Kultúra

2015.04.14. 08:02

"A színpadon nincs gyerek - akkor se, ha van” - Apaci lázrózsákat szüretel a Soltis színház friss előadásában

Celldömölk - Újabb fontos állomásához érkezett a Soltis színház, amikor vasárnap délután bemutatta A láthatatlan apuka című előadást; nem csak gyerekeknek. Amikor nekiláttak a munkának, még nem volt történet, azt viszont pontosan tudták, hogy miről szeretnének beszélni.

Ölbei Lívia

„Milyen szép az a függöny", súgja valaki a nézőtéren. A közönség elhelyezkedik, még néhány perc, és kezdődik a mese. Addig is a színes textilekből összevarrt függöny kínál gyönyörködnivalót. Igazi, súlyos színházi alkalmatosság, de nélkülözi a kőszínházak bársonypiros ünnepélyességét és a művelődési házak fantáziátlanságát. Ez a vidám, játékos, sokszínű függöny pont olyan, mint maga a Soltis színház. De nincs idő tovább morfondírozni, a függöny felgördül. Mögötte gyerekszoba. A magas ágyban Lili fekszik, láza van. Anikó, az anyukája aggódik, orvost hív. Türelem, nyugalom. Nem kell megijedni. Éjszaka viszont valami különös történik: (lázálmában) megjelenik Lilinél a jókedvű Apaci, aki „leszüreteli a lázrózsákat". Aztán sok mást is csinál. Például eligazítja a kislányt a számok birodalmában, méghozzá úgy, hogy testet-személyiséget ad az értelmetlen krikszkrakszoknak. (Ahogy a színlap mondja, a főhősnő másodikba jár.) Apacit nem látja senki más, csak Lili. Illetve dehogynem: mi is látjuk, a közönség. Lilivel kószálunk a fantázia végtelen birodalmában, ahol mindent és mindenkit megtalálhatunk, amire és akire csak szükségünk van. Lilinek apára van szüksége – bár ezt talán maga se tudja, csak érzékeli a hiányt. Nem arról van szó, hogy anyukája ne figyelne rá – sőt: nagyon szép, ahogy beszélgetéseikben partnernek tekinti –, de túlságosan elfoglalt, túl aggodalmas, túl komoly. És hát ő csak a világ egyik fele. Lili teljességre vágyó képzelete előhívja Apacit, aki barát, szósziporkákat szóró mókamester, tanító, akrobatikus commedia dell'arte-bohóc és jókor megszólaló lelkiismeret egy személyben. Apaci szerepét nyilvánvalóan Bruckner Rolandra írta a darabot jegyző B. Péter Pál. Érdekes, hogy a történetben Apaci megjelenése – vagyis a csoda – a valószerű és törvényszerű; és a valóság beszüremkedése hozza el a mesés happy endet. Hiszen amikor Pali (egyébként a Lilihez kihívott orvos) mégiscsak kiállja a próbát, és Lili elfogadja lehetséges apafigurának, akkor Apaci örökre elbúcsúzik. Betöltötte a küldetését. Pali megérkezésével azonban még egy, nem kevésbé jelentős „csoda" fölrémlik: a kis lakás helyett a kertes házé, ahol talán kutyát is lehet tartani. De éppen a búcsú fájdalma, a veszteségek és nyereségek hintajátéka tartja meg az előadás egyensúlyát: Apaci eltűnik, de visszagurítja - mint a napkorongot – jókedvű bohóckalapját.

Bruckner Roland és Sarlós Napsugár. Fotó: Sipos László

Apacinak már a megjelenése sem mindennapi: az ágy alól bújik elő, de azzal a magas ággyal más csodák is történnek. Úgy viselkedik, mint egy hatalmas, meglepetéseket rejtő doboz, és amikor a színváltáskor kicsomagolják – vagy inkább „kihajtogatják" -, tényleg nem akarjuk elhinni, hogy mi minden elfér benne. Ez a doboz rejti a komplett lakást. Falak, ablakok, rafináltan egyszerű térszerkezet – jól utaztatható tökéletesen kompakt díszlet; Kalácska Gábor munkája. (A héten a díszletnek máris van alkalma utazni: szokás szerint kezdődik a turné.)

Nagy Gábor, a társulat vezetője a premier utáni koccintás alkalmából azzal gratulál A láthatatlan apuka csapatának, hogy ismét sikerült olyan előadást létrehozniuk, amely a gyerekekre és a felnőttekre egyaránt hatást gyakorol. Benkő Ágnes rendező külön köszönetet mond a társulat drámatanárainak – Károly Bálint, Nagy Zsuzsi, Pesti Arnold, Ziembicki Dóra –, akik intenzíven részt vettek a szituációk kialakításában, a történet fölépítésében. B. Péter Pál, a darab szerzője, az előadás társrendezője és szereplője (ő játssza Palit) egyrészt Kocsis Rozi és Kolozsi Angéla dramaturgiai tanácsait köszöni, másrészt kiemeli a gyerekstúdiósok koncentrált, fegyelmezett munkáját. Hiszen „a színpadon nincs gyerek, akkor sem, ha egy szerepet gyereknek kell megformálnia". Lilit kettős szereposztásban Sarlós Napsugár és Szabó Angelika játssza. Anikó szintén kettőzve van: Lang Letícia és Stangl Franciska váltják egymást. (Rohan az idő: néhány éve még ők voltak kislányok, és lám, utolérte őket az „anyaszerep".)

Bruckner Roland és Szabó Angelika - Lilit kettős szereposztásban játsszák. Fotó: Sipos László

Most már csak a premiertortákat kell fölvágni. És megdézsmálni a csábító gyümölcstálat: az egészséges táplálkozás fontos, odafigyel erre Anikó is A láthatatlan apukában.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!