Hírek

2016.07.28. 16:36

Röpködő mínuszok, tolongó vásárlók: mit érdemes a leárazási szezonban vásárolni a vasi boltokban?

Napjainkban a Vas megyeiek is tudatosabban vásárolnak, a kereskedelem pedig egyre jobban tolja a szezonhatárokat. Az üzletek általános akciós ajánlatai mínusz 30, 50 százalékon jönnek, az idei nyár jellemző akciói akár 70 százalékos kedvezményt is nyújtanak a vásárlóknak.

Simán Klára

- Odafigyelek, ha cipőket, ruhákat látok leárazva, akár ilyen szezonvégi akciókban is, bár nem célzottan keresem a nagy árcsökkentéseket - mondta bevásárlási szokásait firtató kérdésünkre a szombathelyi Kálmán Csaba. Mások is azt mondták munkatársunknak, hogy megnézi az akciós darabokat: Kopcsándi Andrásnál az ingerküszöb alsó szintje a 30 százalék. Ennél kisebb árengedmény nem is érdekli.

Fotó: Unger Tamás

A férfiak általában nem azok a tipikus bevásárlóközpont látogatók, ám két interjúalanyunk nem véletlenül járta az üzleteket. Akciók, akciók hátán és ezekhez végre vásárló is van. Egyre több.

Az akciókra és a véleményekre vadászva egyik szombathelyi bevásárlóközpont cipőboltjánál állítottuk meg a két fiatalembert, mert elgondolkozva vizsgálták a kirakatot és természetesen az akciós feliratokat.

- Célirányosan jöttünk ide iskolatáskát vásárolni távol lévő nagylányomnak, és találtunk is egyet, ami megfelel - mondta el kérdésünkre egy másik vásárló, Bolfánné Major Noémi. Az édesanya elárulta, nagyon odafigyel az akciókra, főként a nagyobb arányúak vonzzák. Kisfiának, Gábornak most vett két cipőt igencsak olcsón. - Igaz, hogy még nagy neki, de 1-2 éven belül úgyis belenő, és ennyi pénzért kár lett volna ott hagyni - nevetett az édesanya, majd azt is elmondta, hogy vásároltak egy szandált is a kisfiúnak, hiszen még az idei nyárból is másfél hónap van hátra, így ki tudja használni. - Fontos, hogy minőségi holmikat vegyünk, akár kicsit drágábban is. Hiába kínálnak 90 százalékos akcióval egy vacak árut, inkább a jobb minőségű mellett döntök még akkor is, ha nincs rajt ekkora kedvezmény - vallja Bolfánné Major Noémi, aki hozzáteszi, rendszerint azt javasolja mindenkinek, a minőséget is nézzék meg ezeken a szezonvégi kiárusításokon; ne csak az alacsony ár lebegjen a szemük előtt. Néha a kevesebb valójában több: célszerű odafigyelni az ár-érték arányra. A megkérdezetteken túl többen nézegették az akciós kirakatokat, termékeket. Napjainkban a bevásárlóközpontok, üzletek nagyobb nyüzsgése nem véletlen.

TÖBB PÉNZÜNK VAN BEVÁSÁROLNI

Idén májusban 6,8, az év első öt hónapjában 5,2 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon - írja a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A nem élelmiszer jellegű termékeké és szolgáltatásoké 6,8 százalékos növekedést mutatott.

- Mi is 10 százalékos kiskereskedelmi forgalomjavulást prognosztizáltunk az év első hónapjaiban, a tavalyi év hasonló időszakához képest - jelentette ki lapunknak Farkas Richárd, az egyik bevásárlóközpont vezetője. A kereskedelmi szakember szerint a bővülés egyértelműen a családok gazdasági helyzetének javulásával magyarázható. Hozzátette, a forgalomnövekedés nagyobb szelete statisztikailag is kimutathatóan a fővárosra, annak vonzáskörzetére és a Nyugat-Dunántúlra összpontosul. Ezt a két területet követi a sorban a Közép-Dunántúl, majd a Dél-Alföld. Itt szeretnek legtöbbet vásárolni az emberek.

A vásárlási hajlandóság mellett az akciókat és a kedvezményeket szeretik legjobban a vásárlók. - Fontos megjegyezni, az üzletek, az akciók kialakításánál nem mennek a beszerzési ár alá, ezekről jobbára csak a városi legendák szólnak - említette Farkas Richárd.

30, 50, 70 SZÁZALÉKOS KEDVEZMÉNYEK

Az üzletek általános akciós ajánlatai mínusz 30, 50, 70 százalékon jönnek, utóbbi az idei nyár jellemző akciós ajánlata. - Előfordulhat 90 százalékos kedvezmény is, ám ez már azt jelenti, hogy az üzlet a szezonális termékeiből még igencsak nagy mennyiséggel rendelkezik, jóval a szezon vége után - tette hozzá a kereskedelmi szakember.

- Az akciók, kuponos kedvezmények egyértelműen forgalomnövelő hatásúak, annak híre rendre megmozgatja az embereket, az már más kérdés, hogy az átgondolatlan, akciós bevásárlás már egyáltalán nem jellemző - mondta Farkas Richárd. Az akciók sikere nagyban függ a termékkörtől is, minden évnek, évszaknak megvan a slágere, amely idén nyáron épp a kerékpár, a hűtőszekrény, míg májusban a fürdőruha volt.

- Ki lehet jelenteni, hogy a „mindegy mit veszek, csak akciós legyen" mentalitás lassan kiveszik a vásárlókból, tudatos, közép- vagy hosszú távú gondolkodás jellemzi az embereket a boltokban is - mondta el a bevásárlóközpont vezetője. Kevés kivételt jelentenek az „egynyári" cipők, vagy ruhák, amelyekről úgyis lehet tudni, hogy jövőre nem veszik fel, mert változni fog a divat. - A középárú vagy drága termékeknél egyértelműen megjelent a tudatosság, itt viszont a fiatal korosztály jelenti a kivételt, akik napjainkban is kifizetnek (vagy kifizettetnek) több pénzt egy-egy olyan termékért, mely mögött óriási reklámkampány áll - mondta a szakember. Úgy véli, a fiataloknál egy egyfajta összetartozást jelent.

NYUSZI UTÁN A CSOKIMIKULÁS

- Visszatérve az akciókra, tisztán látható, hogy a kereskedelem egyre kijjebb tolja egy-egy szezon határait - mondta Farkas Richárd. Erre jó példa az egyik vásárló megjegyzése, miszerint lassan húsvét utolsó hetei után már a csoki Mikulást árulják a boltok. Farkas Richárd rövid és középtávon a kiskereskedelmi forgalom további bővülésére számít, de hosszabb távon is bizakodó. - Még egy új tendencia figyelhető meg a kereskedelemben, miszerint a vásárlók a napi élelmiszert a közeli kisboltokban, a nagy bevásárlásaikat már újra a városszéli központokban bonyolítják - mondta tapasztalataira építve a kereskedelmi szakember.

- A magyar hölgyek viszont egyre csinosabbak, egyre jobban öltöznek - jelentette ki .

Fenti mondatot és a szakemberek véleményét is alátámasztva az egyik márkabolt eladója a Vas Népének megjegyezte, a meghirdetett akciók idején legalább kétszer annyian térnek be hozzájuk vásárolni, mint máskor, amikor a kirakatokban nem találkoznak a kedvezményekkel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!