Hírek

2016.12.15. 09:25

Kalauz szégyenítette meg a szombathelyi Sándor családot az IC-n

Meglehet, hogy mindennapos eset, ami a szombathelyi családdal történt. De sokra nem derül fény, így következményei sem lesznek. Dr. Sándor Csaba és családja azért hozta nyilvánosságra történetüket, hogy máskor ne fordulhasson ilyen elő.

Vadas Krisztina

Dr. Sándor Csaba, felesége és kislánya december 2-án utazott vonattal Szombathelyről Budapestre. Kellemes családi kiruccanásnak indult a nap, már az utazás is új élmény volt: a szülők csaknem húsz éve, a kilencéves kislány egyáltalán nem utazott még vonaton, ezért is választották ezt. Az odaút jó hangulatban telt, a kislány élvezte a robogást a fővárosig, ahol csodás napot töltöttek el. A hazaúton történtek azonban teljesen beárnyékoltak minden szép élményt. A vonaton olyan megaláztatásban volt részük a kalauz által, hogy máig élénken él bennük minden pillanat.

- Valahol Tata környékén megjelent a kalauz. Mivel már vagy húsz éve nem utaztam vonattal, egy borítékban tartottam minden jegyet, amit a pénztárban kaptam. Ezt a borítékot adtam át a jegyvizsgálónak, hogy legyen szíves kiválasztani és kezelni azokat, amelyek erre az útra vonatkoznak – kezdte a rémálommá vált utazás történetét Csaba. – Elkezdte kiszedni a borítékból a jegyeket, és azokat, amelyek nem kellettek, elég arrogánsan, „ezek nem kellenek" felkiáltással visszaadta. Ezzel nem is lett volna gond, de közben lassított a vonat. A kalauz a zsebébe tette a jegyeinket és elviharzott – vette át a szót Márta, Csaba felesége, és felidézte az ezt követő megaláztatást.

- Visszajött és durva hangnemben közölte, hogy szedjük a cókmókunkat és menjünk át a másodosztályra, mert semmi keresnivalónk nincs itt. (Csabáék az első osztályon utaztak, jogosan, megfelelő jegyekkel – a szerk.) – mesélte Márta. – Ekkor normális hangnemben közöltem a kalauzzal, hogy szerintem téved, és vegye elő a zsebéből a jegyeinket. "Eszemben sincs visszaadni" – ez volt a válasza. Közben kijelentette, hogy kihívja a komáromi rendőrséget, majd hangosan felkiáltott, hogy „ezek miatt fog állni egy órát Komáromban a vonat". Az egész kocsi minket bámult, borzasztó megalázó volt – Csaba élénken emlékszik minden mozzanatra.

- Ekkor már kezdett eldurvulni a helyzet, felindulásomban azt mondtam neki, hogy maga nem normális. Erre persze rákontrázott és válaszolt, hogy én nem vagyok normális, és fejezzem be a reklamálást. Majd amikor a nevét és az azonosítóját kérdeztem, annyit mondott: „Én vagyok A KALAUZ!" – idézte fel a megalázó pillanatokat. Eközben a kilencéves kislány ijedtében sírva fakadt, nem tudta, mi történik, miért csinálja ezt velük a jegyvizsgáló. Márta szintén nem tudta mire vélni az abszolút szürreális helyzetet, és ő is elsírta magát.

- Azt mondta, beleírja a jelentésbe, hogy csúnyán megrángattam – mondta Márta. Ekkor már az egyik utastársuk is közbelépett, és közölte a kalauzzal, ha ezt valóban le meri írni, akkor ő és még többen is a kocsiból tanúsítják, hogy hazudik. Persze ezt az utast is lekezelte,"maga nem láthatott semmit" felszólalással, majd elment.

Az esetnek az idáig tartó részéről az egyik utas videofelvételt is készített, amelyet a család a rendelkezésünkre bocsátott. Adatvédelmi okokból a szereplők arcát kitakartuk és a hangot is eltorzítottuk.

A videó első része:

A videó második része:

A szinte csak filmekben látott, a valóságban teljesen hihetetlennek tűnő jelenetnél már csak a csattanója jobb: a kalauz visszatért, elővette a zsebéből a jegyeket, átadta, és annyit mondott, „én is tévedhetek".

- Egyszerűen nem értjük, mire volt jó ez az egész. Végig ott voltak a zsebében az érvényes jegyek, ezt ő is tudta, mégis megalázott minket – máig értetlenül áll a család a történtek előtt.

A kalauz viselkedése több kérdést is felvet: milyen jogon teszi a zsebébe a jegyeket? Milyen jogon beszél ilyen hangnemben, akár csak mint ember az emberrel? Mivel adott szituációban a kalauz a vasúttársaság képviselőjeként volt jelen, megkérdeztük a MÁV Start Zrt.-t is, hogy kivizsgálták-e az ügyet. Csaba ugyanis a szerkesztőségünknek címzett levelét elküldte a MÁV igazgatóságának is.

Válaszlevelükben azt írják: „az esettel kapcsolatban a nyilvántartásunkban észrevétel, utaspanasz nem szerepel, így vizsgálatot sem kezdeményeztünk az ügyben." Ez már csak azért is érdekes, mert Csaba december 5-én kelt levelét elsőbbséggel és tértivevénnyel adta fel, tehát nem tűnhetett el nyomtalanul. De ha a levele mégis ködbe veszett, a kalauz „élménybeszámolója" azért fennmaradt az esetről. Persze ő másképp látta a történteket, ezt változtatás nélkül közöljük:

„Az érintett jegyvizsgáló ún. eseményjelentő lapon számolt be a történtekről szolgálati vezetőjének. Elmondása szerint ellenőrzése során az első osztályú kocsiban öt utas másodosztályra érvényes menetjeggyel akarta igénybe venni a szolgáltatást. A jegyvizsgáló kérte az első osztály igénybevételéhez szükséges jegyeket, az egyik utas azonban emelt hangon közölte vele, hogy semmit nem hajlandó átadni. Ekkor kollégánk tájékoztatta, hogy amennyiben maradni akarnak, úgy a kocsiosztály-különbözetet meg kell fizetniük, ellenkező esetben át kell menniük a másodosztályra. Az utas ismét emelt hangon válaszolt, és a különbözet kifizetését, illetve az első osztályú kocsi elhagyását is megtagadta. Ezt követően munkatársunk rendőrségi intézkedést kért. Amikor erről az utasok tudomást szereztek, átadták neki az érvényes kocsiosztály-különbözeti jegyeket. A jegyvizsgáló az előírásoknak megfelelően kezelte a jegyeket, hogy azokat másik, ugyanazon viszonylatú utazáshoz jogosulatlanul ne lehessen már felhasználni."

- Nyilván nem az a célunk, hogy kirúgják a kalauzt, de legalább egy elbeszélgetés legyen a következménye az esetünknek, hogy másoknak ne kelljen ezt átélni – zárta a család a történetet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!