Kultúra

2014.09.05. 10:55

A suliszínház ügynökei titkos bevetésen a WSSz-évadnyitón

Szombathely – A Reményik Suliszínház tagjai most szupertitkos ügynököket játszanak, és az utóbbi napokban főleg like-vadászattal voltak elfoglalva, sőt: szombaton személyesen is részt vesznek a Weöres Sándor Színház Fő téri évadnyitóján. De egyelőre ne leplezzük le őket, mindjárt megteszik maguktól.

Ölbei Lívia

Nem is olyan régen még kardinális kérdésnek (de legalábbis egy darabig jól elrágcsálható gumicsontnak) tűnt Szombathelyen, hogy van-e értelme színészeket oktatni egy olyan városban, ahol nem működik színház. A kérdés hála istennek (vagy másnak) eldőlt: 2008-ban megkezdte működését a Weöres Sándor Színház, amely elkezdte nevelni a saját stúdiósait – akik közül többen ma már a társulat teljes jogú tagjai. A WSSz létezése más dimenziót adott az amatőr-, illetve diákszínjátszásnak is. A kulcsember Szombathelyen ebből a szempontból Németh Gyöngyi, aki előbb a táncos-zenés produkciókat létrehozó Homo Ludens-csoport, mostanában pedig a Reményik Suliszínház vezetőjeként tart fönn eleven kapcsolatot a WSSz-szel.

A „homoludenszesek" annak idején rendszeresen részesei voltak a karneválszínházi előadásoknak, a csoportból Ostyola Zsuzsa ma már rendszeresen feladatokat kap a WS Színházban, ahogy Németh Gyöngyi is gyakran föltűnik a színpadon (legutóbb például Az üvegcipőben, vagy éppen az iseumi Rómeó és Júlia-show-ban). Van abban valami mély és valószínűtlen szépség, hogy a Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola művészeti igazgatóhelyettese, a színjáték tanszak vezetője – vagyis a pedagógia-, testnevelés- és drámatanár Németh Gyöngyi – a Montague-fiú édesanyját játssza az Iseumban, és kétségbeesett kiáltása - „Hol van Rómeó?" - még sokáig visszhangzik a néző fülében.

Legutóbbi beszélgetésünknek körülbelül egy éve éppen az volt az apropója, hogy a Reményik iskolában Gyöngyi vezetésével nagy sikerrel működő, egyre izgalmasabb – a szöveg mellett a látványra, a mozgásra is nagy gondot fordító - előadásokat létrehozó diákszínjátszókör, a Reményik Suliszínház bázisán, komoly akkreditációs folyamat végén zöld utat kapott az alapfokú művészeti iskola. Az első tanévben három tanszak működött: a környezet- és kézműveskultúra tanszak, a néptánc tanszak és a színjáték tanszak. Mindhárom bevált, sőt, bővült a kínálat: az idén a zeneművészet is megjelenik a művészeti iskola palettáján (három tanszakkal: vonós, fúvós, billentyűs), a néptánc mellé pedig bejött a modern tánc, azaz a „játékos gyermektánc" is.

A Kivi súlyos problémákat tárgyal (Fotó: Reményik Suliszínház)

Gyöngyi azt mondja, azért maradtak Sziráczky Rita táncpedagógussal a modern tánc, illetve „játékos gyermektánc" elnevezés mellett, mert a „kortárs tánc" nem nagyon váltott ki érdeklődést."Kortárs tánc? Az mi?" Talán többen még meg is ijedtek tőle egy kicsit. Pedig a kortárs tánc kifejezőeszközei rendkívüli módon közel állnak a fiatalokhoz; nem is gondolnák, hogy mennyire. A különböző művészeti ágak, tanszakok természetesen összedolgoznak, ahogy azt Németh Gyöngyi – az „összművészet" nevében – eredendően eltervezte.

Mindeközben Gyöngyi nagy erőket mozgósít a problémamegoldó drámajáték szombathelyi meghonosítása érdekében. A TIE (Theater in Education – színház a nevelésben, oktatásban) hazai guruja, Kaposi László hatására szerelmesedett bele az angolszász eredetű, világszerte hatékonyan működtetett módszerbe. Erre épül a Reményik Suliszínház legújabb, szép és nagyon erős előadása, a Kivi, amely a kanadai Daniel Danis ifjúsági drámája nyomán színre vitt, mozgásszínházi elemekre és narrációra épülő szerelmi történet: az egymás iránti felelősségről, a túlélésről. A valóságon alapuló fikció szerint nyomornegyedeket törölnek el a föld színéről a városfejlesztés érdekében, gyerekek válnak otthontalanná: „A történet a XXI. század

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!