attila

Az építkezések párhuzamosan történtek, hiszen az előbb említett átadó ünnepségek ideje alatt is dolgoztak már a gépek a Szeleste és Csorna közötti - több mint 50 kilométeres - szakaszon. Mondhatni két irányból kezdett kiteljesedni a sztrádánk . Északról a Csornát dél felé elkerülő 12,5 kilométeres szakaszon, délről pedig a Szeleste-Hegyfalu közötti 7,5 kilométeres részen folyt a munka. 2015 szeptemberében mindkét helyen átvágták a nemzeti színű szalagokat.

Mielőtt az utolsó szakasznak nekiálltak volna az útépítők, az M86-osnak a 47, az M85-86-osnak együttesen pedig a 36 százaléka hiányzott még. A Hegyfalu és Szilsárkány csomópontok közötti szakaszt végül tavaly október 25-én adták át a forgalomnak.

Összességében tíz év kellett ahhoz, hogy teljes hoszában meg-épüljön az az autóút, mellyel időben jócskán lerövidült a vasi és a győr-moson-soproni megyeszékhelyek közötti távolság. Igaz, egyelőre pihenőhely nélkül. Ugyanis annak komplex kivitelezését még csak tervezik Vámoscsalád határában, a 111-es kilométerszelvénynél.

 

Azok a sokat szidott csornai sorompók

Amikor tíz évvel ezelőtt az első kapavágással elkezdődtek az M85-86-os gyorsforgalmi utak nyomvonalának kijelölési munkálatai, sok - Győrbe tartó - autós dörzsölhette a tenyerét: végre megszabadulunk a gigadugókat redukáló csornai vasúti átkelőtől és annak sokat emlegetett sorompóitól. Az átkelő szomszédságában lévő vasútállomás és a nem csekély forgalmat lebonyolító vasúti teherszállítás sokszor kihozott minket a sodrunkból: volt olyan eset, amikor negyed órát rostokoltunk a továbbhaladásra várva. Ennyi idő alatt ma már a Szombathely-Győr útvonal több mint negyedét letudhatjuk. És a vérnyomásunk is jóval kiegyensúlyozottabb lett!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!