Hírek

2015.07.23. 15:14

Zuhanó üzemanyagárak - Éves szinten ezreket spórolhat, ha figyeli a híreket

Körkép - Folyamatosan zuhannak az üzemanyagárak, Iránnak és Amerikának most sokat köszönhetünk. Vas megyében párforintos változás is elég ahhoz, hogy megváltoztassák az autósok a tankolás napját.

Budai Dávid

Péntektől ismét két forinttal olcsóbban tankolhatunk a töltőállomásokon, ráadásul a héten már másodszor érheti kellemes meglepetés az autósokat, hiszen legutóbb szerdán változtak az árak: akkor bruttó kilenc forinttal csökkent a 95-ös benzin, és három forinttal a gázolaj ára. És ha mindez nem lenne elég, akkor emlékeztetünk arra, hogy éppen egy héttel ezelőtt is csökkent három forinttal a benzin és két forinttal a gázolaj ára. Vagyis egy hét alatt összesen 14 forinttal esett a benzin, és éppen feleennyivel a gázolaj ára. Vajon miért zuhannak az üzemanyagárak? Összeállításunkban elmondjuk az okokat, felidézzük a 25 évvel ezelőtti taxisblokádot, jóslásokba bocsátkozunk a jövőt illetően, sőt a tankolási szokások lélektanát is megfejtjük.

A világpiaci készletek befolyásolják leginkább az üzemanyagárak változásait - tudtuk meg Lencse Zsolttól, aki több benzinkutat is üzemeltet a megyében. Azzal, hogy múlt héten megegyezés született Iránnal az atomprogramról, máris esni kezdett az olaj ára, mivel idővel megszűnhetnek az Iránt érintő szankciók, és az iszlám köztársaság több olajat exportálhat. A döntés miatt pedig hatalmas készletek szabadulhatnak fel. A hírre azonnal kétszázalékos volt az olaj árának esése, az igazi változások azonban csak hosszabb távon jelentkezhetnek. Éppen ezért a jövőben az üzemagyag árának további csökkenésére lehet számítani, annál is inkább, mert az Amerikai Egyesült Államokban (USA) is gőzerővel folyik az olajpala kitermelése. Annak ellenére, hogy az olajpala előállítása költséges, hiszen a hagyományos olajkitermelés hét dollárjával szemben hordónként húsz dollárba is kerülhet. Az amerikaiaknak azonban megéri, mert ha beleszámítják a szállítási költségeket a Közel-Keletről, akkor már a hagyományos olaj sem lényegesen olcsóbb és ami még fontosabb, energiafüggetlenné teszi őket.

Két évvel ezelőtt elemzők arra figyelmeztettek, hogy pár év múlva nem számít majd, hogy mi történik a Közel-Keleten. Úgy látszik, ez az idő mostanra el is érkezett. Becslések szerint 2017-ben az USA a világ legnagyobb olajkitermelője lehet. 2013-ban azt jósolták a legszerényebb becslések is, hogy a kőolaj világpiaci ára 2015-re a felére esik vissza, akkor ötvendolláros hordónkénti árat prognosztizáltak. A számítás bejött, ugyanis míg két éve 105-110 dollár volt egy hordó, addig jelen pillanatban 56,13 dolláron áll, de nagyon úgy néz ki, hogy az olaj ára folyamatosan esik. A hazai kutakon jelentkező kedvező ár elérését segíti az is, hogy a forint némileg erősödött a dollárhoz képest, és a folyamat jelenleg is tart. A cikk írásakor a középárfolyam 280,95 forint volt.

Persze az üzemanyag még így is nagyon drága, de erről már nem az olajsejkek tehetnek. Az üzemanyag árának háromnegyede az államkasszába vándorol, a jövedéki adón és az áfán kívül is még sokan lecsippentik a részüket, kezdve a kitermelőtől a szállítón, a finomítón és a nagykereskedőkön át egészen a kiskereskedőkig. Így lehetséges, hogy a szédületes olajárzuhanás ellenére sem autózhatunk ingyen a Balatonra.

Péntektől a 95-ös benzin literenkénti átlagára 381-382 forint, a gázolajé pedig 363-364 forint lesz. Azt nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kutak között 15-25 forintos árkülönbségek is lehetnek. Jó tudni, hogy a MOL a benzin literjét bruttó 362,6, a gázolajét pedig bruttó 344,6 forintért adja péntektől a kiskereskedőknek, az azonban, hogy a kijelzőkön milyen ár jelenik meg, már csak a kiskereskedőktől függ. Lencse Zsolt elmondta: ezt főleg a benzinkút elhelyezkedése, a konkurencia közelsége és a piacvezető kúthálózatok árai határozzák meg. Így például egy diszkont töltőállomás megjelenése lenyomhatja az árakat a környéken. Ebből az árból le lehet faragni pár forintot az egyre több helyen igénybe vehető flottakedvezményekkel. Náluk például megyekártyával literenként a megyeszékhelyen kettő, míg Vas megye többi településén, ahol jelen vannak, öt forint kedvezmény érvényesíthető az árból.

