2015.10.04. 13:02
Üljünk egy órácskát a Farkashasban! - Szeretnivaló meseboltos ősbemutató az előítéletesség veszélyeiről
Szombathely – A Mesebolt ősbemutatója olyan szeretnivalóan, okosan, olyan sok humorral foglalja össze az előítéletek működési módját, hogy nemcsak gyerekeknek ajánlható, hanem felnőtteknek is. Vasárnap délelőtt eltöltöttünk egy órát a Farkashasban, és nem bántuk meg.
Fölpörgött a jubileumi évad a 20 éves Mesebolt Bábszínházban, ahol vasárnap délelőtt az is kiderült, hogy miért tud olyan feneketlen lenni a Farkashas. Szabó Borbála és a szómágus Varró Dániel vadonatúj farkasmeséjét Fige Attila vezetésével, több vendégszínésszel vitte színre a társulat, a tervező Grosschmid Erik. A színes, nagy festett (építő)kockákból épülő világban egyrészt a gyerekjátékok önfeledt természetessége működik, másrészt titokban azt is megmutatják, hogy a hagyományos mesék szétszedhetők és összerakhatók.
Fige Attila (aki egyébként bábszínészként megfordult már a Meseboltban) rendezőként a farkas fejlődéstörténetére, „személyiségének mélyebb rétegeire” volt kíváncsi: elgondolkodott azon a messzire vezető kérdésen, hogy vajon akit sokszor és következetesen vérszomjas gonosznak mondanak, nem válhat-e végül tényleg gonosszá – pedig különben szikrája se volna benne a rosszakaratnak; sőt. Szeretni akar és szeretve lenni.
A szerzők pedig vevők voltak az ötletre, így született meg három klasszikus farkasos Grimm-mesét át- és továbbgondolva a Farkashas, amelynek farkas figurája a leginkább egy önkereső kamaszhoz hasonlítható, akire a környezete (a buliba vágyó Piroska, a két ördögfióka-kecskegida, a három önfejű kismalac, plusz a rövidlátó nagyi és a pályát tévesztett vadász, vagyis Ibi néni és Jenő) eleve rásüti a gonosz bélyegét. Amikor elakadnak a történetben, megnézik, mit ír a nagy Grimm-mesekönyv. Hát például azt, hogy a kéményen át bepottyanó farkast sürgősen le kell forrázni. Mert „ez egy malachagyomány.” A mesehagyomány egyébként is önbeteljesítő jóslatként működik egy darabig: a díszes társaság minden tagja a farkashasban köt ki (árnyjáték, síkbáb-miniatűrökkel). Aztán mesemódra eljön a happy end is, csak egy kicsit másképpen, ennek részleteit most ne is áruljuk el. Csak annyit még, hogy a meseboltos Császár Erika, Dénes Emőke és Kőmíves Csongor, valamint a három vendég: Apró Ernő, Kovács Domokos eh. és Törőcsik Eszter kiválóan teljesít. Az előadás különleges, kedves, egyszerre érzelmes és groteszk zenei világát a varázslatos Kiss Erzsi teremtette meg, azt mondja, a Meseboltban lenni számára „elvarázsoló”, és ehhez sok köze van a meseboltosok ügyszeretetének, odaadásának – és persze annak, hogy zenei felkészültségüknél fogva könnyedén megbirkóznak az a'capella-dalokkal.