Hírek

2016.09.21. 10:05

Vasi vasak tesztje: mennyi pénzből tudtunk használt kocsit venni a megyében?

Van tippje arra, hogy legfeljebb félmillióból milyen vasat lehet venni Vas megyében? Egyszerű vásárlóként körbejártunk néhány kereskedést, és tanácsokat is kaptunk.

Elek Szilveszter

A KSH adatai alapján özönlenek az öreg, külföldi autók az országba – míg 2014-ben 96 700 ilyen autót hoztak be, addig 2015-ben már 122 600-at. Ez a szám idén rekordot dönthet, a statisztika szerint júliusig minden hónapban nőtt az import használt autók száma a tavalyihoz képest. A szakértők szerint azért pörög ennyire az üzlet, mert a külföldi autók olcsóbbak, mint az itthoniak. Hogy megtudjuk, a vasi használt autókereskedők milyen véleménnyel vannak a behozott verdákról, egyszerű vásárlóként ellátogattam a megye pár kereskedésébe. És ha már ott jártam, megnéztem azt is, hogy milyen normális állapotnak örvendő autót lehet itt vásárolni szűkös keretből.

Fotó: Unger Tamás

Elsőként egy szombathelyi telepre kukkantottam be. Az értékesítő eleinte készségesnek tűnt, azonban, amikor közöltem vele, hogy csupán félmilliót tudok az autóra áldozni, nagyon meglepődött:  az általam felkínált összeg hallatán elszállt minden lelkesedése. Miután kimentünk a kereskedés placcára és megtekintettük azokat a vasakat, amelyek szóba jöhetnek, kiderült, hogy ebben az árkategóriában szűkös a kínálat. Csupán kettő olyan autót árulnak, amely belefér a képzeletbeli összegbe. Ezek pedig amolyan "kicsi öreg kocsik a sarokban".

- Emelni kéne a keretet - javasolta az értékesítő. - Érdemes lenne elmenni 6-700 ezer forintig - fűzte hozzá rögtön. Állítását azzal indokolta, hogy a vásárlás után sokat kell még költeni a "filléres" autókra, és nem csupán a papírokra gondolt. - Szinte biztos, hogy a legfeljebb 500 ezer forintot kóstáló kocsik zömével a szerelőknek rengeteg dolga akad majd - hangsúlyozta. - Minden autónkat átnézzük, de az ilyen árkategóriájú verdákat az idő vasfoga már rendesen kikezdte... Lehet, hogy két nap, lehet, hogy két év múltán adja be a kulcsot bennük valami, ezt senki sem jósolhatja meg. Annak, aki ennyire kedvező áru használt autót vesz, ezzel számolnia kell - mondta még.

Az értékesítő a kérésemre adott néhány tanácsot arra az esetre, ha nem szeretnénk sokat időzni a szerelőnél: javasolta, hogy inkább a Magyarországon forgalomba hozott autók közül szemezgessünk, mert azokat megbízhatóbbnak találja, és tulajdonképpen leszögezte, hogy ekkora keretből ne álmodozzunk dízeles autóról, mert azok szervizigényesebbek a benzineseknél. A korrektnek tűnő értékesítő javaslatára úgy döntöttem, hogy a továbbiakban már 600 ezer forinttal próbálkozok.

Még a 600 ezer sem elég?

Azonban a következő, szintén szombathelyi kereskedés eladója szerint még a 600 ezer sem feltétlenül elég, ha megbízható használt kocsira vadászunk. - Nálunk 600 és 800 ezer forint között mozog az olyan komfortos autók ára, amelyek még olcsónak számítanak, de a vételt követően biztosan elmennek több tízezer kilométert komolyabb hiba nélkül - mondta. - Ezek közül is leginkább a kicsi méretű, 1,4 köbcenti körüli benzinesekkel felvértezett modelleket ajánlom - tette hozzá.

Gondoltam, ha már ismét emeltünk a kereten, hagyom a kicsi kocsikat és rákérdezek, hogy kiférne-e ennyiből valami izgalmasabb - természetesen a sok kilométeres német prémiumautókra gondoltam. A kereskedő hamar eloszlatta az illúzióimat - A legnépszerűbbek ebben a kategóriában a húsz év körüli BMW-k. Azoknak az ára pedig 800 ezer felett mozog, ráadásul ezekhez a vasakhoz drágán és nehezen lehet alkatrészt venni - mesélte.

E helyen is meglepően alacsony a kínálat a félmillió forint körüli áron kínált kocsikból. De itt az értékesítő elmondta nekem, hogy mi ennek az oka. - Ha egy autónak borzasztó az állapota, azt meg sem vesszük, a jó állapotú filléres gépeket pedig rögtön elkapkodják - hallottuk tőle. Az eladó szerint ha igazán olcsó használt autót szeretnénk venni, fontos, hogy ne ijedjünk meg a kilométerektől. - Sokan úgy tekintenek a sokat futott verdákra, mint roncshalmazokra, pedig ez nem ilyen egyszerű. Az, hogy a gép milyen állapotban van, nem ezen múlik, hanem azon, hogy a néhai tulaja mennyire vigyázott rá - hangsúlyozta.

A külföldről behozott autókkal kapcsolatban is határozott volt a véleménye. - Van benne kis kockázat, az tény, hogy néha füllentenek a kintiek, de ez már működő rendszerré nőtte ki magát.

Körmenden más a helyzet

A következő állomás Körmend volt, ami mintha teljesen más világ lenne, annyi mindenben ütközik az egyik ottani értékesítő véleménye a szombathelyiekével. A kereskedést körbejárva rengeteg olcsónak tűnő kocsit láttam, ezért ismét félmillióval próbálkoztam. – Ennyiből már lehet olyan, szinte patika állapotú vasat venni, ami két évig gond nélkül elmegy - mondta. - És ezekben már van klíma is - tette hozzá, majd felsorolta a lehetőségeket.

Mikor rákérdeztem a kocsik eredetére, határozott választ kaptam. - Ezek akkor lesznek magyarok, hogyha elintézem a papírokat. Mi külföldi autókkal foglalkozunk, mert azok a jók - mondta a kereskedő. Azt már nem tudtam meg tőle, hogy miért gondolja így.

(Cikkünk folytatásában magáneladók kínálatát teszteljük)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!