Noha sokan úgy gondolják, hogy hazánkban kiugróan magas a benzin ára, valójában ez nem igaz. Nemzetközi összehasonlításban az EU-tagországokat tekintve az átlagos árszínvonal alatt helyezkedik el, ráadásul azok a legendák sem állják meg a helyüket, hogy Magyarországon a legmagasabb az adótartalom. Míg Magyarországon a benzin árának 54 százalékát, addig Európában átlagosan 58 százalékát teszi ki az adó. Az azonban igaz, hogy a magyarországi bérek jóval alacsonyabbak az európai átlagnál, ezért a keresetekhez viszonyítva nálunk igen drágán mérik az üzemanyagot. Ez főleg itt, a nyugati határszélen fájdalmas csak igazán, hiszen Ausztriában még a 308 forintos euró mellett is olcsóbb a benzin, mint itthon. Burgenlandban csütörtökön találtunk olyan kutat, ahol 1,079 euró volt a dízel és 1,244 euró a benzin. Ez pedig 332,332 és 383,152 forintot jelent. Vas megyében a holtankoljak.hu adatai alapján benzint legolcsóbban (378,4 forintért) Szombathelyen,  legdrágábban (384,9 forintért) Sajtoskálon, gázolajat legolcsóbban Sárváron (348,9 forint), legdrágábban pedig Szombathelyen találtunk (363,9 forint). Az osztrák benzinért kiautózni az üzemanyagköltség miatt persze nem éri meg, de ha arra járunk, érdemes megfontolni, hogy hol tankolunk.

Sokan emlékeznek még arra, amikor az Antall-kormány 1990. október 25-én, csütörtökön este 65 százalékos benzináremelést jelentett be, aminek hatására 56 forintra emelkedett a benzin ára literenként. Az áremelést az öbölháború miatti olajár-növekedés és a szovjet olajszállítás akadozása okozta. A kormány ezzel az intézkedéssel próbálta elrettenteni az embereket a nagymértékű felvásárlástól, mivel az országnak csak három-négy napra volt elég olajtartaléka. Most, a huszonöt évvel ezelőtti helyzetből már semmi nem igaz. Egyrészt olaj van bőven, az üzemanyagok ára csökken, másrészt az 56 forint manapság már az adó felére sem lenne elég. A benzinár 2012. április elején érte el a csúcsot, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. Lencse Zsolt szerint a trendek azt mutatják, jelenleg az alsó lélektani határhoz közeledünk. A jövőben van esély arra, hogy a gázolaj ára  a háromszáz forintos küszöb alá essen, bár ez egy éven belül nem túl valószínű.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a vásárlói szokásokat mennyire befolyásolja az időről időre beharangozott üzemanyagár-változás. Lencse Zsolt tapasztalata az, hogy rendkívüli mértékben. Drágulások előtt is igencsak megnő a tankolások száma, az árcsökkenés napját megelőzően pedig akár ötven százalékkal is visszaeshet a kutak forgalma. Másnap aztán szabályos rohamra kell készülni. A töltőállomásokon ezekre a vásárlói attitűdökre persze maximálisan fel vannak készülve, ezért nem csak az üzemanyag-rendelést igazítják a menetrendszerűen megérkező vásárlói rohamhoz, de a kutak személyzetének létszámát is felduzzasztják az árcsökkenést hozó napokon. Először talán furcsának tűnik, hogy akár kétforintos árváltozás is befolyásolhatja a tankolást, hiszen ez még negyvenliteres tank esetében is mindössze nyolcvan forint megtakarítást jelent. Lencse Zsolt azonban emlékeztetett: évente akár harmincszor is változhatnak az üzemanyagárak, és ha valaki mindig figyelemmel kíséri ezeket a változásokat, éves szinten több ezer forintot is megtakaríthat. Szerinte abszolút érthető a vásárlók gondolkodása, és ő személy szerint nagyon is helyesli ezt a fajta tudatosságot.

Mészáros János sofőrként dolgozik, havonta hatezer kilométert vezet, így neki nagyon is számít akár párforintos benzinárváltozás is, ezért mindig figyeli, hogyan alakulnak az árak, igaz a pénteki kétforintos árcsökkenésről tőlünk hallott először.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!