Kultúra

2013.09.10. 17:04

Az éjszaka csodái - Czukor Balázs rendez

Szombathely – Játszik majd az utca is Czukor Balázs rendezésében: Az arab éjszaka című Schimmelpfennig-darabot az üvegfalú WSSz-stúdióban mutatják be; széthúzott függönyökkel. Érezzük a holdat.

Ölbei Lívia

Czukor Balázs (nem mellesleg örökös Miskin herceg) megmutatta már Szombathelyen, hogy igazi affinitása van a rendezéshez: az Öt az egyben című „szobaszínházi előadás" tokkal-vonóval saját anyagból készült. Balázs most a német kortárs színház nemzetközi hírű, díjakkal is elhalmozott fenegyerekétől, az 1967-es születésű Roland Schimmelpfennigtől választott darabot, amelynek öt szereplője egy (két) tömbházba zárva éli abszolút hétköznapi, pont ezért abszurd életét. Balázst elsősorban az foglalkoztatja, hogy hova-merre tágíthatók, mozdíthatók el a színház határai, Az arab éjszaka pedig a megszokottól eltérő játékszabályok szerint működik. A tér-idő-cselekmény klasszikus egységét egyrészt megtartó, másrészt rafinált egyszerűséggel, a nézőpontok folytonos váltogatásával és az ebből keletkező „időeltolódással" meg a belső monológok „kihangosításával" megbontó szerző finoman egyensúlyoz reál és irreál határán, törvénnyé emelve a hátborzongató véletlent. Minden mozog – és minden mozdulatlan. Nem történik semmi (csak surrog a víz), és minden megtörténik, ami az életben megtörténhet. A mozdulatlanságból pedig jó esetben robbanékony intenzitás jön létre. Ahogy Balázs az olvasópróbán fogalmaz kedden délelőtt: a nézőben egyszer csak fölmerül a nyugtalanító kérdés, hogy „miért ilyen fura itt minden". (Ez a nagy kérdés helye: hogy hol a színpad, kinn vagy benn – mármint az agyban, a szívben, a lélekben.) Az előadást a színház stúdiójában mutatják be, a rendezői elképzelés szerint belekomponálva azt a mindennapi adottságot, hogy a stúdiószínpadot az Akacs 7. utcafrontja felől üvegfal zárja le. Ezúttal az üvegfal szimbolikusan és valóságosan is megnyílik: a széthúzott függöny mögött játszik majd az esti utca, az árnyaival, a fényeivel – és az emberekkel, akik váratlanul vagy nem váratlanul ott megjelennek.

Benn, az üvegfalon innen Fekete Linda (Fatima), Alberti Zsófi (Franziska), Kovács Gergő (Kalil), Avass Attila (Lomeier) és bizonyos Karpati (Kelemen Zoltán) igyekeznek kapcsolatot teremteni egymással és önmagukkal. (A Karpati név magyaros hangzása állítólag nem a véletlen műve. Van nekünk Kárpáti – Péter – nevű dráma-írónk is.

Az arab éjszaka olyan, mint egy zenemű, benne a szereplők tulajdonképpen szólamokként működnek. Belül mondódik ki mindaz, ami kívül megtörténik, megtörténhet. De valódi zene is lesz: Müller Pétertől. Czukor Balázs számít a kollégái kreativitására, és varázslatos, furcsa ügyeket prognosztizál.

Kezdődik az olvasás. Lomeier szöszmötöl, a házmester: „Hallom a vizet. Június közepe van, nagyon meleg. Folyton hívogatnak a nyolcadik, kilencedik és a tizedik emeletről, hogy miért nincs víz. (...) Hallom a vizet." Az arab éjszaka; az ezerkettedik.

Premier: október 8-án.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!