Hírek

2017.02.15. 19:16

Kátyút terem a mostani időjárás - készítheti az autóját a legrosszabbra

A mostani időjárás kedvez a kátyúk kialakulásának. A szakemberek hiába tesznek meg mindent, így is előfordulhat, hogy kár éri az autóst. Elmondjuk, mit kell tennie, ha kátyúba hajtott.

Budai Dávid

A szokatlanul hideg és csapadékos tél ugyan a kártevők téli álmát megzavarja, aminek majd nyáron joggal örülhetünk, ám mivel a kátyúk gyakorlatilag ebben az időjárásban születnek, örömünk nem lehet teljes. Ilyenkor naponta ezrével keletkeznek a kátyúk az utakon, ami rendkívül balesetveszélyes. A Magyar Közút Non-profit Zrt. kommunikációs osztálya, az elmúlt héten kiadott közleményében számolt be arról, hogy a cég folyamatosan végez kátyúzási munkákat az országos közúthálózaton, így Vas megyében is. A csapadékos időjárás és a fagyási-olvadási ciklusok gyakori váltakozása miatt a burkolathibák száma az utóbbi időben jelentősen megnőtt. Ilyenkor elsősorban hidegaszfalt felhasználásával végeznek ideiglenes javítási munkákat, ám ehhez télen is száraz és tartósan nulla fok feletti hőmérséklet szükséges.

A balesetveszélyes burkolathibák végleges kijavítása melegaszfalttal történik, ám ehhez megfelelő időjárási körülményekre, tartósan öt Celsius-fok feletti hőmérsékletre van szükség. Arról nem is beszélve, hogy a téli időszakban a keverőtelepek többsége zárva van. Végleges megoldást tehát csak tavasszal remélhetünk. A közút tájékoztatása szerint jelenleg több mint száz útellenőr járja meghatározott terv alapján az utakat, így a kátyúkról információt elsősorban a saját útellenőri hálózatán keresztül szereznek, de természetesen a lakossági bejelentéseket is köszönettel veszik a szakemberek, és a jelzéseket igyekeznek beépíteni előzetes ütemterveikbe.

Az autósok egy része szinte barátként üdvözli a jól megszokott kátyúit, amellyel útja során nap mint nap összefut. Ezeket könnyű szerrel ki is kerüli, viszont az ismeretlen útszakaszokon, rossz látási körülmények között könnyen megtörténhet a baj. Ilyenkor még egy ártalmatlannak tűnő pocsolya is tartogathat meglepetést, és különösen nagy sebességnél a felni akkora ütést kaphat, hogy deformálódik, a gumi kiszakadhat, a lengéscsillapító eltörhet. Annak pedig, hogy egy kátyú – ahelyett, hogy eltűnne – egyre nagyobb lesz, az az oka, hogy a kátyúzási munkákat a közútkezelő munkatársai ütemezetten végzik. A Magyar Közút csaknem 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat üzemeltetéséért felel, ebből 1580 kilométer Vas megyében található. Az ilyenkor esedékes karbantartási munkálatok során természetesen prioritást élveznek a balesetveszélyes kátyúk. Először a gyorsforgalmi és főutakon, majd folyamatosan haladva a kevésbé forgalmas négy-öt számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkoznak be. A közútkezelő kapacitása azonban véges, ezért az észlelt, javításra ütemezett, de még ki nem javított kátyúkra táblával hívják fel a figyelmet. Márpedig táblával jelzett szakaszokon fokozottan kell ügyelni, mivel ha itt hajtunk bele úgy egy kátyúba, hogy az az autónkban kárt okoz, nem sok reményünk marad arra, hogy a sokszor százezrekben mérhető veszteségeinket megtérítik. És tegyük hozzá, amúgy sincsen könnyű dolgunk. Ennek oka, hogy utólag nagyon nehéz bizonyítani igazunkat. Éppen ezért ha kár ért minket, ne hagyjuk el a helyszínt, fotózzuk le a bűnös gödröt, ha lehetséges, kerítsünk egy tanút, majd hívjunk rendőrt, és azonnal jelentsük be az illetékesnél, hogy mi történt. Csakhogy nem minden estben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az illetékes.

A települések közigazgatási határain belül ugyanis az önkormányzat az úthálózat üzemeltetője, így a felelős is, ezért elsőként azt fontos tisztázni, hogy kihez tartozik az adott út. Az általunk megkérdezett olvasók szerint nem vészes a kátyúhelyzet a megyében, mi azonban kíváncsiak voltunk arra is, hogy az út kezelőjéhez mennyi kárbejelentés érkezett. Velkei Lilla, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője elmondta, tavaly 2015-höz képest mintegy harminc százalékkal csökkent a kátyúkár bejelentések száma Vas megyében az országos közúthálózaton. Idén pedig mindössze két bejelentés érkezett, jelenleg azonban még nem értékelhető a változás a tavalyi adatokhoz képest. Akkor egyébként a kátyúzások során 1350 tonna hideg, 750 tonna meleg aszfaltkeveréket és 270 tonna speciális téli kátyúzókeveréket dolgoztak be az útba a közút munkatársai. A téli csapadékos és változékony időjárás miatt idén várhatóan nagyobb mennyiségű kátyúzóanyag felhasználására lesz szükség. Velkei Lilla azt tanácsolja az autósoknak, hogy az ebben az időszakban megjelenő burkolathibák miatt szükséges a fokozottabb figyelem és az óvatos vezetési stílus, valamint hogy mindenkor az út- és látási viszonyoknak megfelelően válasszák meg sebességüket a közlekedők.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!