Hírek

2013.12.08. 16:20

Czukor Balázs bérletes Mágnás Miskát rendez az emeleten

Szombathely - Minden papírformát fölrúg az a Mágnás Miska-előadás, amelyet nemsokára a Weöres Sándor Színház bérletes kínálatában láthat a közönség. A rendező: Czukor Balázs.

Ölbei Lívia

Czukor Balázs: Felfoghatatlan, hogy az ember beszél - aztán egyszer csak elkezd énekelni (Fotó: Stekovics Gáspár)

Minden papírformát fölrúg ez az előadás , köszöntötte a színészeket a Mágnás Miska-olvasópróbán Jordán Tamás igazgató, hozzátéve, hogy fenntartás nélkül megbízik Bazsiban. És erre meg is van minden oka: Czukor Balázs nemcsak színészként, hanem rendezőként is többször bizonyított a WS Színházban, legújabban Az arab éjszaka című bizonyos papírformákat szintén fölrúgó stúdiószínpadi rendezésére zarándokol-hullámzik az érdeklődő közönség (bérleten kívül).

A Mágnás Miska azonban valami egészen más. És nem csak azért, mert Jeles András távozása fölrúgta az évadra tervezett papírformát, és az új helyzetben új bérletes előadást kell előteremteni a Márkus Emília Teremben (premier januárban, ez még az őszi szezon). Hanem azért is, mert Czukor Balázs egészen egyedi módon fordul az operetthez: mint műfajhoz és a konkrét sztorihoz egyaránt. Szirmai Albert nagyoperettjének címszereplője Miska, a lovászfiú (állítólag vazsmegyei gyerek), aki szempillantás alatt előkelő arisztokratává válik, a Mary-vé változó Marcsával az oldalán. Lecke a sznob és finnyás grófi szülőknek, akik szerint Rolla lányuk számára nem elég jó parti az egyszerű tiszttartó; kit érdekel, hogy szeretik egymást. Fontos szerepe van a dolgok alakulásában egy kleptomániás nagymamának is.

Nem véletlen, hogy operett-szövegkönyveket, librettókat nem szoktunk olvasgatni (ellentétben mondjuk Csehov színpadi műveivel); ezeket megjelentetni se szokás. De ezúttal nincs rá semmi szükségünk: Czukor Balázs és csapata Az arab éjszaka színrevitelében is közreműködő dramaturg, Khaled-Abdo Szaida közreműködésével dúsítja, gazdagítja a szerepeket, miközben maga a konfliktus természetesen nem változik; esetleg aktuális árnyalatokat kap. És persze elhangzanak egytől egyig a nevezetes slágerek is, az Úgy szeretnék boldog lenni-től a Cintányéros cudar világig.

Balázs vicces, zenés abszurdként határozza meg magát az operettet, amelynek furcsa, kreált világát valami furcsa infantilizmus hatja át: Felfoghatatlan, hogy az ember beszél aztán egyszer csak elkezd énekelni. Különben pedig azért izgatja iszonyatosan éppen ez a szép és kegyetlen darab, mert benne Miskának fel kell vennie egy szerepet ahhoz, hogy működni tudjon a világban . Mennyi szerepet kell vállalnunk, hogy működni tudjunk a világban számára ez az alapkérdése, ez a motorja a történetnek. És persze a szerelem-ügy , a végletes kiszolgáltatottság állapota, megintcsak sok szerepjátékkal. Mindezek kibontásához a kimódolt úri világ kiforgatása Miska által az összes figura igazságát szeretné megtalálni. A megvalósításhoz türelmet, fantáziát, sok örömmel járó kemény munkát és nagy egymásra figyelést kért-kívánt a kollégáitól-kollégáinak, hogy közösen sikerrel járhassák be azt az utat, amely elvezet a bemutatóig: Nagyon bírnám, ha jókedvű lenne. Éles, vicces és veszélyes mese. Miskát Kovács Gergő, Marcsát Alberti Zsófi, Rollát Sodró Eliza, a nagymamát Vlahovics Edit, a Pixi-Mixi-párost Kristóf Roland és Budai Dávid játssza, a grófi házaspár szerepében Kelemen Zoltánt és Bálint Évát láthatja a közönség.

Pont négy héttel a Mágnás Miska-olvasópróba után a Cafe Frei aktuális SzínházSzerda-közönsége is bepillantást nyerhetett a Mágnás Miska előkészületeibe: Czukor Balázst Jordán Tamás kérdezte. Szó esett arról is, hogy Balázs színészként abban a nevezetes Máté Gábor-Horvai István-osztályban végzett a színművészeti egyetemen, amely most már nyolc éve nyaranta is létrehoz egy-egy személyre szabott előadást, amelynek mindig egy aktuális osztálytárs a főszereplője (a neve kalapból kerül elő). Balázs azt mondja, Máté Gábor mesterség-óráin az volt a szokás, hogy nem rendezővel dolgoztak, hanem együtt, egymást rendezve , állandó gondolkodásban, egymásra figyelésben hoztak létre jeleneteket: Mindent egymástól tanultunk.

Ez volt az az osztály, amely egyetemistaként egy nyári próbaidőszakot eltöltött Szombathelyen is: ebből született az Egy nő című vicces és veszélyes Esterházy-előadás. Jó emlékezni rá. És várni a Mágnás Miskát.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!