Hírek

2015.01.06. 15:57

Így közlekedtünk mi - Vas megye baleseti statisztikája

A tavalyi év baleseti statisztikái központi és helyi adatok alapján. Országosan Vas megye áll az utolsó helyen, de ha a számok mögé nézünk, annyira nem rossz a helyzet. Megpróbálunk az idei év statisztikai mutatóin is javítani azzal, hogy átismételjük a téli útviszonyokra való felkészülés legalapvetőbb elemeit.

Budai Dávid

Az utóbbi időben sokat foglalkoztunk a Vas megyében előforduló balesetekkel, mivel úgy tapasztaltuk, hogy több van belőlük, mint korábban. Jól gondoltuk, és ebben a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság saját statisztikája is megerősített minket. A helyzet rossz, de azért annyira mégsem, majd meglátja. Korábban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2014 első féléves adataira támaszkodtunk, ami szerint: Vas megye baleseti statisztikája az országosnál is nagyobb mértékben romlott. Míg hazánkban, az első félévben 7,5%-kal, addig Vas megyében 9,4%-kal nőtt a közúti balesetek száma. A tízezer lakosra vetített mutató alapján a megye a második legkedvezőtlenebb helyet foglalta el a területi rangsorban. Ez a számok nyelvén azt jelenti, hogy míg 10 ezer lakosra lebontva 2014 első félévében országosan 7,3 eset történt, addig Vas megyében 8,7 ugyanez a szám.

A legtöbb baleset tavaly Vas megyében volt

Mostanra árnyaltabb a kép, hiszen már a KSH 2014. első kilenc hónapjának adataival tudunk számolni, ezek szerint abszolút értelemben nem romlott annyira a megye baleseti statisztikája, mint gondoltuk, de az országos átlaghoz képest jóval rosszabbul teljesítünk, mint azt korábban hittük. Míg hazánkban a januártól szeptemberig tartó időszakban 1,9%-kal, addig Vasban 8,9%-kal nőtt a közúti közlekedési balesetek száma. Ezek szerint a tízezer lakosra vetített mutató alapján megyénkben volt a legtöbb közlekedési baleset. Az első kilenc hónapban összesen 366 baleset történt a megye közútjain. Halálos kimenetelű ugyan eggyel kevesebb (8), de súlyos (116) és könnyű (242) sérüléssel járó egyaránt több következett be. Az alkoholos befolyásoltság által okozott közúti tragédiák száma csökkent, szeptember végéig a balesetek egytizedét idézte elő ittas személy. A balesetek 95%-át személygépkocsi-vezetők okozták, 3,3%-a pedig gyalogosok hibájából következett be. Szeptember végéig 483 személy sérült meg a megye közútjain, 7,3%-kal több, mint egy évvel korábban. Azóta már tudjuk, több mint tízen vesztették életüket tavaly a megye útjain, így nem valószínű, hogy az utolsó három hónapban bármelyik megye is megelőzött minket a rosszabb baleseti statisztikájával.

A sok könnyű sérült miatt rossz a statisztikánk

A képet még tovább árnyalja a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság szerkesztőségünkhöz eljuttatott statisztikai kimutatása. A rendőrség tapasztalatai szerint a legtöbb közlekedési baleset továbbra is a gyorshajtás miatt következik be, ami túl nagy újdonságot nem jelentett. Azért, hogy ezt visszaszorítsák, a közlekedésrendészeti osztály munkatársai egész évben összehangolt akciókat szerveztek a gyorshajtók minél nagyobb arányú kiszűrése érdekében. A rendőrség szerint a fokozott közúti ellenőrzéseknek is köszönhetően a halálos közlekedési balesetek száma csökkenő tendenciát mutat a 2013. évhez képest. Utánanéztünk és valóban: 2013-ban, ha hinni lehet a statisztikai mutatóknak, tizennégyen vesztették életüket a megye útjain. Ezzel szemben, szintén a KSH adataira támaszkodva, tavaly csak szeptemberig nyolc halálos kimenetelű baleset történt, azóta év végéig még négyen haltak meg, vagyis kettővel kevesebben, mint egy évvel korábban. A rendőrség adatai szerint is nőtt a közúti közlekedési balesetek száma, azonban a sérülések esetében számottevő növekedés csak a könnyű sérüléssel járó közlekedési balesetek esetében következett be. Ez is jó hír, de még jobb, hogy az ittasan közlekedési balesetet okozók számában a tavalyi évhez képest jelentős csökkenés következett be.

