Kultúra

2015.07.31. 16:27

Fekete táblákra írt kihegyezett fémtűvel

Kozma András rendező a társulat kreativitását, ötletteliségét, odaadó figyelmét köszönte és dicsérte premier után, koccintás előtt. Vagyis mindazt, ami az emberben prométheuszinak nevezhető.

Ölbei Lívia

Nem tudhatjuk, hogyan zajlottak valójában, de nagyjából olyannak képzeljük az ókori görög szertartásokat, ahogyan a celldömölki Soltis színház fölkínálja nekünk a Prométheuszt. Csak az istenek nincsenek már velünk.

De hát Aiszkhülosz, a görög tragédia atyja éppen azt a pillanatot ragadja üstökön a történelemben, amikor az ember kezébe veszi sorsát (alakul az ókori demokrácia). Tegyük a szívünkre a kezünket, és valljuk be, a legritkább esetben fordul elő, hogy Aiszkhülosz-drámákért nyúlunk a könyvespolcon; pedig megéri. Az előadás alapjául szolgáló Leláncolt Prométheusz megdöbbentően érvényes szöveg. Az „emberszeretet” okán bukott angyallá váló isten, Prométheusz ellopja és az Olümposzról a földre hozza a tüzet, ezért a főisten könyörtelen ítélete szerint időtlen időkig sziklához kötözve kell bűnhődnie; mert „az új urak mindig kérlelhetetlenek”. (Trencsényi-Waldapfel Imre fordítása.) Viszont egyetlen zsarnok ideje sem tart örökké.

A társulat a celli bemutató előtt a zsámbéki romtemplomnál is bemutatta a Prométheuszt. Próbapillanat (Fotó: Kovács László)

Az irodalomtudós Ismail Kadare szerint egy Aiszkhülosz-kötet lapozgatása egyébként inkább meditáció, mint olvasás. Közben figyelmeztet arra is, hogy gondoljuk csak el: könyvek a szerző körül egyáltalán nem voltak, hogy lehettek volna. Fekete táblákra írt, valamilyen kihegyezett fémtűvel. (Talán azért tudja olyan pontosan a szenvedést.) Ezen az úton továbbhaladva nevezhető meditációnak a Soltis színház Prométheusz-bemutatója is. A játéktérben helyet foglaló színészek tekintete azonnal beszippantja a helyét kereső nézőt, aztán gongszóra kezdődik a – szertartás. A mintha évezredek távolából megszólaló zene, a mozgás (koreográfus: Benkő Ágnes), a kántáló szövegmondás, a sötét és a fény körtánca a tűz nézéséhez válik hasonlóvá. És amikor a játékosok egyszer csak óvatosan a vállukra helyezik a fegyverként és hangszerként is jól használható hosszú botokat, hogy a koncentrált körbenjárás közben kialakuljon – pontosabban hosszan megmaradjon – az érzékeny egyensúly, akkor megkapjuk az előadás, a szertartás és meditáció legfőbb célját és értelmét: ez pedig az egyensúly megteremtése. A kinn és a benn, a fönn és a lenn között. Ha nincs egyensúly, következik a zuhanás.

Az előadás az Aiszkhülosz-szöveget Goethével vezeti be és Shelley-vel csengeti le, Weöres-fordításban. Az már a megszabadított Prométheusz: „...az emberi példát követi művünk, s a neve: Prométheuszi.” Kozma András azzal búcsúzott a celli társulattól, hogy vigyék el sokfelé a Prométheuszt. (Ami annyit tesz, hogy vigyék a tüzet.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!