2015.01.27. 17:45
Vonaton utazni Oberwartba?
Szombathely - A Szombathely - Felsőőr (Oberwart) vasútvonal visszaállítását sürgetik az osztrák zöldek. Odaát májusban ismét választás lesz.
A Südburgenland Pro Bahn nevű civil szerveződés a hétvégén tette közzé facebook-oldalán, hogy az osztrák zöld párt (Die Grünen) fontos követeléssel állt elő: legyenek meg konkrét finanszírozási ígéretek a vasúti összeköttetés kiépítésére Magyarország felé még a választás előtt!
Az, hogy a Friedberg - Oberwart - Szombathely vonal szerepel a Juncker-csomagban és az EU Task Force projektlistáján, jelzi a jelentőségét ennek az infrastrukturális projektnek. A megvalósítás azonban még messze van. Ha a Felsőőr Szombathely vasútvonal nem csupán egy szellem, amit mindig pont a választások előtt engednek ki a palackból, akkor sürgősen konkrét finanszírozási beleegyezésre van szükség a tartománytól és az államtól. Sok lehetőséget elszalasztottak már, írja a Pro Bahn. Most van egy talán utolsó esély, az új uniós pénzügyi periódussal, az EU-s beruházási csomagokkal és Magyarország magas támogatási kvótáival.
A témával az osztrák sajtó is foglalkozott a napokban. A zöldek Friedbergtől Magyarországig akarják a vasúti összeköttetést számolt be a Kleine Zeitung. A zöldek zöld jelzést követelnek Burgenland tartománytól és az osztrák államtól a Friedberg Oberwart vonal megőrzésére, illetve meghosszabbítására Szombathelyig. Niessl tartományfőnöknek és a szövetségi kormánynak mielőbb színt kellene vallania, hogy a dél-burgenlandi vasútoffenzíva nem csupán választási szöveg , hangsúlyozza a zöldek parlamenti környezeti szóvivője, Christiane Brunner, aki szerint végre biztosítani kellene a meglévő szakaszt és az újjáépítési projektet Magyarország felé uniós befektetési segítséggel, osztrák állami és tartományi részvétellel megvalósítva.
Flirt-motorvonat a szombathelyi vasútállomáson: az osztrák zöldek sürgetik a Szombathely Felsőőr vasútvonal visszaállítását Fotó: Unger Tamás
A Kurier azt emelte ki, hogy a vasúti projekt elkészítésére már eddig is elköltöttek 600 ezer eurót; a teljes költség 100 és 200 millió euró közt várható majd.
A személyforgalmat az ÖBB Oberwartban már 2012 végén leállította. A teherforgalmat a stájer vasút (Steiermarkbahn) bonyolítja, elsősorban fát szállítanak a síneken, valamint a felsőőri Unger acélüzemet szolgálják ki. A Kurier megemlíti: az első lépés a Felsőőr Szombathely szakasz visszaállítására egyszer már megtörtént, a lap erről már 2002-ben beszámolt. Vonatok azonban azóta sem közlekednek.
Választási kampányidőszakban mindig az érdeklődés középpontjába kerül a vasút. Miközben a burgenlandi tartományfőnök évek óta elnézi a hanyatlást, és ezzel párhuzamosan választási küzdelemre használja az újjáépítési projektet , kritizálja Hans Niesslt a zöld politikus Christiane Brunner.
Az elemzések előző év óta futnak, eddig 600 ezer eurót fektettek a projekt előkészítésébe és a megvalósíthatósági tanulmányba. Burgenland tartomány és a Nyugat-Dunántúli Fejlesztési Ügynökség együttműködnek ebben.
A szakemberek konkrét nyomvonal-variációkat és gazdaságossági számításokat dolgoznak ki , mondja a tartományi közlekedési koordinátor, Peter Zinggl. Eredmény a következő hónapokban várható. A teljes beruházás költségeit illetően még csak a fentebb említett becslések vannak, és egyelőre nem világos a projekt finanszírozása sem.