Kultúra

2015.11.07. 18:48

Az emlékezés lehetősége: a szombathelyi Szemtől szemben-tárlat nemzetközi színtéren

Szombathely, Debrecen - A „Szemtől szemben. Képek az elhurcolt szombathelyi zsidóság történetéből” című szombathelyi kiállítás meghívást kapott az International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) nemzetközi kongresszusára, amelyet Debrecenben rendeztek meg november első napjaiban.

Ölbei Lívia

Az eseményen mintegy kétszáz szakértő vett részt: a szervezet 31 tagországából és tíz megfigyelő státuszú országból, ezenkívül hét nemzetközi partnerszervezet delegálta képviselőit, szakértőit, politikai döntéshozóit a kongresszusra.

A Stockholmi Nyilatkozat 2000-ben kimondta, hogy a holokauszt példátlan jellege örökre egyetemes jelentőségű marad, az IHRA tagországai pedig vállalták, hogy erőfeszítéseket tesznek a holokausztról való megemlékezés, valamint az ehhez kapcsolódó oktatási és kutatási tevékenység előmozdítása és támogatása érdekében. Mindezek jegyében valósult meg a debreceni kongresszus is – azzal összefüggésben, 2015 márciusától az év végéig Magyarország látja el az IHRA soros elnökségét. A magyarországi elnökségi program középpontjában pedig – a kongresszus sajtóközleménye szerint – az antiszemitizmus elleni küzdelem, a holokauszttal kapcsolatos oktatás támogatása,  a roma genocídium kérdésköre,  valamint    az IHRA láthatóságának és súlyának növelése áll.

Kelbert Krisztina történész, a Savaria Múzeum osztályvezetője – a Szemtől szemben-tárlat kurátora (az iseumi bemutató kibővítve kapott helyet a nemrég átadott szombathelyi zsidó kultúra házában) rendkívül nagy megtiszteltetésnek tartja, hogy a magyarországi soros elnökség második plenáris ülésére meghívást kapott a kiállítás, amelyet ezúttal a debreceni Kölcsey Központban rendeztek újra. A tárlatot Takács Szabolcs Ferenc európai uniós ügyekért felelős államtitkár, az IHRA soros magyar elnökségének miniszteri biztosa nyitotta meg. A nagy érdeklődéssel kísért kísért tárlatnyitón Márkus Sándor, a Szombathelyi Zsidó Hitközség elnöke is részt vett.

Kelbert Krisztina személyesen ajánlotta a közönség figyelmébe a tárlatot (angol nyelven): „Emberekről szeretnék most beszélni önöknek. Ennek a kiállításnak a szereplőiről. 439 emberről. Közép-Európában, Magyarországon, Vas megyében, Szombathelyen élő emberekről. Zsidó vallású vagy a magyarországi zsidótörvények értelmében zsidó származásúnak tekintett, kikeresztelkedett nőkről, férfiakról és gyermekekről, akiknek a sorsa abban közös, hogy valamennyien a holokauszt áldozatai vagy túlélői, de mindenképp elszenvedői voltak. A 439 ember arcát is szeretném megmutatni önöknek. Úgy mutatni, ahogyan hiszem, hogy ők is akarnák, hisz így tekintettek 1944 áprilisa előtt a fotográfus kamerájába. Nem egyéniségüktől megfosztott, a lágerek valamelyikében, a napos ég alatt felhalmozott mezítelen, eltorzult testekként. Hanem emberként. (...)” Hiszen „ha általánosságban beszélünk Auschwitzról, soha nem szembesülünk a drámai pusztítás valóságával”. Vagyis „a Szemtől szemben.

Képek az elhurcolt szombathelyi zsidóság történetéből című kiállítás a személyessé tétel inspirációja mentén arra vállalkozott, hogy a szombathelyi zsidóság 19–20. századi történetére építve, az itt élők mindennapjainak bemutatásával tegye tapinthatóvá a holokauszt következtében keletkezett űrt, és a fotográfiák emocionális világával, az elmondott történetek sokrétű gondolati tartalmával érzékeltesse a vészkorszak pusztítását”. Kelbert Krisztina azzal zárta – nagy figyelmet kiváltó – gondolatait, hogy bízik benne: „A kiállítás megtekintése mind az áldozatokra való tiszta emlékezés lehetőségét, mind a tudományos történeti feldolgozás eredményeinek tanulmányozását lehetővé teszi” a kongresszus vendégei számára.

És ne felejtsük el: ez a tárlat nekünk – itt, Szombathelyen – állandó lehetőség.

Tünde fény, futó reménység 
Az újságíró jegyzet

Kelbert Krisztina debreceni előadásában  idézte Alvin Rosenfeld 2011-ben megjelent, A holokauszt vége című munkáját, amelyben a szerző „arról értekezett, hogy a holokausztemlékezet válságát, sőt végső stádiumát éli. Rosenfeld szerint a kulturális és politikai erők, valamint a tömegigény nyomására, Auschwitz emlékét a közhelyszerűség veszi át. A holokauszt fogalma egyre inkább eltorzul, banálissá válik a köztudatban. A heroizmus, szentimentalizmus, elvonatkoztatás örvényében alakuló új holokauszt-narratíva homályba borítja a soá tényleges borzalmát. Ha általánosságban beszélünk Auschwitzról, soha nem szembesülünk a drámai pusztítás valóságával”. A szombathelyi Szemtől szemben-kiállítás a banalitás, a tömegigény – vagyis a feledés ellenében született. Kelbert Krisztina a tudományos-történészi felkészültségen túl nagy empátiával nyúlt a témához, és ebben a Savaria Múzeum birtokában lévő gazdag Knebel-gyűjtemény volt a segítségére. Pontosabban a Knebel-fotódinasztia – fényíró-dinasztia – hagyatéka adott módot a válogatásra. A szociográfiai munkákkal induló szépíró, Závada Pál egyre súlyosabb életművében nagy szerepet játszik a fotó (a Jadviga párnájától A fényképész utókorától a Természetes fényig): ez a különleges varázserővel „tárgyi bizonyíték”, az emlékezet lelke, amely a megfoghatatlan, tünde fény és a sötétség találkozásából született. „Te tünde fény! futó reménység vagy te, forgó századoknak ritka éke”, sóhajt Radnóti Miklós Himnusz a békéről című versében. A Knebel-típusú fotográfiák titka talán éppen a ritkán beköszöntő békében rejlik. A fotográfust ki fényképezi?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!