Hírek

2016.04.04. 13:29

Kedd reggeltől élnek a fix traffipaxok - Mutatjuk, melyik szabálytalanságért mennyi bírság jár

Elérkezett a pillanat. Április 5-én reggel nyolc órakor felébred a Nagy Testvér az ország 134 pontján és a mindent látó fix telepítésű szupertaffipaxok 365 szemmel pásztázni kezdik az utakat.

Budai Dávid

Összeállításunkban mindent elmondunk, amit a Véda rendszerről tudni érdemes, sőt olvasóink véleményét is kikértük a 15 milliárd forintba kerülő fejlesztésről. Merthogy összesen ennyibe került a rendszer kiépítése mobilkamerástul, amelyekből összesen 160 van, és hét jutott Vas megyébe.

Talán nem is gondol rá, de ezekkel a műszerekkel több mint egy éve, tavaly március 26-ától találkozhat a megye útjain. Az automatikus rendszámfelismerésre, forgalomszámlálásra és a torlódások észlelésére is alkalmas berendezéseket eleinte csak sebességmérésre használták, segítségükkel azonban ugyanúgy ellenőrizni tudják például a fényjelző készülékek jelzéseire és a vasúti átjárón történő áthaladásra vonatkozó előírások megtartását, az autóbusz-forgalmi sávok és a leállósávok igénybevételét, valamint a biztonsági öv használatát is.

A most élesbe váltó fix traffipaxokat már jó ideje tesztelték, ezt megelőzően pedig csak az előkészületek két évig tartottak. Mostantól azonban minden kritikus közúti csomópontot az országban intelligens kameraszemek pásztáznak. A korszerű technikai eszközök üzembe állítására a hatóságok szerint azért van szükség, mert a közlekedés biztonsága így javítható a leghatékonyabban. Azt várják az Európában egyedülálló rendszertől, hogy jelentősen csökkenni fog a közlekedéshez kapcsolódó személyi sérülések, halálesetek száma. Erre valóban nagy szükség lenne, ugyanis Magyarországon 2013 óta egyre több személyi sérüléses közlekedési baleset történik. Tavaly 588-an haltak meg az utakon, (ebből 22-en Vas megyében) miközben az Európai Unió közlekedési irányelve szerint 2020-ra évi 370-re kellene csökkennie a halálos közlekedési balesetek számának.

Az igazi kérdés valóban az, hogy az új berendezések megjelenése javít-e a közlekedési morálon, valóban kevesebb lesz-e a baleset a jövőben. Molnár László közlekedésbiztonsági szakértő korábban úgy nyilatkozott, biztos benne, hogy lesz visszatartó ereje, hiszen azzal, hogy beépül az emberek tudatába, hogy még több helyen és helyzetben tudják ellenőrizni a közlekedőket, sokakat int majd óvatosságra. Ugyanakkor - tette hozzá - a notórius szabályszegőknél, illetve azoknál, akiknek nem számít a büntetés összege, nem lesz visszatartó ereje a fix traffipaxoknak sem.

Pedig sokba kerülhet, ha valaki meggondolatlan. Egyetlen felvétel alapján akár három-négyféle bírságot is kioszthatnak, hiszen nem csak a gyorshajtókra vadásznak majd. A rendszer alkalmas a vasúti átjárók tilos jelzésein és a piros lámpán áthajtók, illetve a forgalommal szemben autózók és a szabálytalanul sávot váltók kiszűrésére is. Rögzíti a záróvonal átlépését, az irányjelző használatának elmulasztását, valamint képes ellenőrizni, hogy az autóban ülők használják-e a biztonsági övet. Ha kell, számolja a forgalmat, észleli a forgalomtorlódást, és a veszélyes árut szállító járműveket. Sőt, mivel a kamerahálózat közvetlen összeköttetésben áll a járműnyilvántartással, utólag el tudják dönteni, hogy a lefotózott autónak volt-e érvényes kötelező biztosítása, és nem járt-e le a műszaki vizsgája.

A fix traffipaxokra ugyan mindenhol táblákkal figyelmeztetnek, de ha gyorsan hajtunk, valószínűleg már túl késő lesz lassítani. Nyilván sokan próbálják, majd meg a pár tízezer forintos lézerblokkolókat, radardetektorokat használni. Ám jó ha tudja, az ilyen eszközök használata szabályellenes. Sokkal célszerűbb az okostelefonra letölthető legális alkalmazást választani, hogy időben értesüljünk, ha közeledünk egy fix traffihoz. Ennél is jobb persze a szabályok betartása, mivel akár 300 ezer forintos bírságot is begyűjthetünk egy gyorshajtásért. Nem éri meg kockáztatni. Ráadásul több szabálysértés is összeadódhat. Ha például a záróvonalat átlépve 130-cal megelőzünk egy autót egy vasúti átjáróban, miközben telefonálunk, és még bekötve sem vagyunk, az sokba fog kerülni. Na de nézzük tételesen, mennyit kell fizetni az egyes szabálytalanságokért. Kihangosító nélküli telefonálásért: 30 ezer forint, biztonsági öv nélküli autózásért: 10, 15 vagy 20 ezer forint, attól függően, hogy lakott területen, közúton vagy autópályán mérnek-e be minket. Piroson való áthajtásért 50 ezer forint, vasúti átjárón tiltott áthajtásért 60 ezer forint, záróvonal átlépéséért 30 ezer forint, kötelező haladási irány megszegéséért 50 ezer forint, tiltott behajtásért 30 ezer forint bírságra számíthatunk.

A 132 helyszín 365 szuperkamerájából öt található Vas megyében. Káld külterületén, a 84-es főúton; Kám külterületén, a 87-es főúton; Sárvár külterületén, a 84-es főúton; Szombathely belterületén, a Rumi úton, valamint Vasszécseny belterületén található fix traffipax. Pozsár László, a vasszécsenyi iskola igazgatója elmondta, hogy amióta kihelyezték a sebességmérő eszközt a településen, sokkal óvatosabban és lassabban közlekednek itt az autósok. Arra azonban figyelni kell, hogy ezen a szakaszon nem a szokásos 50-es korlátozás van érvényben: a gyermekeket jelző tábla miatt maximum 40-nel haladhatnak csak az autósok.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!