Kultúra

2017.08.07. 17:10

Művészetek a háromszögben - Festészet, irodalom és zene fogadta a rumi térségbe látogatókat a hétvégén

RUM, RÁBATÖTTÖS, ZSENNYE - Idén tizenhatodik alkalommal költöztették be a szervezők a különféle művészeti ágakat a három település alkotta "arany háromszögnek" nevezett kultúrrégióba.

Pintér Viktória

- Ez a magas színvonalon hosszú éveken át kitartott művészeti megmozdulás kinevelt egy kultúraértő és kultúrakedvelő közösséget a térségben - emelte ki Varga Lászlóné rumi képviselő az osztrák-magyar kiállítás megnyitóján tartott beszédében.

Markó Péter, a Cicelle Művészeti és Kulturális Társaság elnöke és Udo Preis, a Limmitationes szervezet vezetője köszöntőikben hangsúlyozták, hogy a vidék kulturális életének dinamikáját nagymértékben meghatározzák az olyan rendezvények, mint a Cicelle-napok. A Fűtőház Galériában négy művész állította ki munkáit.

Christine Cézanne-Thaus mesebeli tündérekre emlékeztető aktjai egy nagyon érdekes időbeliségben megfogható kettősséget hordoztak. Az idő múlásával önmagáról és a világról másképp gondolkodó ember változatait festette meg. Az elmozdulást azzal érzékeltette, hogy alapként régebbi, 2004-es munkáit használta. Ezeket festette át, fröcskölte össze. Azt mutatva, hogy az emberi lélek és test alapritmusa soha nem az állandóság, hanem a változás. Viszont vannak kötődések, értékek, traumák, fájdalmak, emlékek, amelyek kitörölhetetlenek, mint a növényzet gyökere, tartanak minket a földben.

Markó Péter egyesületi elnök köszönti a  képzőművészeti tárlat kiállítóit Fotó: Unger Tamás

Monique Al Shati fekete-fehér fotográfiákat hozott a tárlatra. A nagyon érzékeny, dinamikusan kezelt képperspektívák szűk járatai a fotó belsejébe vezetik a néző szemét. A fekete-fehér felületek elszépítik a romos, lepusztult világot, és egyfajta időtlenséget közvetítenek. A pillanatnyi felvétel során rögzített tárgy így saját múlékonyságával számol le.

Kondor János festőművész természetelvű képei, érzékeny színkezelése a túlsó falon ellentétezte a kétszínű fotóvilágot. Ő is a nézőponttal játszik, felülnézetből engedi be a szemlélő tekintetét egy halastó tavirózsái alá.

Szilárdi Béla, akit Markó Péter méltató szövegében a környék polihisztorának titulált, gutaházi tájképsorozatából hozott két intenzív ecsetkezelésű absztrakt művet a kiállításra.

A képekhez a kiállítás megnyitóján egy nagyon érdekes kísérleti zenei vállalkozás társult. Az Erich Schachner Trió zenéjének alapját az improvizáció, a közös játékban meglelt számtalan hangzásvilág zeneművé fabrikálása adta. A zenészek virtuóz módon váltogatták a hangszereket, ezzel pedig egy nagyon dinamikus zenei világot hívtak életre a régi fűtőház épületében.

Másnap az irodalom vette át a művészeti stafétát. Pillanatképek a vajdasági magyar irodalomról címmel tartottak konferenciát a zsennyei Békássy-kastélyban. A konferencia azokkal a délvidéki irodalmi jelenségekkel foglalkozott, amelyek képesek voltak egy erősen átidealizált térben a szabadság valamilyen formájához közelebb jutni. Ennek a törekvésnek volt szimbolikus médiuma az Új Symposion folyóirat. A lap nemcsak formailag volt újszerű, hanem műfajilag is változatos tükröt tudott felmutatni. Az újság rengeteg olyan magyar írótól és költőtől közölt írást, akiket egykor az anyaországban elhallgattattak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!