Ünnepi hangverseny a Szent Márton-templomban, többszörös veszprémi és szombathelyi együttműködésben

2017. május 21., 20:00 szerző: Ölbei Lívia fotós: Nagy Jácint
komment
SZOMBATHELY - Nem mindennapi hangversenynek örülhetett a közönség szombaton a szombathelyi Szent Márton-templomban. Johann Nepomuk Fuchs (1766 - 1839) egyházzenei műveiből veszprémi és szombathelyi muzsikusok hoztak vissza a feledésből egy koncertre valót.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Johann Nepomuk Fuchs Eisenstadtban (Kismarton) született, életének nagy részét itt is töltötte: az Eszterházy család szolgálatában, Joseph Haydn társaságában. Haydn halála után ő vette át a kismartoni zenekart. Termékeny egyházzenészként tartják számon, műveit halála után is sokáig és sokfelé játszották. Mára a liturgiából kikerültek - jórészt el is felejtődtek - ezek a mennyei harmóniák, de természetes volt, hogy a Veszprémi Érsekség levéltárában őrzött, Molnár Zoltán által a forráskutatás és a modern kottagrafika szabályai szerint feldolgozott, közreadott műveket templomi környezetben hallgathassa meg - újra - a közönség.

A Veszprémi Érsekség támogatásával, több intézmény együttműködésében jött létre az a „koncertprojekt", amelynek ősbemutatóját május 19-én a veszprémi főszékesegyházban tartották. Másnap megismételték a hangversenyt Szombathelyen. A kezdeményezésben részt vett a veszprémi Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskola kamarakórusa, a veszprémi Pannon Egyetem kórusa, a szombathelyi ELTE SEK Savaria Zenepedagógiai Tanszékének kórusa. Vezényelt Veres Györgyné Petrőcz Mária, a műveket betanította dr. Csomó Orsolya és Zsilinszky Cecília. Egyébként ez volt az év első koncertje a nemrégiben fölújított szombathelyi Szent Márton-templomban, ahol a fénykörökből - vagy fénylő „glóriákból" - megszerkesztett csillárok és üvegajtók teremtenek áttetsző kapcsolatot múlt és jelen között.

Fuchs világi műveket is komponált. Az előtérben egy concerto első tételének fagottos szólistája: Molnár Johanna Fotó: Nagy Jácint

Az esten az együttesek mellett hangszeres és énekes szólisták működtek közre. Egyik kedvencünk a Fuchs G-dúr offertoriumának (áldozat, felajánlás a mise liturgiája szerint) első tételében közreműködő Szente Melinda (mezzo): ő énekelte a Boldogságos Szent Szűznek, Máriának címzett áriát.

Megszólalt Molnár Zoltán is, aki hangsúlyozta: leendő egyházzene tanárként is nagy öröm számára, hogy mintegy másfél éves kutatómunkája eredményével azonnal találkozhatott a közönség, „hamvaikból valóban újjászülethettek" a régi Fuchs-művek. Mint mondta, ma a liturgiának már csak a terjedelmük miatt sem lehetnek részei ezek a nagyszabású barokk kompozíciók, ezért egy-egy, a veszprémihez és a szombathelyihez hasonló koncertnek még nagyobb jelentősége van.

Mindenesetre a Haydn- és Mozart-művek harmóniáját, szépségét idéző Fuchs-művek mintha valóban képesek volnának arra, hogy kapcsolatot teremtsenek földiek és égiek között.

Ölbei Lívia

2017. május 21., 20:00 szerző: Ölbei Lívia fotós: Nagy Jácint

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...