2013.02.25. 17:49
Anna, fél kegyelem
A vágyakozás napjai a 2010-es Magyar Filmszemlén volt versenyben.
Attól most, ha nehezen is, de tekintsünk el, hogy az idén éppen - az "új rendszerben" termés híján - nem rendezték meg a szemlét sem.
Pacskovszky József legutóbbi filmje azon a szemlén operatőri elismerést kapott, valamint elnyerte a legjobb forgatókönyvnek járó díjat; a forgatókönyvet szintén a rendező jegyzi.
Ideje volt hát Cellben is megnézni. A vágyakozás napjai minden ízében szép, már-már túl szép film: artisztikus ("régimódi") fekete-fehérben, finoman megkomponált képekkel. (Amelyek aztán hosszan dolgoznak az emberben, mint valami lassú "méreg".) Szépek a szentendrei képek - fönn a romantikus, kanyargó utcák, lenn a Duna, köztük háztetők (mint a párizsiak).
Szentendre fölött az ég. Schefcsik Orsolya és László Zsolt
Szépek a szereplők. Az üresség ellen egyszeri használatra férfiakat begyűjtő, hajszolt üzletasszony - Catherine Wilkening -, a súlyos alkoholproblémáit a természet közelében, lovak között legyűrni próbáló férj szerepében a gyűröttségében is imponáló László Zsolt. És szép az ebbe a zárt és a felszínen artisztikus világba cselédként belépő néma, beszédes és tökéletes lény, a nevelőintézetben fölnőtt Anna: az amatőr Schefcsik Orsolya. (Mint Kosztolányi Édes Annája, de ott úgy marad titok, hogy a történet föl is robban.) Amint az Annának tett vallomások során kiderül, a filmbeli házaspár lánya 16 évesen balesetben meghalt; ez az a földolgozatlan, kibeszéletlen trauma, amely egy néhány napig érvényes, szép hazugság által - hogy Anna észrevétlenül Niki helyébe lép a családi háromszögben - nem nyerhet föloldozást. Pedig advent van (szűz hó), és a film jól látható motívumrendszere erre a várakozásra, a megváltás ígéretére mutat.
A konyhaablakban hangsúlyosan látszik a betlehemi csillag (talán szalmából), Szentendre főterén (és a "gondolati "centrumban") a betlehem, a nappaliban az absztrakt festményben mintha a megfeszítés keresztje sejlene föl.
Pacskovszky József tulajdonképpen Dosztojevszkijt, A félkegyelműt írta filmvászonra. (A filmtörténeti sorban közben ott van még Pasolini.) Anna - a név azt jelenti, kegyelem - kis batyujával a messzi ismeretlenből jön a nagyvilági törvények közé, mint Miskin herceg: belép, fénylik, betagozódna, kilép. Romokat hagy maga után. (Bár talán mégsem; de az már nem a filmre tartozik.)