Hírek

2015.08.27. 09:33

Ünnep lehet az iskolakezdés – a pszichológus elmondja, hogyan indítsuk útnak gyermekünket

Izgalmas kaland lesz az iskola, vagy egy szorongásokkal teli rémálom? A legtöbb a szülőkön múlik. Ha mégsem múlik el a szorongás, szakemberhez kell fordulni.

Budai Dávid

A héten már foglalkoztunk az iskolakezdéssel, akkor megírtuk, hogyan látja egy tanár a tanévkezdést, valamint egy háromgyerekes család felkészülését is nyomon követhettük szeptember elsejére. Ezúttal egy pszichológus véleményére voltunk kíváncsiak, különös tekintettel azokra az ovisokra, akik jövő héten, kedden már iskolások lesznek, hiszen a legnagyobb változást az ő életükbe hoz az iskolakezdés. Mint kiderült, nagyon sok múlik a szülőkön.

Farkas Ágnes, a szombathelyi nevelési tanácsadó pszichológusa elmondta, az iskolakezdés, mint minden kezdet, reményekkel, izgalmakkal teli időszak. Családpszichológiai szemlélettel nézve a családot egy folyamatosan fejlődő rendszernek tekintjük. Ebben a fejlődésben az egyik fontos állomás az első osztály megkezdése. Ez a lépcsőfok sok család számára megmérettetést jelent, hiszen a gyerek teljesítményéről gyakran itt kapnak először objektív visszajelzést, igaz az utóbbi időben a felvételi eljárások kissé korábbra hozzák ezt az értékelést. Nagymértékben a szülőktől érkező jelzéseken múlik, hogy ez a megmérettetés egy izgalmas, érdekességekkel teli kihívás, vagy szorongáskeltő erőpróba lesz. Szülőként érdemes ilyenkor átgondolni a saját viszonyunkat a teljesítményhez, a munkához. Mennyire fontos számunkra az elvárásoknak való megfelelés. Azért is jó ezen a téren kis önismereti munkát végezni, mert nemcsak a kimondott üzeneteinkből, hanem – nagyobb mértékben – saját viszonyulásunkból is tanulnak gyermekeink. Így, ha azt látják, hogy a feladatokat élvezettel, bízva saját képességeinkben, gyengeségeinket elfogadva végezzük, ők is bátrabban állnak az újszerű kihívásokhoz.

Ahogyan korábbi cikkünkben mi is megemlítettük az iskolások teljesítmény miatti szorongását, úgy Farkas Ágnes is megerősített ebben bennünket. Megtudtuk, a teljesítményszorongás viszonylag gyakori probléma, mivel a beilleszkedés, a megfelelési kényszer nyomása mellett szorongáskeltő lehet, azonban nemcsak az elsősök, hanem a felsőbb évfolyamok tanulói számára is.

Nyilvánvaló, hogy az elsősöket stressz éri az iskolakezdéssel, azonban érdemes figyelni az intő jelekre. A pszichológus szerint az első hetekben az izgalom érthető, sőt: természetes folyamat, hiszen az elsősök sok újdonsággal, ismeretlen helyzettel találják szemben magukat. Minden gyereknek más-más időre van szüksége ahhoz, hogy otthonosan érezze magát egy új környezetben. Néhány gyereknek időt kell hagynunk ahhoz, hogy megtalálja a helyét az osztályban. Ha a kezdeti szorongás hosszan elhúzódik, esetleg testi tüneteket okoz, mindenképp érdemes a pedagógussal konzultálni, szakembert felkeresni.

Az iskolakezdés témája okvetlenül előkerül a családokban ebben az időszakban, és elő is kell, hogy kerüljön. Farkas Ágnes szerint azért jó róla beszélni, mert a bizonytalan dolgok ijesztőbbek. Érdemes időt hagyni arra, hogy a gyerek is megfogalmazhassa aggodalmait, kérdéseit. A közös készülődés jó alkalom erre. Az iskolakezdést tekinthetjük egy ünnepnek is, felfoghatjuk úgy, hogy gyermekünk már elég nagy ahhoz, hogy izgalmas kalandra indulhasson. A beszélgetéseken kívül sokat adhat, ha a gyerek akár tárgy formájában elvihet magával valamit az otthon biztonságából.

Az alsó tagozat, de főleg az első osztály egyik legfontosabb feladata, hogy megszerettesse a tanulást a gyerekekkel. Az, hogy az iskolakezdés egy izgalmas kaland, vagy egy szorongást keltő esemény lesz-e, az nagyrészt a szülő felelőssége. Érdemes pozitív oldalról közelíteni ezekhez a témákhoz, a kötöttségek helyett, inkább azt hangsúlyozva, hogy az iskolában érdekességeket lehet tanulni. Persze fontos, hogy ezeket a pozitívumokat valóban hitelesen tudjuk képviselni.

A pszichológus szerint sok minden függ az iskolaválasztástól, ezt többnyire a szülők saját élményei, elvárásai befolyásolják, de tapasztalatai szerint a szülők ebben is egyre tudatosabbak. A nyílt napok lehetővé teszik, hogy személyes kapcsolatba kerüljenek a leendő tanító nénivel, belekóstoljanak az intézmény hangulatába. Így könnyebb bízniuk abban, hogy gyermekük egy biztonságos, számára építő környezetben tölti mindennapjait.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!