Fotó: Szendi Péter

A rendőrség küzd a balesetek visszaszorításáért

Kíváncsiak voltunk arra, hogy a rendőrség milyen akciókat indított a balesetek számának visszaszorítására. Megtudtuk, hogy tavaly a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság baleset-megelőzési bizottsága a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedésének kérdéskörét kiemelten kezelte. Az őszi időszakban több országos és megyei kampányban is részt vett a rendőrség. Közleményekben, szórólapok segítségével folyamatosan felhívták a közlekedők figyelmét a megváltozott látási és útviszonyokra, a sebesség csökkentésére, valamint a láthatóság fontosságára. Az egyik ilyen kampány a: „Közlekedj biztonságosan munkába jövet-menet” volt, melynek célja a kerékpárosok és gyalogosok részvételével bekövetkező, személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek megelőzése volt. Az őszi időszakban két olyan céget meg is keresett a rendőrség, ahol jelentős a munkahelyükre kerékpárral járó dolgozók száma. A „Látni és látszani” országos kampány célja pedig az volt, hogy a járművezetők az őszi, téli átállás során ellenőriztessék autójukat és vegyenek részt ingyenes látásvizsgálaton. Ekkor kiemelten ellenőrizték a forgalomban részt vevő, valamint az álló járművek kivilágítására vonatkozó rendelkezések megtartását és a kerékpárok kötelező felszereléseit, a kerékpárosok láthatóságát.

Szombathely vonatkozásában négy balesetveszélyes helyszínen és időszakban (11-es Huszár út, Thököly út, Petőfi Sándor utca, Rohonci út) a gyalogos-átkelőhelyeken naponta egy-egy óra időtartamban rendőri jelenlétet biztosítottak. Megtudtuk azt is, hogy a megyeszékhely közigazgatási területén lévő útszakaszok tekintetében (Vépi út, Aréna utca, Paragvári utca, Szűrcsapó utca, Petőfi Sándor utca, Rohonci út) a közvilágítás kiépítése és a gyalogos-átkelőhelyek közvilágításának korszerűsítése érdekében Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata beruházásokat végez, ezáltal is hozzájárulva a közlekedésbiztonság javításához.

Javítsa ön is az idei év statisztikáját, vezessen óvatosan télen is!

Idén pedig már túl vagyunk az első havazáson, és sajnos az első komolyabb baleseteken is, ezért szolgálunk néhány jó tanáccsal arra az esetre, ha megérkezik az igazi hideg és az igazi hó. Talán a legfontosabb, hogy jól felkészített autóval induljunk csak útnak, a téli gumi kérdést már tárgyalni sem kell, mi sem fogjuk, de azért legyen.

Ebben az időszakban elmaradhatatlan kellék a kesztyűbe bújtatott jégkaparó és a fagyálló ablakmosó, ha ezek megvannak és minden működik, akkor - különösen, ha hosszú útra készülünk - dobjunk be a kocsiba takarót, ételt, italt arra az esetre, ha elakadnánk. Ajánlott tele tankkal nekivágni az útnak és a hólánc is bújjon meg valahol az autóban. Itt sokat segít, ha nem az ausztriai hegyek között próbáljuk meg megfejteni a hólánc felhelyezésének rejtélyét, ezt a titkot indulás előtt derítsük ki. A láthatóság nem csak az autónknak fontos, hanem nekünk is, a fényvisszaverő mellény életet menthet, ezért legyen nálunk lehetőleg az utastérben.

Télen mindig tartsunk nagyobb követési távolságot, hogyha bármi váratlan történik, legyen időnk megállni, ehhez persze az is kell, hogy alapvetően csökkentsük a sebességünket a téli utakon. Ha esős, latyakos úton rászánjuk magunkat az előzésre, mindig kapcsoljuk be az ablaktörlőt, mert az előzött járműről sáros víz kerülhet a szélvédőre lehetetlenné téve a kilátást, különösen igaz ez kamionok előzésénél. Ha pedig azt hitte, hogy végre egy közlekedéssel foglalkozó cikk, amiben nem kerül elő a megyei matricák kérdése, tévedett. Tájékozódjon indulás előtt, hogy az út, amit használ fizetős-e, mert alapvető, hogy betartjuk a közlekedési szabályokat, figyelünk a többiekre és előzékenyek vagyunk, de legalább ennyire fontos, hogy nyugodtak is legyünk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!