Hírek

2015.05.20. 14:57

Nagy a baj - Egyre több tragédiát okoznak a kamionosok Vas megyében - Mit lehet tenni?

Megyei körkép – Összeállításunkban a kamionos balesetek okait kutattuk szakértő segítségével. Kedden Vas megyében egy nap alatt két kamion is balesetet okozott.

Budai Dávid

Két kamionos baleset is történt kedden Vas megyében. Délután egy kamion és egy segédmotor-kerékpár ütközött Nyőgér határában. A 64 éves, motorkerékpárral közlekedő férfi a baleset következtében olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. A kamionos a baleset után megállás nélkül továbbhajtott, de a szemtanúknak köszönhetően a rendőrök tíz percen belül megtalálták a tehergépkocsi vezetőjét.

Sikerült utolérnünk Nyőgér polgármesterét, Nagy Károlyt, aki kérdésünkre elmondta, hogy a szerencsétlenül járt férfi helyi lakos volt, és a baleset a település határától mintegy kétszáz méterre történt.

A baleset körülményeit még vizsgálják, de azt lehet tudni, hogy a kamion Kám irányából tartott Sárvár felé. Megtudtuk azt is, elképzelhető, hogy a tehergépkocsi vezetője észre sem vette az ütközést, és lehet, hogy ütközés sem történt, csupán a kamion által keltett légörvény lökte a motorost az árokba. A vizsgálat lezárultáig ezek persze csak találgatások. A polgármester elmondta, hogy településükön sok kamion halad át nap mint nap, és bizony előfordul, hogy nem tartják be az ötven kilométeres sebességhatárt, azonban ez igaz a személyautókra is.

Még aznap késő este egy Szombathely felől Szentgotthárd irányába tartó tehervonat és egy szlovák kamion ütközött a 86-os számú főútvonal Szombathelyt elkerülő szakaszán, a Körtésnél lévő vasúti átjáróban éjfél előtt húsz perccel. A GYSEV Zrt. közleménye szerint az átjáróban műszaki hiba miatt nem működött a fénysorompó, és a félsorompó sem. A vonat személyzete az ilyen esetekre vonatkozó előírásoknak megfelelően folyamatos hangjelzést adott, és lassú, 15 km/órás sebességgel közelítette meg az átjárót. A KRESZ szabályai szerint a kamionnak a sötét fénysorompó miatt meg kellett volna állnia az átjáró előtt, azonban megállás nélkül behajtott, ezért történt az ütközés. A kamion vezetőjét fejsérülésekkel szállították kórházba, a vonat személyzete könnyű sérüléseket szenvedett. A mozdony mind a négy tengelyével, a vonat első kocsija pedig két tengellyel siklott ki.

A két baleset ismét ráirányította a figyelmet a kamionokra, annál is inkább, mivel a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a tavalyi év második negyedévében a közúton szállított áruk tömege 8,6 százalékkal nőtt, ráadásul az árutömeg 69 százalékát közúton szállították. Nem csak a szállított áruk tömege, de a kamionok száma is nőtt az elmúlt időszakban, különösen igaz ez Vas megyére.

Megkérdeztük Molnár László szombathelyi közlekedési szakértőt, hogy a tehergépjárműveknél melyek a leggyakoribb, balesetet befolyásoló tényezők. A szakértő szerint a leggyengébb láncszem maga az ember. A kamionsofőrök nagy nyomás alatt végzik a munkájukat, a szállítási határidők betartása, a közlekedési akadályok, útépítések, közúti ellenőrzések mind-mind stresszhelyzetet idéznek elő.

A balesetek egyik fő oka a fáradtság, éppen ezért a vezetés időtartamát próbálják keretek közé szorítani. Molnár László elmondta: a járműgyártók felismerték, hogy sokat tehetnek a balesetek megelőzésért, ha a sofőrök komfortérzetén javítanak. Itt nemcsak az ülések ergonómiai kialakítását és a különböző kényelmi funkciók beépítését kell megemlíteni, hanem az aktív biztonsági rendszerek megjelenését is. Ilyen például az a kamerarendszer, amelyik figyeli a sofőr pupilláját, és elalvás esetén hangjelzést ad, de meg lehet említeni a szintén elalváskor működésbe lépő, a sávelhagyást megakadályozó rendszereket is.

A kamionos balesetek a technikai fejlődés ellenére – az emberi tényezőt leszámítva – leginkább a járművek műszaki állapotára vezethetők vissza. Molnár László hangsúlyozta: ezek nem a műszaki vizsga hiányosságaiból fakadnak. A legnagyobb veszélyforrást a gumiabroncsok kopása, illetve a szakértő tapasztalatai szerint a nem megfelelő keréknyomás okozza. Gyakran a jármű rakományának helytelen pakolása, illetve nem megfelelő rögzítése okoz problémát.

A szakértő szerint baleseti forrást rejtenek az úthibák is, különösen a nyomvályúk és a szűk mellékutak. Márpedig az előbbiből a legkevesebb, utóbbiból a legtöbb éppen Vas megyében van. A KSH adatai szerint a baleseti szempontból kiemelten veszélyes, 17 mm-es vagy annál mélyebb nyomvályús szakaszok hossza közel 2 ezer kilométer volt 2012-ben, az ilyen súlyos felületi egyenetlenségek aránya Vas és Nógrád megyében a legalacsonyabb (2–3 százalék). A településsűrűséggel szoros összefüggésben különbség van az aprófalvas (például Vas megye) és a ritkább településhálózatú megyék (például: Jász-Nagykun-Szolnok megye) úthálózata között. A száz négyzetkilométerre jutó mellékutak száma Vas megyében 2011-ben messze a legmagasabb volt (36,9 kilométer), míg például Jász-Nagykun-Szolnok megyében ugyanez csupán 16,8 kilométer. Ez is magyarázat lehet a vasi falvakon áthaladó jelentős tehergépjármű forgalomra.

A nyőgéri baleset ismét rávilágított a kamion holtterébe kerülő járművek és gyalogosok problémájára. Molnár Lászlótól megtudtuk, hogy 2007-től alkalmaznak holttér tükröket, amelyek segítségével a járművezetők a kamion mellett lévőket is láthatják. A szakértő szerint a nyergesvontatóknál sokszor olyan korlátozottak a látási viszonyok, hogy akár másodpercekre is holttérbe kerülhet a közlekedés többi résztvevője. Ráadásul mivel a vezetőfülkék a bal oldalon vannak, a legnagyobb holttér a jobb oldalon keletkezik. Feltehetően ez vezetett a keddi nyőgéri tragédiához is. Ugyanakkor tény, hogy a 2012-es statisztikai adatok szerint a kamionok a közúti baleseteknek csupán 9,6 százalékáért felelősek, százból 58-ért a személygépkocsi-vezetők okolhatók.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!