Kultúra

2015.06.01. 15:57

Benne lehetsz a színházban – ott, ahol a konyhából az elvarázsolt erdőbe vezet az út

Szombathely – A WSSz először adott teret a drámapedagógiának: a Gubanc című előadás kifejezetten azért készült, hogy aktív részvételre, problémamegoldásra serkentse a gyerekeket, mintát adjon a konfliktusok kezelésre, feloldására.

Ölbei Lívia

A színészeknek is új ez a feladat, hiszen nem hagyományos gyerekszínházról van szó. A TIE-produkciók (Theatre in Education) kifejezetten úgy épülnek föl, hogy az előadás bizonyos pontjain valódi döntéshelyzet elé állítsák a közönséget. A részvétel sosem kötelező: akinek nincs hozzá kedve, megmaradhat a jól ismert, biztonságosnak vélt néző-pozícióban. Az első WSSz-tapasztalatok szerint a kisiskolások nagy kedvvel vetették bele magukat a jókedvű, de jelentőségét tekintve komoly játékba és az előadást megszakító beszélgetésekbe. Fontos, hogy ezeket a beszélgetéseket mindig szakembernek kell vezetnie, ezúttal Németh Andrea tanárnő tett föl a gyerekeknek jól irányzott kérdéseket.

A Gubanc a budapesti Káva Kulturális Műhely 2011-es bemutatója nyomán készült. Az alapszituáció szerint a nyolcéves Tibike (Kálmánchelyi Zoltán) szülei néhány napra vidéki munkára mennek, és a gangon lakó Rózsa nénire (Alberti Zsófi) bízzák a kisfiút. Rózsa néninek azonban nincsenek tapasztalatai a gyerekekkel, viszont szüksége van a pénzre, ráadásul azzal indul neki a rá bízott feladat megoldásának, hogy elvégre ő a felnőtt, tehát mindig neki van igaza. Erőpozícióból tárgyal. Gubanc, Tibike szintén nyolcéves kutyája (Vass Szilárd) főleg nem jön ki a csini bébiszitterrel: megszökik.

A színház a WSSz-stúdióval szomszédos helyiségben, egy „igazi", jól berendezett konyhában kezdődik, a konyhából azonban a világ legtermészetesebb módján egy szintén „igazi", gyönyörű elvarázsolt erdőbe vezet az út: átbújunk az alacsony ajtón, és máris a stúdióban fölépített varázsbirodalomban vagyunk. Az erdő ura bizonyos Alíz néni, a banya (Papp-Ionescu Dóra), aki viselkedését illetően gyanúsan emlékeztet Rózsa nénire. (A konyha-erdő párhuzam pedig a valóság és a mese, a tudatos és tudattalan viszonyára.)

A Gubanc-főpróbát nemcsak Jordán Tamás, a WSSz igazgatója kíséri figyelemmel, hanem Béres Attila, a színház főrendezője is – megállapítva, hogy rendkívül hasznos ez a műfaj. A gyerekek reakciói pedig a felnőtt számára is tanulságosak. A kisiskolások egyrészt azonnal átlátnak a szitán, fölmérik a konfliktus lényegét – és ellentmondást nem tűrően ítélkeznek. Gubanc mindenesetre a gyerekek közreműködésével megkerül (boldogan segítenek például szétválogatni Tibikének a sötét és a világos babszemeket), és végül minden gubanc elsimul.

A Gubanc pedig remélhetőleg műsoron marad a WS Színházban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!