Kávé nélkül soha? - 4 tuti tipp reggelire, hogy jól induljon a napja

2016. január 30., 08:55 szerző: Telek Dóra
komment
A reggeli étkezéssel kapcsolatban nagyon sok tévhit él a köztudatban. Fontos tudni, hogy a reggelinél is vannak olyan szabályok, amelyeket érdemes betartani, ha azt akarjuk, hogy jobban induljon a napunk, és hogy lendületünk a nap folyamán végigkísérhessen minket. Most erre szeretnék felhívni a figyelmet egy kampánnyal, hiszen egy reggeli gyümölcslé vagy gyümölcsital remek választás lehet a reggelink mellé is.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Györki Niké dietetikus segítségével egy ügynökség a reggelivel kapcsolatos tévhiteket próbálta meg ledönteni.

1. REGGELIRE AZT EHETÜNK, AMIT ÉS AMENNYIT AKARUNK, AVAGY REGGELIZZ, MINT EGY KIRÁLY?

A dietetikus elmondta, hogy ebben a közmondásban van némi igazság, bár nem feltétlen úgy, ahogy a legtöbben gondolnák. Valójában nem a reggeli a napunk főétkezése, legalábbis, ami a mennyiséget illeti. A reggeli órákban inkább a minőségen van a hangsúly. Fontos, hogy a lehető legjobb alapanyagokból állítsuk össze a reggelinket. Van pár alapszabály, amit be kell tartanunk. Az egyik, hogy a reggelink mindig tartalmazzon valamilyen gabonafélét, abból is leginkább a teljes kiőrlésű változatot, legyen benne mindig valamilyen teljes értékű fehérjeforrás, mint a hús, a hal, a tojás, a tej, a tejtermék. Sose feledkezzünk meg az idényzöldségekről vagy a gyümölcsökről a reggeli órákban sem, illetve minden esetben tartalmazzon a reggelink folyadékot, ásványvizet vagy egy pohár gyümölcs alapú italt!

2. HA REGGELIZEM, EGÉSZ NAP ÉHES LESZEK, ÉS SOKKAL TÖBBET ESZEM, MINT EGYÉBKÉNT?

- Ez is egy a sok városi legenda közül - folytatta a szakember. - Sajnos sokan úgy gondolják, hogy a jelenlegi testsúlyuk megtartása vagy a fogyás érdekben az a megoldás, hogy alig esznek valamit, ráadásul az étkezések gyakoriságát a lehető legminimálisabbra próbálják csökkenteni. Pedig pont ennek az ellenkezőjét kell tenni ahhoz, hogy megtartsuk egészséges testsúlyunkat és szervezetünk se küszködjön ez alatt. Étkezzünk rendszeresen, 2,5-3 óránként és minden nap indítsuk reggelivel a napunkat. Tehát így amellett, hogy sokkal energikusabbak és kiegyensúlyozottabbak leszünk már a délelőtti órákban is, testsúlyunkat is jobban kordában tudjuk tartani. Hiszen ha a nap folyamán rendszeresen a megfelelő mennyiségű adagokat fogyasztjuk, estére nem leszünk farkaséhesek és nem rohanjuk meg a hűtőszekrényt a munkából hazatérve.

3. REGGELIRE ELÉG EGY KÁVÉ ÉS INDULHAT A NAP?

Györki Niké ehhez annyit fűzött hozzá, hogy a kávé önmagában nem alkalmas arra, hogy a szervezetünk energia- és tápanyag igényét kielégítse. Tehát nem ajánlott csak egy, éhgyomorra elfogyasztott kávét reggelizni, sőt ez a szokás még az éhségérzetet is fokozhatja. Bár a koffeinnek élénkítő hatása van a fizikai és szellemi állapotunkra, de önmagában nem biztosít elegendő táplálékot és energiát. Ha azt szeretnénk, hogy még a délelőtti órákban is ugyanolyan jól tudjunk a feladatainkra összpontosítani, a kávé mellé együnk egy szendvicset zöldségekkel, illetve igyunk utána egy pohár vizet vagy például reggeli gyümölcslevet/gyümölcsitalt, hiszen a kávé enyhe vízhajtó hatással is rendelkezik.

4. DÉLIG CSAK GYÜMÖLCSÖT EGYÜNK?

- Szintén egy táplálkozási tévhittel találjuk szembe magunkat, ha azt gondoljuk, egészséges, ha délig kizárólag gyümölcsöt fogyasztunk - hangsúlyozta a dietetikus. - Az egészséges táplálkozás irányelvei alapján egy nap 5-6 alkalommal kellene étkeznünk. A három főétkezésnek, azaz a reggelinek, az ebédnek és a vacsorának komplettnek kell lennie, azaz tartalmaznia kell állati eredetű fehérjeforrást, illetve teljes kiőrlésű gabonafélét és lehetőség szerint friss, idényzöldségeket, gyümölcsöt. Tízóraink és uzsonnánk tartalmazhat például gyümölcsöt vagy gyümölcslevet valamilyen töltetlen és nem magas sótartalmú kekszet, esetleg joghurtot, kefirt.

Veszélyes lehet ránk a sok koffein

A legújabb felmérések szerint a koffeint a Föld lakosságának mintegy 80 százaléka napi rendszerességgel fogyasztja, ezért is kerültek az egészségünkre gyakorolt hatásait vizsgáló kutatások előtérbe. A koffein elfogyasztása után 30-45 perccel teljesen felszívódik, hatása pedig három órán belül eltűnik. Befolyásolja a hangulatunkat, az állóképességünket, az agyi vérellátottságot, az emésztőrendszerünk működését. A mérsékelt koffeinfogyasztás napi 130-300 milligrammot jelent. A koffein túladagolása akár emésztési, valamint szív- és légzési zavarokat okozhat.

Szavazás

Ön szokott kávét fogyasztani?

Ön szokott kávét fogyasztani?

  • Napi rendszerességgel, akár többet is
  • Csak ritkán iszom kávét
Szavazok

Telek Dóra

hozzászólás
2016. január 30., 08:55 szerző: Telek Dóra

Facebook

Hozzászólások