Kultúra

2016.09.18. 09:06

Csúcsra járt a Színházak éjszakája a WSSz-ben, ahova beszöktettek egy igazi menyasszonyt is

Szombathely – Először kapcsolódott be a Weöres Sándor Színház az ötödik éve futó Színházak Éjszakája-programba, mindjárt óriási sikerrel.

Ölbei Lívia

A nyílt próbákra alig lehetett beférni, a stúdióban berendezett alkalmi sminkszobából mondjuk Conchita Wurst került elő, a tévéstúdióban díszletkvízt játszhattunk magunkkal, az aulában a színészek, színházi munkatársak rejtett képességeire derült fény, a klubban a Meseautó után a Mágikus Mintha parkolt. Úgy este 11 tájban pedig beszöktettek ide egy igazi menyasszonyt, hófehérben.

A Színházak Éjszakája korra és nemre való tekintet nélkül sokakat vonzott szombaton este a Weöres Sándor Színházba. Bár, ha jobban meggondoljuk, az általános sodrásban talán a tizenéves, ragyogó szemű lánycsapatok a legfeltűnőbbek. Készülnek a közös fotók, a diáklányok híres szombathelyieket keresnek. Mertz Tibor, a friss fesztiváldíjas szombathelyi Ványa bá-előadás címszereplője készségesen belemosolyog a kamerába. Mertz Tibor, a híres szombathelyi színész. (Csak ma már a digitális fotók nem kerülnek a párnák alá, bár ki tudja.) A WSSz-nek respektje van, nem csak Szombathelyen. Persze bizonyos szempontból az a lényeg, hogy itt is.

Babaházak

A Színházak Éjszakája rendszerint olyan programokkal csábítja a közönséget, amelyekre a hétköznapokon (amikor egyszerűen csak működik a színház) nincs lehetőség. A színház titkaihoz sokan szeretnének hozzáférni. A zöld falakkal átölelt tévéstúdióban díszlettervek állnak posztamenseken, lehet tippelni, hogy melyik precíz kis babaház melyik előadáshoz tartozik. Az üvegcipő, A nők iskolája, Black Comedy, Ványa bá, és így tovább. Hintaló, utazóláda, cipők. Itt és most pusztán utazóláda (kopottas, elnyűtt, ha közelebb megyünk), hintaló, néhány pár cipő. Jelentést csak akkor kapnak, ha a színpadra kerülnek. A színész és az előadás nélkül mindössze néhány tárgy a kellékraktárból.

Az üvegfal mögött

Az Ahogy tetszik és A Grönholm-módszer nyílt próbájára regisztrálni kell, pillanatok alatt betelik a nagyszínpadi nézőtér – és az üvegfalú igazgatói iroda előterében kialakított nézőtér is. A nagyszínpadon Horgas Ádám vezetésével készül a szabadsággal, szerelemmel teli, bérletes  Shakespeare-vígjáték, a nyílt próbán bemelegítés van és koreográfia-gyakorlás. Horgas Ádám különleges összművészetet művel, a szöveg, a látvány, a zene, a mozgás egységében, színházi gondolkodása az elsüllyedt varázslatos kincses szigetben, Atlantiszban gyökerezik.

 

A kortárs Grönholm-módszer (szerzője Jordi Galceran) új játszóhelyet vezet be: Nagy Cili az igazgatói irodában próbál a kollégáival. Rendez és játszik, ez se mindennapi helyzet. A darab alapszituációja azonban borzongatóan ismerős: állásinterjú. Ki meddig megy el, hogy megszerezze az állást? Egyáltalán, mire megy ki ez az egész? A színészek az üvegfalú igazgatói irodában (a nyitottság ebben az értelemben is Jordán Tamás működéséhez tartozik) játszanak, a nézők az üvegfal innenső oldalán foglalnak helyet. Ami a mindennapokban nyitottság, itt zártsággá változik: a híres láthatatlan negyedik fal, amely a nézőt jelképesen elválasztja a játszóktól, üvegfal formájában tényleg megjelenik. Mintha film forogna. A nézői reakciók kizárva, a színészek száz százalékos egymásra utaltságban mennek előre. Cili azt mondja, hamarosan pszichológus érkezik hozzájuk vendégségbe, majd meglátják, milyen tapasztalatokat hoz a beszélgetés.

Ékszerek és kalimpáló tündérek az aulában

Az este egyik legnagyobb meglepetése az aulában megrendezett kiállítás. Festmények, fotók, ékszerek – mind-mind színészek, színházi munkatársak alkotásai. Nagy Cili például csodás festménnyel van jelen (Testvérek), Kovács Nóra rendezőasszisztens is komoly képzőművészi képességeket csillogtat, Szakács Eszter a szervezésről finom, saját tervezésű-készítésű ékszereket hozott. Kálmánchelyi Zoltánról tudtuk, hogy rajzol és fest, most mégis belefeledkezünk a vörös hajú, zöld szemű, kalimpáló lábacskájú tündér-tüneménybe. Hogy a „BaloghFa"-művekről, fotókról (Szabó Róbert Endre, Papp-Ionescu Dóra, Németh Tamás) ne beszéjünk. Vagy a díszítő Poprócsi Barnabás különleges képeiről. Vagy a most éppen ügyelő Kovács Zsu elegáns Ataru-kollekciójáról. (Mindez Oroszy Csaba rendezésében.) A kiállítás a Színházak Éjszakájával nem ér véget, érdemes benézni.

Hangol a Mágikus Mintha

Aztán jön a Mágikus Mintha, a szombathelyi színész-zenekar – Gonda Kata,  Jámbor Nándor, Kálmánchelyi Zoltán, Kenderes Csaba, Matusek Attila, Nagy Cili stb. - a gyerekkor és a jelenkor slágereivel, teljes erőbedobással, ráadással. Holnap hajnalig ébren őrizzük álmunk. Sehol se talállak téged, életem.

Megszöktették a menyasszonyt

Tizenegy óra magasságában beszöktetnek a színházba egy igazi, hófehér menyasszonyt. (Jelmez, nem olyan sokszor az életben.) Vagyis ifjú feleséget: Czethoffer Évát. Aztán érkezik az ifjú férj is: Gróf Fecó a Mágikus Mintha frontvonalából énekli a feleségének a Tankcsapda-slágert, hogy „lazán csak kapaszkodj belém".  Aztán a nászmenet elviharzik (még üdvözöljük  Varga Albin gencsi hangulatcsinálót). A Mágikus Mintha pedig ismét rázendít: „Holnap hajnalig ébren őrizzük álmunk, holnap hajnalig mindent rendben találunk."

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!