Hírek

2017.02.20. 19:37

Ön felszállna a szombathelyi villamosra?

Szombathely - A 43 évvel ezelőtt megszüntetett villamos emléke ma sem halványult el. Ön szeretné, ha újraindulna a szombathelyi villamos?

Budai Dávid

Éppen 120 évvel ezelőtt, 1897-ben indult meg a villamosközlekedés Szombathelyen, és 1974-ben, 43 évvel ezelőtt szűnt meg. Azóta a szombathelyi villamos ügye újra és újra előkerül. Legutóbb a 2009-es városi területrendezési koncepció kapcsán vetődött fel komolyan a villamospálya lefektetésének gondolata, ám ebből az elképzelésből végül nem lett semmi. Úgy három héttel ezelőtt dr. Balázsy Péter megyei jegyző mint a Vas Megyéért Egyesület elnöke és még inkább mint lokálpatrióta Legyen újra villamos Szombathelyen címmel hozott létre oldalt a Facebookon, amelyet elindulása óta már csaknem hétszázan lájkoltak is.

De vajon mi a realitása annak, hogy újra csilingeljen a villamos Szombathely utcáin, honnan lehetne rá forrást előteremteni, és egyáltalán: miért szűnt meg annak idején a városi villamos?

Dr. Balázsy Péter hangsúlyozta: a Facebook-oldalt magánemberként hozta létre, és célja csupán annyi volt, hogy közbeszéd tárgya legyen a villamos ügye. - Egyszerűen kíváncsi voltam a fogadtatásra - mondta a jegyző, aki a belga és a portugál fővárosban is tanult és dolgozott korábban, szerinte érdemes lenne elgondolkodni a nyugat-európai városok példáján. Míg Brüsszelben kétszintes vonatokon érkeznek meg az öltönyös üzletemberek a város központjába, addig Lisszabonban a város központján átvezetett villamosok jelentik az egyik legnagyobb turisztikai látványosságot. Szombathelyen elképzelhetőnek tartana egy, a vasútállomást a gyárakkal összekötő villamosvonalat, de ugyanígy lenne létjogosultsága annak is, ha a nagyobb lakótelepeket kötnék össze egymással és a város központjával. Szintén elképzelhető lenne egy körpályán haladó villamos, mint Budapesten a 4-6-os, vagy esetleg egy nosztalgia villamos, amely a vasúttól vezetne a Fő téren át a Berzsenyi térig. A jegyző elmondta: a villamos újraindításával kapcsolatban a baráti körében is megoszlanak a vélemények. Az ellenzők két fő érve a soha meg nem térülő hatalmas költség és az, hogy a villamosok akadályoznák a közlekedést: dugókat okoznának, és balesetek forrásai lennének, arról nem is beszélve, hogy könnyen lehet, az emberek - nosztalgia ide vagy oda - nem ülnének fel a villamosra, mert megszokták az autót, a buszt vagy a gyaloglást. Dr. Balázsy Péter szerint azonban ennek ellenére érdemes a kérdéssel foglalkozni, főleg, hogy az Európai Unió szívesen ad ilyen beruházásokra pénzt.

- Sok esetben azonban az ilyen pályázatoknál elvárnak egy bizonyos utasforgalmat, és ha az nem teljesül, a pályázati pénz egy részét visszakövetelhetik. Ezt már dr. Kalocsai Péter történész mondta, aki közlekedéstörténetet tanít az egyetemen, és korábban könyvet is írt a szombathelyi villamos történetéről. Így nem meglepő módon ő is nagy híve a szombathelyi villamosnak, de újjászületésében a hatalmas költségek miatt nem nagyon bízik. Abban azonban biztos, hogy a városlakók nagyon örülnének, ha újra járna a villamos.

Ahhoz, hogy megértsük, honnan a szombathelyiek nosztalgiája egy több mint négy évtizede megszűnt jármű iránt, jó pár évet vissza kell ugranunk az időben. A villamos a hatvanas években igen megbízható volt, és nagyon sűrűn, ötpercenként járt, ezért nagyon szerették a város polgárai, ellentétben a buszokkal, amelyekre viszont nagyon sok panasz érkezett akkoriban. Jól mutatja a villamos népszerűségét, hogy 1968-ban évente 7,5 millióan váltottak jegyet rá. Sajnos azonban az akkori pártpolitika az autóbuszos közlekedést preferálta, így a rendkívüli népszerűség dacára az a döntés született, hogy a villamost meg kell szüntetni. Hogy könnyebben menjen az átállás, indítottak is egy csuklós buszt a villamossal párhuzamosan, csakhogy arra senki sem szállt fel, így rövidesen megszüntették. A villamos olyan népszerű volt, hogy a városi legenda szerint első nekifutásra meg sem tudták szavaztatni a megszüntetést a tanács tagjaival. A párthatározattal azonban nem lehetett szembemenni, így 1974. augusztus 20-án elment az utolsó villamos.

A rendszerváltás után többször felvetődött a villamos újjáélesztésének ötlete. Voltak olyan  elképzelések, hogy az elővárosokból villamosok hoznák be a központba az embereket, sőt Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter 2015 augusztusában úgy nyilatkozott, hogy az ország három térségében lenne érdemes kipróbálni a sínhálózatok egyesítését: Miskolc és Miskolctapolca, Szeged és Hódmezővásárhely, valamint Szombathely és Kőszeg között. Dr. Kalocsai Péter hangsúlyozta: egy villamos környezetbarátabb és hosszabb életű, mint egy busz, ráadásul sokkal több embert tud egyszerre szállítani. Arról nem is beszélve, hogy a városnak is üde színfoltja lehetne.

Bár mint azt a történész hangsúlyozta, ő nagyon elfogult a kérdésben, jól meg kell gondolni a villamos létjogosultságát, hiszen megszűnése óta több mint negyven év telt el, megváltozott a világ, megváltoztak az emberek, és megváltoztak a közlekedési szokások is.

Az azonban biztos, hogy egykor a villamos komoly rangot adott a városnak, talán azt adna most is. Ahogyan dr. Balázsy Péter fogalmazott: az igazi polgári városoknak mindenhol „tartozéka” a villamos.

OLVASÓINK VÉLEMÉNYE

Kercza Albert (45, áru-összekészítő)

Fotó: Elek Szilveszter

Amikor a villamos még járt, én vidéken éltem, ezért nem ültem rajta. De valahányszor bejöttünk a városba, láttam, ahogy megy a Fő téren. Hallottam a kezdeményezésről, és örülnék neki, ha újból járna a villamos. Sokan talán azt választanák a kocsi helyett, és nem lennének olyan zsúfoltak a város útjai.

Vigh Jánosné (69, nyugdíjas)

Fantasztikus lenne, ha ismét lenne Szombathelyen villamos! Kislány koromban sokat utaztam rajta, felültem rá a vasútállomásnál és a Kálvária úton szálltam le, hogy sétálhassak a parkban. A kiállított villamost is megnézem, akárhányszor csak arra járok. Eszembe juttatja a fiatalságomat...

Czibók Gábor (66, nyugdíjas)

Őszintén szólva fontosabbnak tartanám, hogy tegyenek ki több nyilvános WC-t a városban, de azért örülnék, ha ismét felpattanhatnék a „tujára”. Azért hívtuk így a villamost, mert néha annyira zsúfolt volt, hogy még a hátulján is kapaszkodtak. Nem csoda, hiszen csak harminc fillér volt a jegy.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!