2017.05.16. 12:41
Útalap lesz a balogunyomi bakterházból – Kiürült, elbontották
Megyei körkép - Eltűnt a Ják-balogunyomi bakterház.
Lebontották, már csak a törmelékek jelzik a helyét. Folyamatosan végzi az őrházak felmérését a GYSEV, csak azok maradnak, amelyeket érdemes felújítani vagy műemlékek.
- A Ják-balogunyomi őrház használaton kívüli épület volt, jelentősebb vasúttörténeti értéket nem képviselt, hiszen ilyen típusú őrház a vasútvonalak mentén sok található - tájékoztatott Rázó László, a GYSEV Zrt. sajtószóvivője az elbontásról.
Fotó: Szendi Péter
Felújításra sem volt alkalmas a bakterház: - Műszaki állapota, közművesítetlensége miatt nem lehetett kiadni szolgálati lakásként.
Fotó: Szendi Péter
A szóvivő azt is hozzátette: az ingatlanból kikerült törmeléket ledarálják, így útalapként tudják újrahasznosítani, aztán az épület helyét rendezik. Egyébként a bontási munkákat jellemzően külső vállalkozók végzik, nem a vasúttársaság saját munkatársai, a cégeket pályáztatás útján választják ki. A szóvivő úgy fogalmazott, hogy a vasútüzem modernizációja során bizonyos épületek esetében előfordul, hogy funkciójukat veszítik, kiürülnek.
Fotó: Szendi Péter
A vasúttársaság tulajdonában sok olyan őrház, bakterház van, amely hosszú évekig szolgálati lakásként funkcionált, azonban a lakó kiköltözik vagy meghal, és megüresedik a ház. Ilyenkor jön a felmérés, eldöntik, mi legyen az ingatlannal. Vas megyében majdnem háromszáz épület van a GYSEV Zrt. tulajdonában vagy vagyonkezelésében. Ezekből éves szinten átlagosan két-három épületet bontat el a vasúttársaság.
Fotó: Szendi Péter
- A szám a jövőben várhatóan csökken, hiszen a leromlott állapotú épületeinket már nagyrészt elbontattuk - tette hozzá Rázó László.
A cég persze nem csak bont:
Fotó: Szendi Péter
- Az üzemi épületeknél és a lakóépületeknél is minden esetben megvizsgáljuk azok műszaki állapotát és mérlegeljük, hogy az épületek milyen új funkcióval tölthetők meg, mennyit kell az átalakításukra, felújításukra fordítanunk, illetve hogy ennek a fenntartása milyen költségvonzattal jár - sorolta a mérlegelés menetét. A frekventált helyen található, műszakilag jó állapotú, közművesített épületek esetében általában a felújítás mellett dönt a vasúttársaság, azonban nem gazdaságos a műszakilag leromlott állapotú, közművesítetlen épületek felújítása, fenntartása - azokat bontják el, mint a Ják-balogunyomit.
Fotó: Szendi Péter
Kiemelten figyelik a műemléki vagy vasúttörténeti szempontból jelentős ingatlanokat. Azokat igyekeznek megtartani, fenntartani.
Fotó: Szendi Péter
- Természetesen kivételt jelentenek a műemléki, vasúttörténeti jelentőségű épületek, mint például a körmendi váltótornyok. Ezeket annak ellenére, hogy műszakilag, gazdaságilag nem indokolt a fenntartásuk, próbáljuk funkcióval megtölteni és az utókor számára megőrizni - hangsúlyozta a szóvivő.